Shodno pravilniku o tehničkim pregledima vozila, koji je stupio na snagu 2018, vlasnicima je ostavljen rok od tri godine da svoje četvorotočkaše dovedu u sklad sa eko-normama važećim u trenutku proizvodnje. Zakon kaže da 2021. godine nijedno vozilo koje ima emisiju štetnih gasova veću od propisane za to vozilo neće moći da bude registrovano.
Podaci pokazuju da je za manje od četiri godine Srbija uvezla više od 500.000 polovnih vozila i platila ih najmanje milijardu evra. Vozni park u našoj zemlji u proseku je stariji od 17 godina.
"Novosti" dalje pišu da zato i ne čudi što je izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će biti zabranjena vozila "evro 3" izazvala veliko interesovanje u javnosti. Predsednik nije precizirao da li se razmatra zabrana uvoza za ova vozila ili rampa preti svim polovnjacima koji su stari između 15 i 20 godina.
Tipovi automobila sa ovim standardom motora počeli su da se proizvode 2000. godine i sa proizvodnih traka su silazili do 2005, kada je uveden "evro 4", koji je važio od 2006. do 2009. Ovi automobili čine oko 60 odsto svih registrovanih vozila.
"Mora da se zabrani uvoz krševa, ne samo sa 'evro 3' već i sa 'evro 4' motorom", kaže za "Novosti" predsednik Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Miloš Petrović.
Teško da će većina vlasnika vozila uložiti dodatni novac u nove katalizatore, izduvne sisteme, pa zaista nije jasno šta će se desiti za tri godine.
"Država ima i načina i mehanizama da svojom poreskom politikom, raznim subvencijama, oslobađanjem od naplate parkinga na primer, stimuliše nabavku ekoloških vozila", kaže Petrović.
Najbrojnija vozila u Srbiji sa "eko 3" motorom su "Folksvagenovi" automobili "golf" 4 i "golf 5". Za njima slede "pasati", "Opelova" gama, "korse", "astre", slede vozila "Renoa" proizvedena od 2000. do 2005. Slede "Pežoovi" modeli "206", "307", kao i mnogi "Fijatovi" modeli.
Zabrana uvoza automobila sa Euro 3 motorom donosi nove cene
Kada Srbija zabrani uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom, građani će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više, a najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 14 godina.
Embargo bi bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput "Golfa četvorke" ali i pojedinih modela "pežoa" poput 307 ili "reno megana". U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.
"
Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom", kaže za
"Blic" Jovan Radić, rukovodilac jedne firme za uvoz polovnih automobila.
Foto: Rojters
Miloš Petrović predsednik Asocijacije uvoznika vozila dodaje da su automobili sa motorom Euro 4 takođe stari po 10 i više godina jer su prvi proizvedeni 2005. godine.
"Ta vozila danas mogu da se nađu po ceni od 3.000 do 5.000 evra", kaže Petrović.
BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom. U junu ove godine su otišli i korak dalje tako što su zaustavili i uvoz polovnih automobila sa motorom Euro 4.
Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je januaru ove godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 28
Beograd
/
kome idu te pare
vi jos uvek verujete da drzava radi u interesu gradjana
Nesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar