Operateri u Srbiji zaključavaju telefone zbog bezbednosti i garancije da će račun biti plaćen

Na telekomunikacionom tržištu Srbije, kada je reč o korišćenju mobilnih telefona u drugim mrežama, trenutno vladaju potpuno različita pravila, kao i razlozi zbog kojih mobilni operateri prodaju "zaključane" telefone.
Operateri u Srbiji zaključavaju telefone zbog bezbednosti i garancije da će račun biti plaćen
Foto: Pixabay
Kako piše finansijski portal Kamatica, za jedne je, na primer, "zaključavanje" telefona neophodno radi zaštite korisnika njihovih usluga, dok drugi navode da je to ustvari "neka vrsta garancije da će korisnik izmiriti sve preuzete obaveze prema matičnom operateru". 
 
Pojedini advokati pak, za praksu "zaključavanja" telefona imaju potpuno suprotan stav i tvrde da telefon u momentu prodaje nije vlasništvo operatera, jer je njemu cena isplaćena i on ne može ograničavati pravo svojine novog vlasnika bilo kakvim uslovljavanjem.
 
Kako Kamatica saznaje, mobilni operater VIP je u ovom trenutku jedini na tržištu koji više ne poručuje uređaje koji su zaključani na mrežu operatera.
 
"Od 2015. godine svi naši uređaji su 'SIM free' i mogu se koristiti bez prepreka na mreži bilo kog operatera", kažu u kompaniji VIP. Ukoliko njihov korisnik ima stariji telefon, objašnjavaju, procedura "otključavanja" je veoma jednostavna i završava se za jedan dan.
 
"Korisnik koji ima stariji telefon treba prvo da pozove korisnički servis, zatim kaže IMEI broj uređaja i zatraži kod za otključavanje. Kod se najčešće odmah prosleđuje korisniku jer se već nalazi u našoj bazi. Uslugu otključavanja uređaja ne naplaćujemo", pričaju u VIP-u. 
 
Oni još dodaju da je praksa "zaključavanja" telefona neka vrsta garancije da će korisnik platiti svoje račune prema mobilnom operateru.
 
U Telekomu Srbija, za to, imaju potpuno drugačije objašnjenje. Oni kažu da su uređaji koji se prodaju na njihovim prodajnim mestima zaključani zbog "bolje tehničke zaštićenosti i svođenja na najmanju meru zloupotreba uređaja, koje utiče na korisničko iskustvo". 
 
Telefon može da "otključa" samo onaj ko je i potpisao ugovornu obavezu i to kad ona istekne.
 
"Kada neko kupi telefon kao pokretnu stvar on postaje njegov vlasnik samom predajom od strane prodavca, bez obzira da li će cenu platiti u ratama ili ne. Postoje slučajevi da se ugovorom predviđa da pravo svojine na kupca prelazi nakon isplate cene, prodavac zadržava pravo svojine do isplate cene, ali tako nešto mora biti izričito ugovoreno. U svakom slučaju, najkasnije nakon što kupac plati cenu telefona operateru, on postaje vlasnik tog telefona", objašnjava advokat Marko Stanković.
 
"Zahtev se podnosi ili pozivom kontakt centru, (razgovor sa operaterom se naplaćuje 10,17 dinara ukoliko se poziv obavlja iz matične mreže), ličnim dolaskom do poslovnice ili mejlom. Ukoliko se legitimni vlasnik odluči da mejlom dostavi zahtev neophodno je da pored imena i prezimena navede broj uz koji je kupljen uređaj, šifru korisnika, datum rođenja, model i oznaku telefona, kao i IMEI telefona", objašnjavaju proceduru u Telekomu Srbija. 
 
Prema njihovim rečima, sve to može trajati par dana, jer se u većini slučajeva zahtev prosleđuje dobavljaču nakon čega se čeka odgovor. Usluga je i kod njih besplatna.
 
"Otključavanje" se ne naplaćuje ni u Telenoru, a korisnik sve završava za dan ili dva, kažu u ovoj kompaniji. Kod njih se zahtev šalje isključivo mejlom uz osnovne podatke o korisniku, kao i IMEI broj i model uređaja.
 
"To je moguće nakon isteka ugovorne obaveze ili za vreme njenog trajanja, ali ako korisnik isplati punu cenu uređaja", kažu u Telenoru. 
 
Oni dodaju da time pokušavaju "da zaštite vlasnike uređaja od potencijalnih zloupotreba i krađa".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Žaba

    06.01.2019 15:07
    @Marko
    Ako ste uređaj uzeli na rate, niste ga platili te stoga niste ni vlasnik. Ne razumem odakle vam ideja da vlasnik imovine koju koristite treba da plaća troškove njenog korišćenja kad ste vi taj koji je koristi? Hoćete li da vam banka plaća račun za komunalne usluge jer ste uzeli stan na kredit i živite u njemu? Prekinite mešati "babe i žabe", pravo vlasništva i korišćenja nema nikakve veze sa praksom operatera da zaključavaju telefone o kojoj se u ovom tekstu radi.
  • Sale

    06.01.2019 12:01
    opa bato
    Ovde ima puno masti za inspekciju,presaviti tabak i prijava. Nakon toga tuzba,jos ce se zaraditi neka para a jedino tako ih mozemo dovesti u red. Drzava ne haje puno, jer odgovorni cute i za cutanje su dobro omastili brkove. Koliko znam bio je telekomunikacioni inspektor u Banovini dali jos postoji ili se drugacije zove nisam siguran,proverite.
  • Mile

    06.01.2019 11:54
    za nauk svima
    Imao sam spor sa Telenorom oko aparata, svoje nezadovoljstvo sam izrazio odmah isti dan nakon kupovine,vozali su me mesec dana od nemila do nedraga ali su pritom vrlo ljubazni i sa osmehom. Kada je doslo do suda,sudija je sve shvatila ali me je pitala,dali imam pismeni dokaz o mojim primedbama i razlozima? Naravno da nisam imao, jer sve obavljate licem u lice. Zato vas savetujem, za sve sto imate da prigovorite operateru,presavite papir i pismeno preporuceno a zatim advokat. Nema sanse da izgubite spor a steta ce vam biti nadoknadjena.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija