Putari tvrde da su putevi u Srbiji po evropskom standardu

Sa 16.000 kilometara puteva kojima je potrebna hitna obnova, Srbija je na dnu lestvice po kvalitetu kolovoza u Evropi.

Na listi Svetskog ekonomskog foruma, srpski putevi su po kvalitetu na 120. mestu od ukupno 140 zemalja. Prema podacima Građevinsko-industrijske komore, godišnje se samo na sanaciju saobraćajnica i pokrivanje grešaka koje su mogle da budu otklonjene da su poštovane sve procedure, potroši nekoliko desetina miliona evra.

Utisak vozača je da su naši putevi loši i da se obnavljaju češće nego u inostranstvu, pa se često postavlja pitanje da li se srpski drumovi grade po evropskim standardima.

"Sa putevima koji se urade po projektu, u skladu sa propisima, nema problema. Međutim, posle privatizacije građevinskih preduzeća, zavladala je velika nestručnost, pa se često prave nekvalitetni putevi", tvrdi potpredsednik Građevinsko-industrijske komore Srbije Goran Rodić. "Završni sloj, kad se poštuju standardi, trebalo bi da bude od 10 do 15 centimetara. Gde toga nema, pojavljuju se kolotrazi, udarne rupe i oštećenja", dodaje Rodić.

On objašnjava da država, kao najveći investitor putne infrastrukture, na tenderima bira strane kompanije, koje uposle kooperante najčešće bez ijednog zaposlenog, a oni angažuju lokalne nestručne firme.

"Tako dobijemo asfalt lošeg kvaliteta, za koji se svake godine izdvajaju velike sume novca za održavanje. U ovoj oblasti vlada velika korupcija. Na tenderima posao dobijaju firme koje nuded damping cene. One angažuju sumnjive podizvođače, koji tu nisku cenu nadomešćuju kroz angažman za dodatne radove i tako profitiraju. Da nešto "smrdi", jasno je kada se uporedi odnos ugovorene cene i one koja se na kraju isplati izvođaču", kaže Rodić.

Prema njegovim rečima, za kvalitetne puteve potreban je dobar projekat i temeljna priprema. U Srbiji je danas registrovano oko 600 putarskih preduzeća, koje zapošljavaju oko 30.000 ljudi, a više od 200 njih je sumnjivog kvaliteta.

U "Putevima Srbije " i "Koridorima Srbije" tvrde da su u procesu izrade projekta koriste standardi i uputstva koji su preuzeti od zemalja koje prednjače u ovoj oblasti u svetu.

Da voze saobraćajnicama po evropskom standardu, međutim, nije lako ubediti vozače koji auto-putem od Batrovaca do ka Sremskoj Mitrovici voze kao "po oranju". Ako su ispoštovani svi propisi struke, onda ne može da se desi da posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica lični na minsko polje, kao na primer, auto-put na Koridoru 10 kod Crvene reke, koji se pohabao dva meseca nakon otvaranja.

U "Koridorima" ističu da se sve radi "po Jusu". Većina puteva gradi se iz kredita stranih banaka, koji aminuju i nadzorni organ koji kontroliše izvođenje radova.

"Za neizvođenje radova po usvojenoj dinamici, ili za nekvalitetno izvedene radove postoje sankcije koje su predviđene zakonom i pretočene u ugovor. Takav slučaj smo imali sa dve kompanije sa kojima smo raskinuli ugovore, na auto-putu E-80, zbog nepoštovanja ugovorenih obaveza. Za korekcije nedostataka koji se pojavljuju tokom vremena, a nakon završetka izgradnje, predviđen je garantni rok i u tom periodu se za popravku ovakvih nedostataka koristi garancija izvođača", navode u "Koridorima".

  • Miodrag

    06.06.2016 18:58
    milenkovic@gmail.com
    Radnici "Kruševacputa" gde je direktorka kadar Bate Gašića upozorili su javnost, o tome su pisali mediji, da ugrađuju loše materijale, i nikom ništa samo navukli bes gazde Miljković Branka. Korupcija ogromna, nadzor nikakv pa šta onda da očekujemo. To nema veze sa radnicima i njihovim radom. Zna se ko je odgovoran za loše stanje puteva.Preduzeća za puteve sigurno ne.
  • Bulidza

    06.06.2016 08:18
    Turci ce se pozelet puteva , al' puteva biti vise nece ( u Srbiji ) . . .
  • Kaligula

    06.06.2016 07:15
    Nikad nam nije bilo bolje, mi smo toliko dobri da nam ni standardi ne trebaju vise a putevi su nam transendentalni,...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija