Građani Srbije se zbog standarda najčešće odlučuju za kupovinu jeftinih polovnih automobila, koji uglavnom ne ispunjavaju osnovne norme ekološke zaštite.
Prvi korak koji bi naša država trebalo da preduzme, kako se ne bismo pretvorili u deponiju evropskih "polovnjaka", prema rečima sagovornika
Sputnjika direktora Agencije za zaštitu životne sredine Filipa Radovića i generalnog sekretara Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i auto-delova Bobana Nikolića jeste uvođenje adekvatne ekološke takse koju bi morali da plate najveći zagađivači.
Prema rečima Radovića, Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da svake godine šest miliona ljudi u svetu umre od zagađenog vazduha i zbog toga države povlače ovakve poteze, jer se dizel motori smatraju jednim od najvećih zagađivača vazduha. On kaže da u Srbiji dvadeset procenata štetnih materija koje se ispuštaju u vazduh dolazi od transporta, dok osamdeset procenata jesu štetne materije koje dolaze iz sektora energetike.
"To ne znači da ćemo manje obraćati pažnju u budućnosti na ekologiju u saobraćaju bez obzira na to koliko vozila ispuštaju zagađujućih materija. Ministarstvo će nastaviti da ulaže u projekte koji se bave ovim pitanjem", napominje Radović.
Kod dizel goriva postoji supstanca N1 koja je štetnija nego emisija izduvnih gasova. Rešenje za tu supstancu su katalizatori koje su sve generacije, od pojave Euro 3 motora morale da imaju. Prema rečima Nikolića, katalizatori i filteri su morali da se menjaju na sto do sto dvadeset hiljada pređenih kilometara. Pošto je zamena ili popravka skupa, vlasnici su te automobile prodavali budzašto i oni su završavali u zemljama poput Srbije, Moldavije, Ukrajine i Bugarske.
Radović je podsetio da se ekološka taksa plaća jer smo harmonizovali evropsku direktivu koja ima za cilj da se novac od ekoloških taksi koje država prikupi, kasnije redistribuira u sistem kroz subvencije kompanijama koje se bave reciklažom i na taj način rešavaju ekološki problem.
Radović misli da će posle odluke Nemačke da protera dizelaše, građani koji kupuju polovna vozila to i dalje činiti istim tempom i da neće biti masovnog otkupa neekoloških vozila koja bi završila na našim drumovima. On takođe navodi da treba definisati mehanizam koji će stimulisati građane Srbije da nabave ekološki pogodnija vozila.
"Jedan od sledećih koraka će biti da ta ekološka taksa bude srazmerna ekološkom uticaju vozila na životnu sredinu. U narednom periodu treba razviti adekvatnu metodologiju koja će precizirati na koji način će to biti izvedeno. Građani u Srbiji preferiraju da voze polovna vozila iz zapadne Evrope i radije će se odlučiti za veći auto koji je polovan, nego za manji, nov auto. Materijalno stanje je glavni činilac."
Nikolić podseća da Srbiju kao kandidata za Evropsku uniju čeka Poglavlje 27, koje se tiče životne sredine, a koje se zasniva na četiri osnovna principa.
"Prvi princip je sprečavanje zagađivanja na samom izvorištu, što rade fabrike automobila koje svakih 4-5 godina menjaju generaciju motora i tako sprečavaju preveliku emisiju izduvnih gasova. Drugi princip je prevencija, a to rade zemlje u kojima se ta vozila uvoze. Treća je predostrožnost, upravo zbog lagerovanja tih vozila usred žitnica, koja kontaminiraju zemlju. Četvrti, najbitniji princip je — zagađivač plaća. Srbija nijedan od ta četiri principa nije uvela", kaže Nikolić.
On kaže da je Asocijacija uspostavila kontakt sa ministarstvima za trgovinu, zaštitu životne sredine i poljoprivrede, i uspela da definiše neke pravce i predloge u vezi sa ovim principom. Međutim, on tvrdi da je rešenje na "dugačkom štapu" zbog rupa u propisima.
"Ekološka taksa nije nikakva ekološka taksa. To je taksa za zbrinjavanje posebnim tokovima otpada kad za to dođe vreme. Uvoznici novih vozila i delova su za samo poslednje tri godine u budžet Srbije uplatili preko 10 miliona evra. Uvezli smo sedamdesetak hiljada novih vozila, a uvoznici polovnih vozila su u tom periodu uvezli preko šeststo hiljada vozila."
Nikolić dodaje da su prema zvaničnim podacima MUP-a od 600.000 polovnih vozila, preko 75 odsto bila vozila starosti od 12 do 18 godina u trenutku uvoza u Srbiju i da zbog toga ispašta država i uvoznici novih vozila.
"Fizička lica nemaju obavezu plaćanja ekološke takse, pa je državni budžet ostao uskraćen za ogromnu količinu novca. Uvoznici novih vozila plaćaju, a oni koji su uvezli vozilo, koje već treba da bude reciklirano, ne plaćaju ekološku taksu."
Država razmišlja o tome da uvede taksu na uvoz polovnih automobila, a prema Radovićevim rečima, ona bi trebalo da prati Jedinstvenu carinsku ispravu i da uz nju bude naplaćivana.
Nikolić kaže da uvozom jeftinih vozila, bez pooštrene politike prilikom uvoza, ugrožavamo sopstvenu bezbednost, a da druge zemlje stimulišu građane i kažnjavaju. Većina vozila koja su proizvedena pre petnaestak godina, na primer, nema pojaseve na zadnjem sedištu, koji su obavezni. Po statistikama MUP-a, najveći broj nesreća sa smrtnim ishodima je posledica neke tehničke neispravnosti ili starosti tih vozila.
Država se direktno upustila u okršaj sa uvoznicima polovnih automobila koji ne poštujući propise uvoze automobile koji uništavaju zdravlje građana i životnu sredinu, a kao dokaz Radović navodi da je podneto petsto krivičnih prijava protiv kompanija koje su pokušale da krivotvore podatke pri uvozu automobila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 21
Gargamel
Nema granice
Sa napumpanim cenama novih vozila - nikad dosta polovnjaka.
Joe
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar