Koje sve muke muče vozače u Srbiji?

Skupo gorivo, loši putevi, razne naknade i takse na sve i svašta, komplikovane procedure... Nerazumevanje države za probleme prosečnog vlasnika automobila u našoj zemlji veoma je obeshrabrujuće.

Sajt Polovni automobili napravio je retrospektivu problema koji muče vozače u Srbiji i ujedno podsetio zbog čega su sve negodovali u 2015. godini.

Polaganje vozačkog ispita za B kategoriju košta oko 80.000 dinara

Prosečna porodica u Srbiji ima dvoje dece, što znači da roditelji treba da daju preko 150.000 dinara kako bi deci za punoletstvo obezbedili vozačku dozvolu. Vozačka dozvola nije luksuz. Ona je neophodna mnogim punoletnim građanima, a često je jedan od uslova na konkursima za posao.

Putarina – skupa borba sa kolotrazima

Mnoge deonice na našim autoputevima su u izuzetno lošem stanju, a putarina je ipak veoma skupa. I pored toga, iz "Puteva Srbije" najavljuju da je Vlada Srbije odobrila povećanje putarine u iznosu od 10 odsto. Trenutno, da biste stigli od Beograda do Niša (240 km), treba da platite 730 dinara ili 3 dinara po pređenom kilometru. U nekim evropskim zemljama, u kojima se ne koriste vinjete, putarina jeste skuplja, ali kvalitet njihovih puteva jednostavno ne može da se poredi sa našim.

Ne zaboravimo i činjenicu da akciza na benzin (od 1. januara 2016.) iznosi 52,5 dinara po litru umesto 50, što znači da ako vam automobil recimo troši 10 l/100 km benzina na autoputu, po svakom pređenom kilometru državi ste dali 5,25 dinara samo na osnovu akcize, bez PDV-a na akcizu i drugih davanja.

Svi traže prenosive tablice, država ne haje

Država uporno odbija da uvede prenosive tablice (jedna vrsta probnih tablica) koje bi auto-placevi i kupci mogli da koriste za probne vožnje. O ovome se govorilo još 2013. godine. Organizovana je peticija, pisali su mediji, vozači su dali svoj glas kroz ankete, komentare...

Obavezno osiguranje – mali bonusi, velike "kazne"

Maksimalan bonus, odnosno popust, koji možete da ostvarite ukoliko ne izazivate udese iznosi 15 odsto i dobijate ga nakon tri godine bez incidenata. Nakon toga možete još 30 godina da vozite bez "čukanja", ali nećete dobiti veći popust.

Međutim, čim izazovete prvi udes, obavezno osiguranje vam poskupljuje za 50 odsto, za 110 odsto nakon drugog udesa i za 150 odsto nakon trećeg u toku iste godine. Da biste se vratili na početni stepen, moraćete da budete primeran vozač osam godina.

Slaba kaznena politika prema lopovima

Ekonomska situacija u Srbiji je takva da se krade gotovo sve - radio uređaji i zvučnici, prva pomoć i alat iz prtljažnika, gorivo, katalizatori, skidaju se točkovi... Poznato je da sitni lopovi koji se bave ovakvim krađama to rade često, u policiji nezvanično kažu da ih je teško uhvatiti, a kada i budu uhvaćeni, vrlo brzo izlaze iz zatvora i nastavljaju po starom.

Treba imati u vidu da samo krađa točkova može vlasnika da baci u očaj. Četiri gume po 8.000 dinara, plus četiri felne po 4.000 dinara – skoro 50.000 dinara. S obzirom na to da je većina stanovništva u teškoj ekonomskoj situaciji, pokradeni vlasnik će verovatno kupiti polovne gume i felne, što direktno ugrožava i njega i druge učesnike u saobraćaju.

Jednostavno, dok kaznena politika ne bude takva da jednom kažnjenom lopovu nikada više ne padne na pamet da bilo šta ukrade, vlasnici automobila neće biti zaštićeni od strane države kojoj plaćaju porez kako bi ih štitila.

Registracija – bogatima jeftino, siromašnima skupo

Trenutno porez na upotrebu vozila za nov BMW 528i iznosi 10.600 dinara, a za FIAT Punto 1.9 D iz 2004. godine 6.360 dinara. Ima i drastičnijih poređenja.

Situacija bi uskoro trebalo da se promeni, mada se mnogi plaše da bi prosečnom vozaču moglo biti još gore zbog novog sistema određivanja poreza.

Skupo atestiranje zatamnjenih stakala i kuke za vuču

Skoro 300 evra za atest zatamnjenih stakala na automobilu marke Renault, kao i skupa procedura atestiranja kuke za vuču.

Loš kvalitet puteva

Svakodnevno uništavamo gume i vešanje po udarnim rupama, šahtovima i drugim "anomalijama" koje ne bi trebalo da se nalaze na putu.

Ekološka taksa

Čak 12.000 dinara po toni plaćaju pravna lica prilikom uvoza polovnih automobila iako za sada (u praksi) ne postoji primenjiv plan za "zbrinjavanje" starih automobila, akumulatora, motornog ulja, pneumatika...Naravno, kada kažemo "pravna lica" mislimo na auto placeve koji legalno posluju, ali ekološku taksu plaćamo mi kao krajnji kupci.

Prva pomoć

Oko prve pomoći se prvo digla velika prašina, vozači su je pod pretnjom kazni kupili, a zatim se na nju potpuno zaboravilo, sve dok nakon nekoliko godina gotovo svim kompletima nije istekao rok trajanja. Na žalost, gleda se isključivo rok trajanja kompletnog paketa prve pomoći, tako da kupovina pojedinih zavoja ili gaza nije rešenje.

Jedna firma je ponudila opciju zamene staro za novo po ceni od 690 dinara, pri čemu treba imati u vidu da potpuno nov komplet košta od 1.300 dinara pa naviše.

Troškovi za ispitivanje prilikom uvoza

Polovni automobili prilikom uvoza prolaze ispitivanje, što nije sporno, pošto sprečava malverzacije, ali sporna je veoma visoka cena tog ispitivanja. Takođe, mnogi se žale da su ispitivanja površna.

Korišćenje AMSS kataloga za procenu prilikom uvoza

Umesto da se za procenu vrednosti vozila prilikom uvoza koristi njihova realna vrednost iz priznatih stranih kataloga kao što je nemački "švake", kod nas se koristi AMSS katalog u kojem se nalazi procenjena vrednost vozila na osnovu njihove cene iz domaćih prodajnih salona u trenutku kada su bila nova, a zatim im se smanjuje vrednost na osnovu starosti.

Zaključak

Država kao da ne shvata da prostim povećavanjem nameta na posedovanje i korišćenje automobila neće dobiti više novca. Naprotiv - dobiće manje. Najbolji dokaz je činjenica da prodaja goriva svih vrsta poraste svaki put kada gorivo pojeftini, i obrnuto. Dakle, iz suve drenovine možete da iscedite samo onoliko koliko u njoj ima - daljim stezanjem nećete ništa postići.

Autor: Polovni automobili

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Srbija i Tuvalu ukidaju vize

Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić i premijer Tuvalua Feleti Teo potpisali su danas u Beogradu Sporazum dve vlade o ukidanju viza za nosioce običnih pasoša.