Zašto turističke agencije bankrotiraju u toku letnje sezone?

Kako je više od 7.000 putnika u Srbiji ove godine ostalo bez svojih plaćenih turističkih aranžmana i avio karata, postavlja se pitanje da li će se scenario ponoviti i za zimsku sezonu.
Zašto turističke agencije bankrotiraju u toku letnje sezone?
Foto: Pixabay
Portal Kamatica je istraživao zašto turističke agencije uvek bankrotiraju u jeku letnje turističke sezone.
 
Prema podacima Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije, to je najveći broj oštećenih putnika, računajući ukupno sve sezone, u poslednjih 15 godina, a od ukupno šest agencija koje nisu ispunile svoje obaveze prema putnicima, dve su bile članice ovog udruženja i svi njihovi putnici su obeštećeni.
 
"Od maja pa sve do kraja septembra, koliko traje letnja turistička sezona preko agencija otputuje, u proseku oko milion i sto hiljada putnika. U zimskoj turističkoj sezoni, bez aranžmana za Novu godinu, bude oko sto hiljada putnika i upravo u tim brojevima 'leži' razlog zašto agencije uvek bankrotiraju leti", objašnjava Aleksandar Seničić, direktor YUTA. Osim u letnjoj sezoni, ostalih meseci u toku godine agencije nemaju veliki promet, nemaju toliko obaveza za plaćanje, a i kada zakupljuju aranžmane za, na primer zimovanja, nikada ne ulaze u toliki rizik kao kad planiraju letnju sezonu.
 
"Veliki broj turističkih radnika je upravo sada u popularnim letovalištima i ugovaraju leto 2019. godine. I svi su optimisti, pa se puno njih prosto 'preigra' u rezervaciji smeštaja, zakupi mnogo više nego što iduće godine može da proda", priča Seničić.
 
Od početka juna do danas šest agencija u Srbiji zatvorilo je vrata svojih poslovnica. To su Fly fly Travel, Jazz Travel, S.A.B. Travel, B2R agencija, Sun&Sea agencija Subotica i Global Travel Pančevo.
 
Agencije sada uplaćuju između pet i 10 odsto od ukupne sume kompletno zakupljenog smeštaja, ali prva ozbiljna plaćanja slede tek u maju i tada su u obavezi da plate 20 odsto. Svaki naredni mesec plaćaju isto toliko i tada zapravo i nastaju najveći problemi, jer koliko će letovanja stvarno i prodati zavisi od mnogo različitih faktora, među kojima su vremenske prilike na početku sezone, a i politička situacija.
 
"Neka računica je da puna sezona traje od 45 do 50 dana i da se tada aražmani prodaju po najskupljoj ceni. Pre i posle toga veliki broj se proda sa raznim popustima. Međutim, ako se u punoj sezoni poremeti cena i iz nekog razloga agencije budu prinuđene da tada znatno snize cene, to pravi dugoročni problem i potencijalno može dovesti do bankrota agencije", kaže Aleksandar Seničić.
 
Pregovori Ministarstva turizma i strukovnih udruženja turističkih agencija, o zakonskim izmenama koje bi zaštitile putnike od prevara i bankrota turističkih agencija, trebalo bi da počnu za oko mesec dana i kako se najavljuje, da se završe vrlo brzo, kako bi sve prošlo skupštinsku raspravu i na snagu stupilo od januara iduće godine. Ministarstvo najavljuje rangiranje agencija prema broju putnika, pa će biti uvedeno nekoliko kategorija licenci: A, B i C. Da bi naredne godine obnovile licencu, agencije će biti dužne da polože keš depozit od 15.000 do 50.000 evra.
 
Dok u YUTI smatraju da to neće doneti bolju zaštitu turista, već da bi trebalo raditi na tome da se napravi model po kome bi uz turistički aranžman putnici kupovali i polisu osiguranja, koja bi bila zaštita od svih eventualnih prevara i nepredviđenih okolnosti. Druga opcija moglo bi da bude i da vlasnici agencija ličnom imovinom garantuju za svoj rad, to bi takođe pomoglo u sprečavanju prevara i smanjilo broj oštećenih putnika.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Tata Ikun

    05.10.2018 09:43
    A možda samo "bankrotiraju".
  • Teodosije III

    05.10.2018 09:04
    @Krompir drzava
    Verovatno bi trebali da rade za džabe.
  • Miguel

    05.10.2018 08:36
    Zato što se preigraju. Rezervišu previše kapaciteta, a onda kasne sa isplatama ugovorenih rata gazdama objekata. U ekstremnim slučajevima gazdi objekta prekipi pa ne želi da primi nove goste vile jer gazda agencije nije isplatio dogovoreni iznos do dogovrenog roka.

    Drugi razlog je što gazde agencija troše dobijene pare na razne gluposti. Jedna od najjačih agencija u gradu je spala na niske grane jer je gazda trošio ogromne iznose na domaće životinje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija