Za dva identična automobila, sa istim motorom i istog godišta važiće različiti propisi od 2021.

Mnogi vlasnici polovnjaka uvezenih nakon marta 2014, od jula sledeće godine, kada će početi puna primena novih propisa o ispitivanju izduvnih gasova, mogu da se nađu u ozbiljnom problemu zbog nelogičnosti u propisima, piše protal Polovniautomobili.
Za dva identična automobila, sa istim motorom i istog godišta važiće različiti propisi od 2021.
Foto: 021
Preciznije, reč je o kolima prvi put registrovanim u Srbiji nakon 1. marta 2014. godine, a ne prvi put registrovanim nakon tog datuma u Nemačkoj ili Švajcarskoj.
 
Šta je konkretno problem?
 
Problem je u tome što ti automobili moraju da ispune oštrije ekološke standarde nego oni koji su prvi put registrovani u Srbiji pre 1. marta 2014. godine.
 
To znači da za dva identična automobila, sa istim motorom i istog godišta važe različiti propisi po pitanju ispitivanja izduvnih gasova na tehničkom pregledu ukoliko je jedan prvi put registrovan u Srbiji pre 2014, a drugi nakon toga.
 
Preciznije - "granica" je 1. mart 2014. godine, piše sajt Polovniautomobili.
 
Na udaru i dizelaši i benzinci
 
Ova problematika pogađa sve automobile, bez obzira na vrstu goriva. Ne pomaže ni ugradnja "plina" ili "metana", pošto auto mora da prođe testiranje na osnovno gorivo.
 
Sva ispitivanja se obavljaju pri radnoj temperaturi motora.
 
Dizelaši
 
Jedna od provera izduvnih gasova je merenje "dimnosti", što je, narodski rečeno, merenje koliko auto dimi.
 
Međutim. bez obzira na Euro standard, snagu, kubikažu ili godište, ako je auto prvi put registrovan u Srbiji nakon 1. marta 2014. godine - granica na ovom ispitivanju je 1,5 m-1. Nekim dizelašima, onim starijim, ovo će možda napraviti problem na tehničkom pregledu, a novijima uglavnom neće.
 
U suštini, osnovno pravilo je da dizelaši ne smeju da imaju dimnost veću od onoga što je propisao proizvođač ili što je "deklarisano jednoobraznim tehničkim uslovima" .
 
  
 
Međutim, ako ti podaci nisu poznati, odnosno ako tehnički pregled nema pristup nekoj bazi sa tim podacima, primenjuju se ograničenja u zavisnosti od snage motora:
 
1) vozila snage do 73,5 kW (100 KS), vrednost apsorpcije svetlosti ne sme biti veća od 3,22 m-1
 
2) vozila snage preko 73,5 kW (100 KS), vrednost apsorpcije svetlosti ne sme biti veća od 2,44 m-1
 
Euro standardi se uopšte ne gledaju. Nije važno ni kada je auto proizveden. Stoga ista pravila po pitanju merenja dimnosti važe za Euro 3 auto iz 2002. i za Euro 6 auto iz 2017. godine ako su uvezeni nakon marta 2014. godine.
 
Inače, merenje dimnosti se obavlja tako što se uzima prosek najmanje tri merenja, pri čemu se motor svaki put dovede do najvišeg dozvoljenog broja obrtaja.
 
Benzinci
 
Kod benzinaca je situacija nešto komplikovanija.
 
Generalno (svi) automobili prvi put registrovani u Srbiji do 1. marta 2014. moraju da izbacuju manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida u leru (u praznom hodu).
 
Vozila sa karburatorom prvi put registrovana u Srbiji nakon 1. marta 2014. moraju da imaju manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida u leru.
 
Svi ostali benzinci (bez karburatora), koji su prvi put registrovani u Srbiji nakon 1. marta 2014, moraju da zadovoljavaju od proizvođača propisane (fabričke) vrednosti ugljen-monoksida i koeficijent viška vazduha (λ) u leru, kao i vrednosti pri propisanom povišenom broju obrtaja.
 
 
Problem se javlja ukoliko te vrednosti, tj. podaci nisu poznati. Onda, kao i kod dizelaša, nisu važni ni Euro standard, ni starost.
 
Tako vozači dolaze u situaciju da ukoliko imaju određeni model za koji nisu poznati podaci - prvi je uvezen pre marta 2014, a drugi posle:
 
- za prvog važi granica emisije ugljen-monoksida od 4,5 odsto,
- za drugog važi granica emisije ugljen-monoksida od 0,3 odsto.
 
Ovo će početi da važi od jula 2021. godine, kada tehnički pregled neće moći da prođu vozila koja ne ispunjavaju propise kada je reč o emisiji izduvnih gasova.
 
Zaključak
 
Ukoliko ovi propisi ostanu na snazi, pa još ako tehničkim pregledima ne bude dostupna baza sa podacima, mnogi vlasnici automobila naći će se u nezgodnoj situaciji.
 
I ne samo to, zbog ovih nelogičnosti u zakonu, mnogi vlasnici automobila su dovedeni u neravnopravan položaj, jer za identičan automobil neki će lako proći tehnički pregled, a neki možda neće.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Zoran

    04.11.2020 17:23
    Provera emisije gasova
    Pre, pri teh pregledu ja sam vozio, upravljao vozilom pri teh pregledu,sada novim propisima ne daju ni prici liniji.da se nesto desi autu pri velikom broju obrtaja hoce li neko odgovarati,npr razvodni kais nije los ali pri maximalnom broju ortaja pukne rabije klipove ko ce snositi odgovornost tj nadoknaditi troskove hvala pozdrav
  • Вожд

    04.11.2020 16:36
    Па наравно, како би другачије и могло бити Србија је то!!!
  • Branko

    03.11.2020 21:06
    Pitnje
    A kakvi su prooipisi za automobile kupljene nove u Srbiji?Konkretno Dacia Sandero 1.4!?Proizveden 28.11.2010. i kupljen i registrovan u decembru 2010. u auto kući Sekulić u Veterniku?!Unapred hvala

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija