Analitičari: Nelogično da se državnim novcem školuju mašinovođe za strano tržište

Železnička škola u Beogradu potpisala je ugovor o saradnji sa nemačkom kompanijom Lenderban u cilju modernizacije nastavnih sredstava, tehnike i učila te škole.
Analitičari: Nelogično da se državnim novcem školuju mašinovođe za strano tržište
Foto: 021.rs
Ministarstvo prosvete Srbije saopštilo je da saradnja sa kompanijom Lenderban predviđa i podršku u realizaciji praktične nastave i saradnju u obrazovanju stručnog kadra.
 
Prema pisanju nemačkih medija, sporazum je od obostrane koristi, a Lenderbanu će obezbediti stručni železnički kadar, pre svega mašinovođe, kojih je sve manje i za kojima vlada velika potražnja. Železničke kompanije u toj zemlji već duže vreme imaju velike poteškoće da popune prazna mesta u upravljačkim kabinama lokomotiva. Samo javnom preduzeću Nemačke železnice nedostaje više od 700 mašinovođa, zbog čega na pojedinim lokalnim relacijama putnike već mesecima umesto vozova prevoze autobusi.
 
Ekonomski analitičar Branko Pavlović kaže za "Danas" da je to potpuno pogrešan potez jer bi država trebalo da školuje kadrove za našu železnicu, a ne za strane kompanije.
 
"Svesni smo da su naše železnice u lošem stanju, vozovi često iskaču iz šina što je jasan pokazatelj da i nama nedostaju stručni kadrovi. Shodno tome potpuno je besmisleno i porazno da u takvoj situaciji mi motivišemo naše učenike da odlaze da rade u inostranstvo. Odgovorne države i školske vlasti ne postupaju tako, odnosno ne stvaraju radnu snagu za Nemačku već za svoje potrebe", navodi sagovornik beogradskog lista. 
 
On dodaje da Nemačka i u drugim zemljama na slične načine pokušava da dođe do nedostajuće radne snage.
 
"Međutim ne vidim koji je interes države Srbije da Nemačkoj asistira u tom pogledu naročito ako znamo da je stručni kadar, pa tako i mašinovođe, izuzetno potreban i našoj železnici. Potpuno apsurdan način razmišljanja od kojeg bi nadležni u Srbiji morali da odustanu jer država od toga ima samo štetu", smatra Pavlović.
 
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže da je nelogično da naše škole stvaraju kadrove za strane kompanije.
 
"Podrazumeva se da se u Srbiji državnim novcem učenici školuju da se strukom bave u svojoj zemlji. S te strane je ugovor između Železničke škole i nemačke kompanije loša stvar. Moramo da budemo iskreni i realni pa da kažemo da je to logičan korak dalje nakon što smo se opredelili za dualno obrazovanje koje takođe ima za cilj da se obezbedi radna snaga za strane investitore. Nemačka sa svoje strane želi da sa što manje novca dođe do nedostajućih stručnih kadrova. Zbog toga kompanije iz te zemlje i potpisuju takve ugovore", objašnjava Savić.
 
On ipak dodaje da potpisani ugovor donosi neke beneficije kako školi tako i učenicima.
 
"Škola će dobiti moderniju opremu i učila što će joj svakako koristiti, a učenici priliku da imaju praksu u Nemačkoj. Deo njih se iz određenih razloga neće odlučiti da ode iz zemlje, a znanje koje su stekli će im ostati. Oni koji se pak odluče da odu će to učiniti bez obzira da li ugovor o saradnji između škole i nemačke kompanije postoji ili ne. Prema tome ne može se konstatovati da ne postoji određena korist i za našu stranu", zaključuje sagovornik beogradskog lista.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • /

    12.03.2019 09:26
    /
    Ako ćemo pravo, ne školuje ih za Nemce, nego za privatne operatere koji posluju u Nemačkoj. U konkretnom slučaju za Netinera Deutschland GmbH, trećoj po veličini železničkoj kompaniji u Nemačkoj, posle Deutsche Bahn AG i Veolia Group i jednom od najvećih privatnih regionalnih železničkih operatera. Kompanija Länderbahn GmbH, kao podružnica Regentalbahn AG je u vlasništvu finansijskog konzorcijuma italijanske nacionalne železničke kompanije Ferrovie dello Stato Italiane (FS) (51%) i francusko-luksemburške infrastrukturne kompanije, Cube Infrastructure (49%).
  • *-.-*

    11.03.2019 16:48
    našli se
    Nemcima i DB, u njihovoj geografskoj ekspanziji, hronično nedostaje ljudi, kao što nekima ovde konstantno fale "benefiti", ono što ih najviše raduje i bez čega oni "ne mogu".
    https://www.railstaff.co.uk/2015/11/11/deutsche-bahn-using-virtual-reality-to-plug-skills-gap/
  • @Miloš

    11.03.2019 16:14
    Proveri činjenice!
    Nije tačno da Dositejeva stipendija ne nosi nikakve obaveze. Korisnici moraju da se zaposle na 5 godina u Srbiji ili da budu uredno prijavljeni na birou 3 godine ako nisu u mogućnosti da dobiju posao. U suprotnom moraju da vrate celu stipendiju!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Novi avion Er Srbije promoviše EXPO 2027

Na beogradski aerodrom "Nikola Tesla" danas je stigao četvrti širokotrupni avion erbas A330-200, koji ima vizuelni identitet specijalizovane izložbe EXPO 2027, saopštila je kompanija Er Srbija.