U ovom momentu je zbog nedostatka profesionalnih vozača, "pod znakom pitanja" funkcionisanje gradskih saobraćajnih preduzeća u mnogim gradovima, jer, iako uglavnom ima dovoljno autobusa, nedostaju vozači, napominju stručnjaci.
A ima li veze između nedostatka profesionalnih vozača i privrednog rasta?
Ma kako to laicima preterano zvučalo, najbolje o tome govori podatak da je na milion evra izvezene robe potrebno imati najmanje dva vozača, kako bi se taj izvoz realizovao i odvezla roba iz naših fabrika, kaže direktor transportnog preduzeća Unitrag Pižon iz Beograda Dušan Nikolić, član Grupacije za prevoz robe u drumskom saobraćaju PKS. "Ukoliko EU otvori granice, naši vozači neće ostati duže u EU, nego će ostati zauvek", upozorava Nikolić.
Međutim, ukazuje da "ne bi tu bilo ničeg lošeg, ako bi država obezbedili dovoljan priliv novih vozača" i napominje da ljude ne treba zadržavati i sprečavati da odu već da je moguće iz unutrašnjih kapaciteta, sa evidencije nezaposlenih, prekvalifikovati značajan broj građana o trošku države.
Potrebno je, kaže, da se naše srednje škole prilagode potrebama realnog sektora, ali i da se od oko 550 hiljada onih koji su na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, deo njih prekvalifikuju i obuči za vozače.
Takođe, država bi prema njegovom mišljenju mogla da nađe sredstva za "stipendiranje" odnosno, sufinansiranje polaganja za "visoke" kategorije. "Da bi se osoba koja ima B kategoriju obučila da može da odveze robu od Beograda do Pariza, neophodno je oko tri hiljade evra ulaganja, od čega je pola novca za polaganje vozačkog ispita, a druga polovina za praktično upoznavanje sa drumovima Evrope", navodi Nikolić.
Nikolić kaže za Tanjug da ukoliko u budžetu Srbije ima dovoljno novca, deo bi mogao da se usmeri za finansiranje polaganja ovih ispita ali, uz obavezu da vozači ostanu da rade u našoj zemlji. "To bi moglo da da brže rezultate, jer neko ko ima B kategoriju, mogao bi za šest do sedam meseci da se osposobi da samostalno izveze robu do odredišta".
Nedostatak vozača je, kaže "sistem spojenih sudova". "Ako ih u jednom momenta ima dovoljno u sektoru međunarodnog prevoza putnika, u drugom momentu ih nema u sektoru teretnog prevoza..."
Objašnjava da i infrastrukturni projekti u državi traže angažovanje velikog broja vozača te da od njih, između ostalog, ovaj sektor i zavisi.
Podaci kažu da u sektoru međunarodnog transporta u Srbiji radi oko 20.000 zaposlenih, ali ukupna cifra svih onih koji se bave prevozom robe, od dostavljača hrane, do vozača u gradskom saobraćaju je oko 100.000.
Sve investicije koje su došle u Srbiju "zavise od dobrih vozača i njihovog broja" pa, upozorava Nikolić, ukoliko se u narednim mesecima ne krene sa sistemskim rešavanjem ovog pitanja, "sve bi moglo da stane".
Kako bi se što pre ublažile posledice manjka vozača, vlasnici firmi za prevoz traže od MUP-a da hitno menja deo Zakona o bezbednosti saobraćaja te da se granica za polaganje za C i E kategoriju spusti na 18 godina, a za D i E na 20 godina čime bi se, smatraju, godišnje dobilo i do 2.000 mladih vozača.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 25
Darko
purgerNS
ljudi...nema tih 500-600 eura...
gde si...kad stižeš...da li si utovario...
spavanje u kabini...tuširanje pored pumpe...a o jelu da ne pričam....
ko je ikad radio ili radi...zna o čemu pričam
a ovom gazdi što priča nebuloze bi poručio....imao bi on dva kombija a ne kamione da je plaćao radnike...
neko bi rekao Božja volja..neko zakon tržišta...neko karma
ali dolazi na svoje...i radujem se tome
ko je jamio...jamio je...e sad mora platiti pošteno..ili katanac na firmu
Ćao Zdravo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar