Deca ih obožavaju, imaju milione pratilaca i milijarde pregleda. Oni su jutjuberi i danas su uveliko zamenili televiziju, zagospodarili slobodnim vremenom dečaka i devojčica koji ih frenetično prate, slušaju, kopiraju i u njima vide idole, koje slede poput svetskih muzičkih zvezda, pišu
"Novosti".
Postali su deo ozbiljne medijske mašinerije, zarađuju na hiljade evra mesečno i imaju izuzetan uticaj na svoje maloletne gledaoce.
Najčešći korisnici Fejsbuka i Jutjuba su mladi uzrasta od 14 do 24 godine. Koje će kanale izabrati, smatraju stručnjaci, deci bi trebalo da sugerišu roditelji, jer u moru ponuda može da se odabere i kvalitetan sadržaj.
O enormnoj popularnosti jutjubera svedoči događaj od proteklog vikenda, euforija dece i pet puta veći broj posetilaca od očekivanog na nastupu internet senzacije Baka Praseta u TC BIG u Novom Sadu. Slomljen izlog, porušena bina, nekoliko tuča, asistencija Hitne pomoći i interventne policije epilog su odloženog nastupa jutjubera Bogdana Ilića (23). Kako je to izgledalo možete videti
OVDE.
Prema rečima psihoterapeuta dr Zorana Milivojevića, gužve i stampeda na nastupima popularnih jutjubera su šokantne samo za odrasle, koji nisu upoznati sa interesovanjima pretpubertetske i pubertetske publike.
"To bi trebalo da bude signal i roditeljima i stručnjacima koji se bave mladima, da se bolje upoznaju sa vrednostima i aspiracijama mladih. Biti popularan, biti zvezda 'Jutjuba', pa još dobijati veliki novac za to, samo zbog toga što je neko interesantan kao pojava, veoma je primamljivo mladima. U poznatim jutjuberima mladi vide uzore sa kojima se poistovećuju i na koje žele da liče. Reč je o 'generacijskim zvezdama' i njihovoj slavi, a kada je neko slavan u okviru masovne kulture, to se preslikava i u biznisu", kaže Milivojević.
Kako Milivojević kaže, različite generacije koriste različite medije, pa tako mladi koji ne čitaju novine i ne gledaju televiziju u velikom broju prate Jutjub.
"Popularnost ovog medija kod mladih možemo objasniti njegovom ponudom nepreglednog broja muzičkih numera koje se besplatno gledaju. Drugi razlog je to što veliki broj mladih ima pametne telefone koji su u stvari mali moćni kompjuteri sa bezbroj funkcija, uvek pri ruci, od jutra do večeri, koje mladi prosto ugrađuju u svoju ličnost. A kada nekome Jutjub postane omiljeni kanal, tada se prate i drugi sadržaji na njemu", kaže Milivojević.
Tako, na primer, Baka Prase ima više od milion pratilaca, ali trenutno je, kako pokazuju brojke, ispred njega po gledanosti Stefan Vuksanović Muđa (21) iz sela Drmno kod Kostolca, sa gotovo milion i po pratilaca.
Čak i ako ne prate nijednog jutjubera i nemaju omiljeni lik, svako dete zna za njih i može da pobroji najpopularnije. Sa druge strane, većina mališana provodi sate svakog dana uz njihove programe. Oni ne prate politiku, a internet nema granica, pa su se pojavile i svojevrsne balkanske zvezde iz Srbije, Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine praćene u čitavom regionu.
Ima svega: Od jutjubera nalik likovima iz rijalitija, do veoma kvalitetnog sadržaja
Prema rečima savetnika za poslovnu primenu interneta Dragana Varagića, nema dileme da je u pitanju ozbiljan biznis današnjice, da je razlog svima dostupan internet koji omogućava izbor programa, a ne praćenje sadržaja koji je nametnut. Kako kaže, u moru jutjub-kanala, ima vrlo kvalitetnih programa, ali da su, nažalost, jutjuberi koje deca najradije prate, upravo oni koji psuju i glupiraju se. Paralela sa rijaliti programima, kao najgledanijem televizijskom sadržaju odraslih je, kaže, jasna.
"Živimo u vremenu u kom se ljudi 'primaju' na najniže strasti i pre nego što se zapitaju kako to da dečko koji psuje, pravi gluposti, zadivljuje toliki broj mališana, neka vide zašto toliko odraslih uživa u rijaliti programima i tabloidima. To je, međutim, samo jedna strana priče o jutjuberima. Postoje izuzetno uticajni i kvalitetni programi. Takav primer, čija su ciljna grupa deca, jeste 'Jaserštajn'. Vodi ga Novosađanin Milan Inić, dečko koji se posvetio ovom poslu, studira montažu na FDU u Novom Sadu, a sponzor mu je već godinama najpoznatiji svetski proizvođač sokova", kaže Varagić za "Novosti".
Kako Varagić kaže, izvestan kanal "Almažankičn", koji vode dvojica Paraćinaca, Boban i Aleksandar Almažan, a bavi se pripremanjem hrane u prirodi, ima više pratilaca od sinonima sa kuvanje - Džejmija Olivera. Putuju svuda po Srbiji, na njihovom "mladom" kanalu ima više od 60.000 pratilaca iz celog sveta, a neki klipovi imaju oko 200.000 pregleda.
"Izuzetno uticajan, iako ne toliko praćen, jeste kanal ozbiljne blogerke Branislave Antović Branas Wine World, koja ima sedam angažovanih osoba. To je svojevrsno preduzeće, a ona najuspešnija blogerka na području bivše Jugoslavije. Bavi se modom, kulturom, arhitekturom i privlači veliki broj sponzora. Ona je primer kako se to radi na pravi način, obuhvatajući i blog, Jutjub i Instagram", kaže Varagić.
Kako kaže, ogromna je konkurencija i veliki broj ljudi se time bavi. Neke od njih deca prate da bi videla kako da pređu neki nivo igrice, druge da čuju savet o modi i šminkanju, treće da bi videli koju će novu glupost da izvedu, poput rijalitija.
Zarađuju od "Jutjuba", sponzorstva, pojavljuju se u reklamama plasiranja proizvoda, prodaje na procenat, a kako Varagić kaže, zasad vlada kvantitativni sistem reklamiranja - koliko god glupo radili, imaće zaradu jer ih mnogi gledaju.
Komentari 13
Pavle
Tasić 1951, pogrešno ste shvatili ulogu obrazovanja (kao i 99% stanovništva planete). Obraz znači oblik, kalup.
m
Milo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar