Kako navodi CINS, REM je u ukupno predizborno vreme ubrajao različite vrste medija i aktere koje ranijih godina nije, pa umesto da vreme koje je SNS dobio bude 11 puta veće od onog koje je dobio Savez za Srbiju, u izveštaju REM-a ono je samo nešto veće.
CINS dodaje da je u završnom izveštaju o medijskom izveštavanju tokom predizborne kampanje REM objavio da SNS d 4. do 15. marta i od 11. maja do 18. juna imao udeo od 10,6 odsto, odnosno oko 68 sati, dok je opozicioni SzS imao udeo od 8,1 odsto, odnosno 52 sata.
Međutim,
analiza CINS-a pokazala je da je to posledica promene načina monitoringa dok je, kada bi se primenjivale dosadašnje metode, taj odnos daleko veći jer se SNS u medijima pojavljivala oko 11 puta više od SzS, odnosno taj odnos je bio 25,59 prema 2,34 odsto.
Tako su se, po prvi put od kada je rađen monitoring, u ukupno predizborno vreme računala i pojavljivanja analitičara u medijima, ali i predstavnika institucija koje sprovode izbore poput Republičke izborne komisije, istraživačkih medija, nevladinih organizacija i drugih koje je REM označio kao "ostale učesnike kampanje".
Takođe, u ukupno vreme je, osim televizija sa nacionalnom frekvencijom i javnih servisa, računato i vreme kablovskih kanala N1, koji je informativni kanal, i Nove S. Koliko N1 i Nova S bitno menjaju sliku govori podatak da su, prema izveštaju, ove dve televizije ukupno emitovale oko 287 sati predizbornog programa, što je skoro polovina ukupno emitovanog programa na svih 12 medija koje je REM pratio. Predstavnici SNS-a, kako se u izveštaju navodi, odbili su da se pojave u nekim emisijama na N1 jer nisu želeli da učestvuju u dijalogu sa strankama koje bojkotuju izbore.
REM je u ukupno vreme računao i javne radio servise Radio Beograd 1 i Radio Novi Sad 1. Te dve radio stanice su se prvi put našle u REM-ovoj tabeli sa ukupnim vremenom, iako su bile deo monitoringa i 2014. godine, kao i 2016. u izveštaju o kojem je CINS već pisao.
Kada bi se, kao ranijih godina, u ukupno predizborno vreme računali samo nacionalni emiteri i javni servisi – prvi i drugi programi Radio televizije Srbije (RTS) i Radio televizije Vojvodine (RTV) – i kada se ne bi računalo vreme analitičara i onih koje REM označava kao druge učesnike kampanje, rezultat bi bio dosta drugačiji. Na osnovu ovakve računice, udeo Srpske napredne stranke (SNS) u predizbornom programu je bio 25,59% (više od 51 sata), a Saveza za Srbiju 2,34% (nešto manje od pet sati).
Reviziju izveštaja su na prekjučerašnjoj sednici Saveta REM-a tražili i njegovi članovi Slobodan Cvejić i Judita Popović, između ostalog i zbog načina prikazivanja ukupnog predizbornog vremena. Ipak, njihov zahtev za revizijom nije prihvaćen pa je izveštaj usvojen.
Kako za CINS kaže Slobodan Cvejić, problem je u samom pojmu ukupno predizborno vreme jer obuhvata kategorije koje nisu istog tipa, na primer radio stanice i televizijske stanice, kao i televizije koje imaju 100% pokrivenosti sa onima koje imaju 35%. Takođe, prema njegovim rečima, problem je i što su uključeni svi javni servisi i svi emiteri sa nacionalnom frekvencijom, a sa druge strane su odabrana samo dva kablovska programa koji su dominantno informativni.
"Najbolje je da sve bude u izveštaju, ali da emiteri budu prikazivani uporedno i struktura vremena po akterima izbora unutar njihovih ukupnih vremena, a da se kategorija zbira za sve njih zajedno uopšte ne prikazuje", objašnjava Cvejić.
Sa druge strane, Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) kaže da je metodološki opravdano što su N1 i Nova S uključeni u monitoring i što se porede sa nacionalnim televizijama zato što su to televizije sa izraženim informativno političkim programom.
"To što su ove kablovske televizije uključene u uzorak nije problem zato što svako može u izveštaju da vidi ukupno vreme u sekundama i procentualnu zastupljenost i po televizijama i po akterima. Problem bi bio da to nemamo u sekundama nego samo u procentima", mišljenja je Gavrilović.
I Cvejić i Gavrilović smatraju da je u redu što su analitičari i ostali učesnici uključeni u nadzor jer oni utiču na opredeljenje gledalaca, odnosno birača. Cvejić kaže da je za celovitu analizu potrebno sistematsko merenje tonaliteta odnosno da li su ovi akteri govorili recimo o temi pozitivno, negativno ili neutralno. Tekst u celosti čitajte na sajtu
CINS-a.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 11
Erdogan Tadić
Visnja
Slogan Adolfa Hitlera za izbore u nacističkoj Nemačkoj
26. mart 1936. godine.
Unsern Kindern
die Zukunft durch
Pogledajte google!!!
Stanoje
Samo treba da što više pišemo istinu o SNS-u i ima da lupaju koliko hoće. Meni se to baš svidja.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar