Banka mikroskopskim slovima obavestila građane da su usluge poskupele

Klijentima jedne banke koja posluje u Srbiji ovih dana stižu pisma sa obaveštenjem o novim tarifama platnih usluga i uvođenju nekih novih nameta.
Banka mikroskopskim slovima obavestila građane da su usluge poskupele
Foto: Pixabay
Reč je o nametima poput naknade za upit stanja na bankomatu, pri čemu je tabelarni prikaz novih cena odštampan u "mikroskopskom" fontu. Iz Narodne banke Srbije upozoravaju da to nije prihvatljivo i najavljuju da će u narednom periodu utvrditi listu reprezentativnih usluga i propisati sadržinu i formu pregleda naknada za te usluge. 
 
"Banke, kao i platne institucije i davaoci lizinga, dužne su da informacije i obaveštenja pruže na jasan i lako razumljiv način, a pretpostavka da obaveštenja budu jasna i lako razumljiva je da ona budu pre svega - čitljiva", kažu u NBS. 
 
Važeći propisi ne uređuju font i/ili veličinu slova u obaveštenjima koje banke šalju klijentima, navode u NBS i dodaju da će, na osnovu nedavno usvojenih izmena Zakona o platnim uslugama, standardizovati sadržinu i formu liste reprezenativnih usluga i pregleda naknada koje banke nude građanima. 
 
"Banke treba da, prilikom dostavljanja pisanih obaveštenja, koriste onu veličinu slova koja omogućava prosečnom korisniku da lako pročita dostavljeno obaveštenje, odnosno da dokument bude čitljiv prosečnom građaninu, što mu olakšava da sadržinu tog dokumenta i razume", ističu u NBS. Podsećaju, takođe, da je Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga predviđeno da se pri oglašavanju usluga banaka i davalaca lizinga, efektivna kamatna stopa prikazuje tako da bude uočljivija od ostalih elemenata. 
 
Dakle, napominju u NBS, banke su dužne da u pismenoj formi, na jasan i lako razumljiv način pruže informacije o svim uslovima pod kojima pružaju platne usluge korisnicima. Izmene ovog zakona počeće da se primenjuju u martu 2019. godine, pa će NBS do decembra ove godine utvrditi listu reprezentativnih usluga i propisati sadržinu i formu pregleda naknada povezanih s platnim računom. 
 
U obaveštenjima o povećanju naknada za korišćenje platnih usluga, koja su stigla klijentima jedne banke na kućne adrese, navodi se da će od 5. oktobra početi da se primenjuju nove naknade koje je banka usvojila radi "usklađivanja cenovne politike sa tržišnim kretanjima". Nije objašnjeno o kakvim je tržišnim kretanjima reč. 
 
Kurs dinara je stabilan već duže vreme, pošto NBS intervencijama na međubankarskom deviznom tržištu sprečava njegovo preterano jačanje ili slabljenje, a uz to u poslednjih pet godina kontinuirano ublažava monetarnu politiku. Referentna kamatna stopa NBS je snižena u tom periodu za 4,75 procenata, sa 7,75 odsto iz maja 2013. godine na 3,0 odsto u aprilu ove godine, koliko iznosi i sada. 
 
Što se tiče obaveštenja o povećanju naknada, zanimljivo je da negodovanje među klijentima nije izazvala činjenica da će im plaćanje telefona, infostana, struje i drugih ličnih potreba preko te banke od oktobra biti skuplje, već to što su iznosi novih cena usluga odštampani sitnim, nečitljivim fontom u zgusnutim, osenčenim tabelama. Iz NBS poručuju da građani mogu da joj se obrate ukoliko klijenti banaka imaju saznanja o tome da banke informacije i obaveštenja ne pružaju na jasan i lako razumljiv način, u skladu sa Zakonom o platnim uslugama.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Joca

    07.08.2018 11:55
    banka ili politika
    Kad ih pitas za razlog neke nelogicnosti, dobijes odgovor da je to politika banke. Pitam onda dali je to politicka organizacija ili banka sa jasnim pravilima po zakonu?
    Blokirala mi banka racun i skinula sredstva ali me ne obavestava. Kada sam primetio odem da se raspitam o cemu se radi, kako bih prevazisao problem. Naravno, nailazim na zid nerazumevanja ,sluzbenici nemaju pravo da ti objasne razlog blokade, upucuju te na kol centar. Koji posle nekoliko dana insistiranja i cekanja da se promeni sluzbenik koji radi u toj smeni, uspevam da dobijem informaciju. Racun je blokirao sudski izvrsitelj. Po broju izvrsenja dobijam izvrsitelja a on tvrdi da po tom broju, mom imenu i prezimenu i maticnom broju , nisam njegov duznik.
    Pitanje za Banku , na osnovu cega su izabrali da neosnovano blokiraju bas moj racun. Slucaj sam dao advokatu i cekam poziv za sud. Nema vise milosti prema neodgovornoj banci, neljubaznom i drskom osoblju, koje vredja inteligenciju nas stedisa.
  • @Blinky Bill

    05.08.2018 10:25
    Ja nisam kacanka, ali se isto ne razumem u bankarstvo, isto imam racun u intesi, nasumicno izabran nekad davno kad sam pocela da primam platu. Raspitivanje kod kolega i prijatelja mi donosi iste odgovore zasto su neku, bilo koju banku birali - slucajno, bila im blizu, tu im je preporucio kolega (koji isto ne zna zasto)... Tako da, ako mate nesto pametno i konkretno da preporucite, onda to iznesite, ovaj savet vam nema smisla.
  • Blinky Bill

    04.08.2018 22:36
    @Kaćanka
    Počni tako što ćeš se raspitati kod kolega, drugova i drugarica koje oni banke koriste. I gledaj na sajtevima koja banka šta nudi, kakve pakete, i šta koliko naplaćuje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija