Upitno je da li su ta sniženja stvarno velika kako su i najavljivana ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" i da li je došlo do pomaka u odnosu na prethodne godine, pa je "reklama o najvećoj ponudi i najvećim sniženjima" istina.
Svaki čovek mora da bude svestan da nije baš tako kao što kaže reklama jer agresivan marketing šalje poruku da je kupovina poželjna i dobra za svakoga, poručuju domaći stručnjaci koji upozoravaju kupce da misle na svoje novčanike i da pametno kupuju, vodeći računa šta im je stvarno potrebno.
Iz tog razloga, kako dodaju, ne treba dozvoliti da nas zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
"Crni petak" koriste i turističke agencije koje voze strastvene kupoholičare u Rumuniju, Mađarsku ili Austriju, gde su u tržnim centrima, kako najavljuju popusti i do 80 odsto. Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije upozoravaju da je važno da se ljudi u kupovini ne rukovode reklamom već potrebom, da se informišu da li su popusti stvarni kako se ne bi osećali prevarenim.
Predsednik te asocijacije Goran Papović navodi da je priča o Crnom petku u Srbiji populistička i zato upozorava potrošače da otvore četvoro oči iz prostog razloga što prodavci pred taj dan ili dan dva pre urade nivelaciju, pa uz sniženje na Crni petak robu prodaju po regularnoj ceni ili iako je i snižena i dalje po višoj ceni od okruženja.
A ta cena se, kako dodaje, može utvrditi preko interneta.
"Ako se ne informišete na vreme, neprijatno ćete se osećati što vas je neko prevario", rekao je Popović i dodao da trgovci ponašanjem u Srbiji još nisu dali pravo građanima da im veruju, i oni koji su ovde došli nastavljaju da se ponašaju kao oni što su bili ovde tako da sve lični na obmanu.
Iz potrošačkih udruženja navode za Tanjug da "ta sniženja u svakom slučaju nisu kao u inostranstvu, iako prodavci kupce mame bombastičnim popustima, većim nego uobičajeno".
Tom "potrošačkom ludilu" doprinose i slike i vesti iz Amerike kojima nas godinama zasipaju, o Amerikancima koji pre zore dolaze pred trgovinske lance da bi nakon otvaranja vrata u stampedu uletali i otimali robu jedni od drugih, pa se čak i tukli za jeftine proizvode, navode stručnjaci i dodaju da su te slike tačne, ali da ti ogromni popusti važe samo za malobrojne, određene prodavnice.
"Ideja Crnog petka poprima kosmičke dimenzije. Mislim da je dobro tempirana, jer pada u vreme kada ljudi imaju potrebu da kupuju poklone", rekla je psihološkinja Aleksandra Janković i dodala da smo Crni petak uvezli sa zapada bez otklona u odnosu na ideju koliko nam je kupovina neophodna.
Kako kaže, globalna šopingmanija dodatno doprinosi osećaju da nam sve treba, da smo deo sveta ako i mi imamo "Black friday", da je prava stvar kupovati na rasprodajama, a što sve, kako je dodala, ne odgovora istini.
"Ta marketinška manipulacija zaživela je u glavama naših ljudi", kaže Janković i kao olakšavajuću okolnost pominje to što je nama asocijacija na Crni petak u kolektivnom nesvesnom ipak vezana za loše stvari, pa deo ljudi ima otklon od kupovine na taj dan i tako odoleva potrošačkoj groznici.
Gradovi i prodavnice danima su oblepljeni plakatima o popustima i do 80 odsto na brojne proizvode od knjiga do bele tehnike, a reklame iskaču i iz svakog privatnog mail boksa, telefona, sa društvenih mreža, portala, TV-a, radio stanica. Iz razgovora sa pijateljima i poznanicima, ali i čitanjem komentara na portalima vidi se često njihovo razočaranje "ulovom" na Crni petak, pogotovo kada znaju koliko je neki proizvod koštao do juče. Najčešće kažu da je "Blek frajdej" u Srbiji priča za malu decu.
Deo potrošača ta sniženja upoređuje sa onima u Beču, Trstu, Evropi ili u Americi, neki opet negoduju i zbog samog "Blek frajdeja", jer smatraju da nam zapad sada i to potura, kao i Dan zaljubljenih umesto Svetog Trifuna ili Noći veštica umesto Svetog Luke.
"Blek frajdej" prvi je dan posle Dana zahvalnosti koji se obeležava u SAD svakog poslednjeg četvrtka u novembru. Predstavlja dan kada u SAD počinju sniženja, mesec dana pred Božić, ali i dan kada su trgovci u plusu, odnosno u crnom. Dodatno je tom imenu doprinelo i to sto je proglašen za crni dan za vozače zbog ogromne gužve prouzrokovane šopingmanijom. U Srbiji je uveden pre šest godina.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 19
Steva
zgadjen
Ustvari , ovo je na zalost prava slika "trgovine" u ovoj drzavi .
Maja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar