U obrazloženju predloga se ocenjuje da se u Srbiji beleži konstantan nedostatak profesionalnih vozača, zbog toga što veliki broj radnika napušta zemlju tražeći bolje uslove rada, prenosi Nova ekonomija.
U predlogu koji se trenutno nalazi u skupštinskoj proceduri navodi se i da je starosna struktura zaposlenih vozača veoma nepovoljna, sa prosečnom starošću blizu 55 godina. Nedostatak adekvatnog kadra takođe ugrožava i bezbednost u saobraćaju.
"Тrenutno se angažuju svi raspoloživi ljudski resursi za poslove vozača autobusa, uz jedini uslov - da poseduju vozačku dozvolu za D kategoriju", navodi se u predlogu zakona.
U obrazloženju se ocenjuje da se do rešenja problema može doći samo izmenama zakona, zato što je trenutnim propisima za dobijanje D ili D1 kategorije uslov posedovanje C ili C1 vozačke dozvole u trajanju od najmanje dve godine, što se ne može regulisati podzakonskim aktima.
Navodi se i da se zbog sve veće potražnje za vozačima kamiona i autobusa u Evropskoj uniji otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje naših građana u Nemačkoj postaje "potpuno izvesno".
Srbiji nedostaje bar 8.000 vozača, ne mogu da rade ni stranci
Srbiji nedostaje više od 2.000 vozača autobusa i bar tri puta toliko šofera kamiona. Vlasnici kompanija koje se bave organizovanim prevozom ne mogu, međutim, da nađu spas u zapošljavanju radne snage iz inostranstva, bez obzira na to što je veliki broj njih spreman da ih angažuje. Glavni razlog je što, po našim propisima, ne mogu da se uposle radnici iz inostranstva dok na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje ima kadra tog profila, pišu "Novosti".
"Da bi zaposlili stranog vozača morate od države da dobijete dozvolu. To znači da vam je za svakog vozača potrebna radna dozvola, a Srbija to, bar za sada, ne dozvoljava zbog zakonskih propisa", objašnjava Neđo Mandić, predsednik Poslovnog udruženja "Međunarodni transport".
Udruženja prevoznika, koja su samo prošle godine mogla da povećaju međunarodni transport za više od 20 odsto, koliko im je potrebno i vozača, trpe veliku štetu, ali i pokušavaju da na razne načine reše ovaj problem. Počevši od stimulacija za vozače, besplatnih obuka za D i C kategoriju, ali i traženjem od države da izmeni pojedine propise koji ograničavaju zapošljavanje novih vozača.
Jasno je da bi samo približno velike plate kao u državama Zapadne Evrope ovaj problem rešile, ali je i činjenica da naši prevoznici sa sadašnjim zaradama ne mogu da pariraju stranim kompanijama.
Nema ko da nas vozi
Zbog manjka radne snage, ali i prilično fleksibilnih propisa, autobuse u gradskom prevozu teoretski mogu da voze i penzioneri od 90 godina. U Savezu ozbiljnih sindikalaca GSP-a su nedavno za N1 rekli da zakonom starosna granica nije određena.
"Vozač može da ima i 90 godina starosti. Dakle, ne postoji zakonsko ograničenje u smislu broja godina života koje bi vozač mogao da ima, tako da mi imamo vozače po 70 i više godina. Dakle oni prolaze standardne lekarske preglede u ovlašćenim medicinama rada koji su propisani zakonom. Ne postoji ni jedan dodatni uslov za nekoga ko ima 67, 70 godina koji bi morao da ispuni, on mora da bude pre svega zdrav, i po oceni lekarske komisije sposoban da upravlja autobusom", naveli su u ovom sindikatu.
Zakon propisuje da se pregledi vozača vrše na tri godine.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 28
Steva
@Za bolje cutati neg
https://brussels-express.eu/self-driving-shuttle-makes-its-maiden-trip-at-brussels-airport/
To nije gradski prevoz nego sprdnja
Za bolje cutati nego
U Kini postoji voz bez mašnovođe već 3 godine i to na extra zonama gde je najveća gužva.
A autoindustrija ima veze sa prevozom u smislu da nas zamenjuju roboti. Žao mi je što ne razumete poentu.
Za obrazovanje nikad nije kasno.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar