Direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja
Jasmina Milošević je rekla za
RTS da je vodeći uzrok smrtnosti mladih do 25 godina stradanje u saobraćajnim nesrećama. Navela je da je 32.000 ispitanika naše zemlje učestvovalo u istraživanju o ponašanju u saobraćaju, kao i da su na isti upitnik odgovarali i građani širom Evrope.
"Najveću toleranciju na nebezbedno ponašanje ili da kažem komociju u saobraćaju naši vozači su pokazali kada je u pitanju prekoračenje brzine, nešto smo bolji u proseku u Evropi kada je u pitanju vožnja pod dejstvom alkohola iako to, naravno, ne podržavamo i najveća netolerancija nam je na nebezbedno ponašanje i korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje", kaže Miloševićeva.
Navela je da je 97 odsto ispitanika reklo da "moram da vozim brzo jer u suprotnom imam utisak da gubim vreme", dok je 90 odsto ispitanih navelo i da je "poštovanje ograničenja brzine dosadno".
"Čak 96 odsto je reklo da veruje u sebe da u značajnoj meri prekorači brzinu i da je sposobno da projuri kroz oštru krivinu, a 'volim sportski da projurim kroz oštru krivinu' je reklo 94,5 odsto ispitanih", dodala je Miloševićeva.
Ukazala je da je mladim vozačima najveći neprijatelj njihova mladost, nedovoljno iskustva i želja za dokazivanjem. Sa druge strane, kako ističe, imamo osobe od 40 i više godina koje takođe eksponiraju svoje nepropisno ponašanje u saobraćaju.
Ukazala je da je prekoračenje brzine u velikoj meri u vezi sa vožnjom pod dejstvom alkohola.
"Alkohol je nešto što vam povećava samopouzdanje, što više alkohola u krvi veće samopouzdanje i veća sklonost ka rizičnim situacijama – ka preticanjima kada to nije dozvoljeno, ka neprilagođenoj brzini i tome su skloni oni sa dužim vozačkim stažom i više godina starosti da sebi daju za pravo da kažu da kada voze mogu da upravljaju vozilom kao da nisu pod dejstvom alkohola", objasnila je Miloševićeva.
Kada je reč o profilu vozača na srpskim drumovima, Miloševićeva ističe da ne može reći da je mnogo različit u odnosu na prifil vozača u Evropskoj uniji. U Evropskoj uniji je veći procenat vozača koji voze pod dejstvom alkohola bez obzira što su im rigoriznije kazne. Naglasila je da kod našeg vozača nije dovoljno razvijena svest kakvi su rizici nebezbednog ponašanja u saobraćaju.
"Većina potpuno podržava kaznenu politiku kada je u pitanju vožnja pod dejstvom alkohola i traži se nulta tolerancija za to, a 90 odsto njih je priznalo da prekorači brzinu i u naseljenom mestu i van njega, a 98 odsto tih istih ispitanika podržava zakonsku politiku kojom se kažnjavaju bahati vozači i prekoračenje brzine", rekla je Miloševićeva.
Navela je da se vozači mogu podeliti u dve grupe - agresivne i defanzivne.
"Ako ih smestimo u saobraćaj nama se to svodi na to da ovi defanzivni izbegavaju ove agresivne. U suštini, ono što ja smatram najstrašnijim u svemu je to što ovi koji su agresivni za volanom imaju punu svest o tome da je to zakonom zabranjeno, opasno i neprihvatljivo", rekla je Miloševićeva.
Istraživanje pokazuje i da će prosečni srpski vozač pre platiti 5.000 dinara kaznu nego što će poštovati saobraćajne propise, a Miloševićeva kaže da je gotovo 99 odsto ljudi priznalo da je bar jednom vozilo uz malu količinu alkohola.
"Niko od njih nije rekao da je u redu da plati kaznu i svi se vode time 'zaustavio me je policajac samo što nisam stigao'. Poražavajuće je to da je njima normalno da on ipak može da vozi pod dejstvom alkohola, a da mu je nastrašnije u svemu da je samo tri minuta kasnije naišla saobraćajna policija da bi sve bilo dobro", naglašava Miloševićeva.
Istakla je da kada je reč o sprečavanju bahatog ponašanja u saobraćaju, sve se svodi na dobru kombinaciju preventivnih i represivnih radnji.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 32
hm
Vozač
A kako bi bilo da se, za promenu, pridržavamo propisanih ograničenja brzine i da u automobil ne sednemo ni sa makar jednom popijenom čašicom rakije? I da vidimo šta će da se desi...
Slažem se da su putevi loši, ograničenja brzine povremeno besmislena, politika kažnjavanja nedosledna i tome slično. Ali istraživanje se bavilo odnosom nas vozača prema poštovanju propisane brzine i vožnji pod dejstvom alkohola koji su najveći uzročnici saobraćajnih udesa. I rezultati su loši. Nije se bavilo odnosom države prema putnoj infrastrukturi i sprovođenju saobraćajnih propisa. J
el možemo barem to da priznamo?
Branko
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar