Na današnji dan Radoje Raka Ljutovac prvi u istoriji oborio avion

Danas se navršavaju 104 godine od kada je srušen prvi avion u istoriji svetske ratne avijacije, a oborio ga je iznad Kragujevca srpski vojnik Radoje Raka Ljutovac.
Datum kada je Ljutovac oborio nemački/austrougarski avion - 30. septembar, uzet je za slavu Protivavionske artiljerije Kraljevine Jugoslavije, a danas se slavi kao Dan artiljerijsko-raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva Vojske Srbije.
 
Srpski artiljerac Radoje Raka Ljutovac je za vreme Prvog svetskog rata ušao u istoriju avijacije kao prvi čovek koji je vatrom sa zemlje oborio avion, kada je pucao iz poljskog topa sa Metinog brda, kod Kragujevca.
 
Njegov podvig je tim značajniji ukoliko se u obzir uzme činjenica da Srbija u to vreme nije imala organizovanu protivavionsku artiljeriju, a pojava nemačkih aviona naterala je srpsku vojsku da improvizuje odbranu. Zato su majstori u kragujevačkoj Vojnoj fabrici trofejne poljske topove zarobljene u balkanskim ratovima montirali na okrugle drvene platforme i postavili ih na obližnje brdo da brane grad.
 
Bombe bacane iz aviona su nanele veliku štetu i pobile mnogo ljudi, a onda je 30. septembra redov iz Prvog voda Radivoje Raka Ljutovac dvogledom ugledao tri aviona koji kruže iznad grada. Nanišanio je, opalio i postao slavan.
 
Raka je događaj posle prepričavao svom praunuku Zvonimiru Ljutovcu.
 
"Drhtala mi je ruka da ne smem da promašim. Ja sam stavio na topče končić. Napravio sam krstić i gađao kroz cevku, vodeći top kako avion leti, sa preticanjem od, možda, dva polja avionske dužine. Tad sam opalio - to je to", pričao je Raka.
 
 
Rakin pogodak uneo je pravu pometnju među preostale neprijateljske avione, koji su ostali bez predvodnika i, iznenađeni vatrom sa zemlje, nestali sa neba iznad Kragujevca.
 
Na srpskim položajima nastupila je velika radost. Avion je pao u centar grada, nedaleko od kuće u kojoj se nalazio štab Vrhovne komande i prestolonaslednik Aleksandar, a ispred koje je prethodno pala jedna bomba.
 
Raka Ljutovac je, kao nagradu, od komandanta dobio konja i galopom dojahao do mesta pada austrougarskog aviona. Tu ga je već dočekao okupljeni narod. Kada je stigao, sišao je s konja i salutirao izginulim nemačkim pilotima. To su bili kapetan-izviđač Kurt fon Šefer i oficirski kandidat Oto Kirš.
 
O tome koliko je Rakin podvig bio neverovatan svedoči i to što francuski oficiri nisu odmah poverovali da je avion pogođen iz prvog plotuna. Međutim, olupina je preneta u Vojnotehnički zavod. Inženjeri su je pregledali i pronašli geler u radilici motora, što je bio dokaz da je avion pogođen.
 
Raka Ljutovac je kasnije, kao vojnik, stigao i do Solunskog fronta, gde je unapređen u narednika, a zbog zasluga u Velikom ratu odlikovan je Karađorđevom zvezdom sa mačevima, Medaljom Albanske spomenice i Medaljom Spomenice rata za oslobođenje i ujedinjenje 1914-1918. godine.
 
Porodica Ljutovac je odlikovanja poklonila kruševačkom Narodnom muzeju uz još neke lične Rakine predmete.
 
Kragujevac, koji je bio centar vojne industrije, tokom 1915. godine u tri navrata napale su eskadrile tadašnje austrougarske vojske.
 
Kada je skinuo uniformu, prvi svetski protivavionac Radoje Ljutovac otvorio je radnju u Trsteniku i ostatak života proveo skromno. Umro je u 81. godini, 25. novembra 1968. godine.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Nenad

    01.10.2019 10:31
    Jos jedna bajka koje nas narod jako voli.
  • PVO

    30.09.2019 10:07
    Ide nam
    Izgleda da nam idu ti avioni.... Tako smo prvi i stelt hitnuli...
  • Torque

    30.09.2019 08:56
    ...
    Divna priča. Svaka čast!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija