Putari tvrde da su putevi u Srbiji po evropskom standardu
Na listi Svetskog ekonomskog foruma, srpski putevi su po kvalitetu na 120. mestu od ukupno 140 zemalja. Prema podacima Građevinsko-industrijske komore, godišnje se samo na sanaciju saobraćajnica i pokrivanje grešaka koje su mogle da budu otklonjene da su poštovane sve procedure, potroši nekoliko desetina miliona evra.
Utisak vozača je da su naši putevi loši i da se obnavljaju češće nego u inostranstvu, pa se često postavlja pitanje da li se srpski drumovi grade po evropskim standardima.
"Sa putevima koji se urade po projektu, u skladu sa propisima, nema problema. Međutim, posle privatizacije građevinskih preduzeća, zavladala je velika nestručnost, pa se često prave nekvalitetni putevi", tvrdi potpredsednik Građevinsko-industrijske komore Srbije Goran Rodić. "Završni sloj, kad se poštuju standardi, trebalo bi da bude od 10 do 15 centimetara. Gde toga nema, pojavljuju se kolotrazi, udarne rupe i oštećenja", dodaje Rodić.
On objašnjava da država, kao najveći investitor putne infrastrukture, na tenderima bira strane kompanije, koje uposle kooperante najčešće bez ijednog zaposlenog, a oni angažuju lokalne nestručne firme.
"Tako dobijemo asfalt lošeg kvaliteta, za koji se svake godine izdvajaju velike sume novca za održavanje. U ovoj oblasti vlada velika korupcija. Na tenderima posao dobijaju firme koje nuded damping cene. One angažuju sumnjive podizvođače, koji tu nisku cenu nadomešćuju kroz angažman za dodatne radove i tako profitiraju. Da nešto "smrdi", jasno je kada se uporedi odnos ugovorene cene i one koja se na kraju isplati izvođaču", kaže Rodić.
Prema njegovim rečima, za kvalitetne puteve potreban je dobar projekat i temeljna priprema. U Srbiji je danas registrovano oko 600 putarskih preduzeća, koje zapošljavaju oko 30.000 ljudi, a više od 200 njih je sumnjivog kvaliteta.
U "Putevima Srbije " i "Koridorima Srbije" tvrde da su u procesu izrade projekta koriste standardi i uputstva koji su preuzeti od zemalja koje prednjače u ovoj oblasti u svetu.
Da voze saobraćajnicama po evropskom standardu, međutim, nije lako ubediti vozače koji auto-putem od Batrovaca do ka Sremskoj Mitrovici voze kao "po oranju". Ako su ispoštovani svi propisi struke, onda ne može da se desi da posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica lični na minsko polje, kao na primer, auto-put na Koridoru 10 kod Crvene reke, koji se pohabao dva meseca nakon otvaranja.
U "Koridorima" ističu da se sve radi "po Jusu". Većina puteva gradi se iz kredita stranih banaka, koji aminuju i nadzorni organ koji kontroliše izvođenje radova.
"Za neizvođenje radova po usvojenoj dinamici, ili za nekvalitetno izvedene radove postoje sankcije koje su predviđene zakonom i pretočene u ugovor. Takav slučaj smo imali sa dve kompanije sa kojima smo raskinuli ugovore, na auto-putu E-80, zbog nepoštovanja ugovorenih obaveza. Za korekcije nedostataka koji se pojavljuju tokom vremena, a nakon završetka izgradnje, predviđen je garantni rok i u tom periodu se za popravku ovakvih nedostataka koristi garancija izvođača", navode u "Koridorima".
Komentari 19
Miodrag
Bulidza
Kaligula
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar