Takozvana džepna podmornica utovarena je na specijalni kamion tegljač i drumovima je transportovana do prestonice Srbije gde će predstavljati atraktivan eksponat.
"Tisa" je jedna od šest diverzantskih podmornica koje su prema projektu Brodarskog instituta iz Zagreba izgrađene između 1981. i 1986. godine i dobile imena po jugoslovenskim rekama. U pitanju su male, ali veoma opasne podmornice prilagođene za neprimetno polaganje manjih minskih polja u neprijateljskim vodama.
"Tisa" je porinuta u martu 1983. godine, a primljena je u flotnu listu četiri meseca kasnije. Ipak, raspadom SFR Jugoslavije, ove podmornice su odvezene u Crnu Goru, osim P-914, koja se u trenutku sukoba nalazila na remontu u Splitu.
Podmornica "Tisa" je krajem jula 1993. izvađena iz mora i konzervirana, a uprkos nekim najavama da bi mogla da bude prodata, početkom 2009. godine crnogorske vlasti su objavile kako planiraju da poklone po jednu podmornicu Srbiji, Sloveniji i Hrvatskoj. Od tada je podmornica "Tisa" godinama bila smeštena na obali u krugu vojnog objekta Pristan u Boki Kotorskoj i tu je čekala svoju sudbinu.
"P-911 Tisa" će biti trajno izložena na Ušću. Njen dolazak i izlaganje su veoma bitni za Udruženje bivših jugoslovenskih podmorničara iz Srbije jer će ono u maju 2019. godine biti domaćin 56. Međunarodnog kongresa udruženja podmorničkih veterana sveta na kojem se očekuju delegacije iz više od 30 država.
Osim "Tise", poklonjene su i ostale podmornice iz ove klase. "P-912 Una" je završila u zbirci pomorskog nasleđa Porto Montenegra u Tivtu, dok je "P-913 Zeta" preuzelo Udruženje podmorničara Slovenije. Hrvatska je trebalo da dobije na poklon jednu od ovih podmornica, ali je to odbila, pa će ona uskoro biti izložena u Kumboru.
Podmornica "P-911 Tisa" dugačka je 19,5 metara, a teška 88 tona i bila je jedno od najvećih dostignuća jugoslovenske ratne brodogradnje. Ipak imala je i nekoliko mana, pre svega jer nije imala klasični dizel električni pogon, pa bi se u slučaju pražnjenja akumulatora ili kvara posada mogla naći veoma brzo u složenoj situaciji.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
Milos
Titin vojnik
Pamtim dobro vreme kada su se pravile podmornice u Jugoslaviji.
"Bivša Jugoslavija je bila jedna od 11 zemalja u svetu koja je proizvodila podmornice..." ili tako nekako.
Zamislite, među jedanaest zemalja! I bili ponosni na to. (Takođe pravili i avione Galebove i Jastrebove (doduše sa za nas VEOMA SKUPIM uvoznim Rols Rojs motorom).
Pa i onaj budalasti projekat sa Orlom, zajedno sa Rumunima. Koliko je Orlova napravljeno, znate li? Za Jugoslaviju 115 komada (predserijski i "konačni"). To je ISUVIŠE MALO da bi bilo isplativo. (Za Rumuniju 88 a koliko znam nijedan nije išao u izvoz.). Kada je poleteo, već je bio, po svetskim merilima - zastareo. :(
I šta smo imali od toga?
Ništa. Oružje nije pomoglo da se SFRJ ne raspadne kao šifonske gaće.
Ali zato smo imali, na primer, da je u SFRJ (pre raspada), imala katastrofalne puteve, (Autoputa nije bilo više od dvestotinak km).
A niko nije imao pameti (onda a ni sada) da razmisli zašto jedna mala ekonomski slaba država baca novac na oružje koje ne bi mnogo pomoglo (kao što i nije) u odbrani nezavisnosti umesto da, naprimer, gradi kvalitetne puteve i pruge.
__
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar