Putari tvrde da su putevi u Srbiji po evropskom standardu

Sa 16.000 kilometara puteva kojima je potrebna hitna obnova, Srbija je na dnu lestvice po kvalitetu kolovoza u Evropi.

Na listi Svetskog ekonomskog foruma, srpski putevi su po kvalitetu na 120. mestu od ukupno 140 zemalja. Prema podacima Građevinsko-industrijske komore, godišnje se samo na sanaciju saobraćajnica i pokrivanje grešaka koje su mogle da budu otklonjene da su poštovane sve procedure, potroši nekoliko desetina miliona evra.

Utisak vozača je da su naši putevi loši i da se obnavljaju češće nego u inostranstvu, pa se često postavlja pitanje da li se srpski drumovi grade po evropskim standardima.

"Sa putevima koji se urade po projektu, u skladu sa propisima, nema problema. Međutim, posle privatizacije građevinskih preduzeća, zavladala je velika nestručnost, pa se često prave nekvalitetni putevi", tvrdi potpredsednik Građevinsko-industrijske komore Srbije Goran Rodić. "Završni sloj, kad se poštuju standardi, trebalo bi da bude od 10 do 15 centimetara. Gde toga nema, pojavljuju se kolotrazi, udarne rupe i oštećenja", dodaje Rodić.

On objašnjava da država, kao najveći investitor putne infrastrukture, na tenderima bira strane kompanije, koje uposle kooperante najčešće bez ijednog zaposlenog, a oni angažuju lokalne nestručne firme.

"Tako dobijemo asfalt lošeg kvaliteta, za koji se svake godine izdvajaju velike sume novca za održavanje. U ovoj oblasti vlada velika korupcija. Na tenderima posao dobijaju firme koje nuded damping cene. One angažuju sumnjive podizvođače, koji tu nisku cenu nadomešćuju kroz angažman za dodatne radove i tako profitiraju. Da nešto "smrdi", jasno je kada se uporedi odnos ugovorene cene i one koja se na kraju isplati izvođaču", kaže Rodić.

Prema njegovim rečima, za kvalitetne puteve potreban je dobar projekat i temeljna priprema. U Srbiji je danas registrovano oko 600 putarskih preduzeća, koje zapošljavaju oko 30.000 ljudi, a više od 200 njih je sumnjivog kvaliteta.

U "Putevima Srbije " i "Koridorima Srbije" tvrde da su u procesu izrade projekta koriste standardi i uputstva koji su preuzeti od zemalja koje prednjače u ovoj oblasti u svetu.

Da voze saobraćajnicama po evropskom standardu, međutim, nije lako ubediti vozače koji auto-putem od Batrovaca do ka Sremskoj Mitrovici voze kao "po oranju". Ako su ispoštovani svi propisi struke, onda ne može da se desi da posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica lični na minsko polje, kao na primer, auto-put na Koridoru 10 kod Crvene reke, koji se pohabao dva meseca nakon otvaranja.

U "Koridorima" ističu da se sve radi "po Jusu". Većina puteva gradi se iz kredita stranih banaka, koji aminuju i nadzorni organ koji kontroliše izvođenje radova.

"Za neizvođenje radova po usvojenoj dinamici, ili za nekvalitetno izvedene radove postoje sankcije koje su predviđene zakonom i pretočene u ugovor. Takav slučaj smo imali sa dve kompanije sa kojima smo raskinuli ugovore, na auto-putu E-80, zbog nepoštovanja ugovorenih obaveza. Za korekcije nedostataka koji se pojavljuju tokom vremena, a nakon završetka izgradnje, predviđen je garantni rok i u tom periodu se za popravku ovakvih nedostataka koristi garancija izvođača", navode u "Koridorima".

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Miodrag

    06.06.2016 18:58
    milenkovic@gmail.com
    Radnici "Kruševacputa" gde je direktorka kadar Bate Gašića upozorili su javnost, o tome su pisali mediji, da ugrađuju loše materijale, i nikom ništa samo navukli bes gazde Miljković Branka. Korupcija ogromna, nadzor nikakv pa šta onda da očekujemo. To nema veze sa radnicima i njihovim radom. Zna se ko je odgovoran za loše stanje puteva.Preduzeća za puteve sigurno ne.
  • Bulidza

    06.06.2016 08:18
    Turci ce se pozelet puteva , al' puteva biti vise nece ( u Srbiji ) . . .
  • Kaligula

    06.06.2016 07:15
    Nikad nam nije bilo bolje, mi smo toliko dobri da nam ni standardi ne trebaju vise a putevi su nam transendentalni,...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Ministar Bratina: Pad RTS-a bio bi državni udar

Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina kaže da bi trebalo ispitati "sve okolnosti koje blokiranje njihovog funkcionisanja prate", navodeći da bi "pad RTS imao smisao državnog udara".

Ko zapravo blokira RTS?

Blokada zgrada RTS u Takovskoj i na Košutnjaku, koju studenti i građani sprovode već šesti dan, odraz je velikog nepoverenja u javni servis, kao i dugogodišnjeg neprofesionalnog i politički pristrasn