Sve grane privrede nesumnjivo su osetile posledice pandemije, neke delatnosti u zavisnosti od svoje prirode bile su više, a neke manje pogođene. Bez obzira na mere pomoći privredi koje je država u nekoliko navrata isplaćivala došli smo do toga da je više od 200 turističkih agencija ugašeno. To je samo jedan od primera da je određenim delatnostima mnogo teže da opstanu u pandemijskom periodu.
Ipak u gotovo bezizlaznim momentima za ugostiteljstvo, mala i srednja preduzeća, pa i velike kompanije morale su da se okrenu svom jedinom savezniku u borbi za opstanak - internetu.
U Srbiji se od aprila ove godine kupovina hrane preko interneta povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto, podaci su Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Kurirske službe povećale su svoj obim posla do deset puta u toku ove pandemije, govore podaci Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo Privredne komore Srbije.
Konferencija "DIDS 2021" (Dan internet domena Srbije) biće održana 17. marta, a po prvi put onlajn. Jedna od glavnih tema biće upravo i način na koji je internet pomogao privredi da se lakše prilagodi novim, teškim uslovima poslovanja.
Internet preduzetnik, poslovni konsultant i jedan od članova organizacije ovogodišnje konferencije "DIDS" Vladimir Kovač za 021.rs naglašava da je najvažnija fleksibilnost preduzetnika, u smislu prilagođavanja potrebama korisnika u toku pandemije.
"Sada kada smo ušli u drugu godinu epidemije, i kada se kraj još uvek ne nazire, nema više prostora za razmišljanje. Svi oni koji su imali kreativnosti i agilnosti u poslovnom razmišljanju u trenutku kada su se suočili sa problemima zbog korone su se okrenuli potrebama korisnika i to je jedini način da svoje poslovanje prilagode ovim okolnostima i održe nivo poslovanja dovoljan za koliko-toliko normalno funkcionisanje, navodi Kovač.
On naglašava da postoje i privredne grane koje su zaista nemoćne u želji da održe svoje poslovanje na nivou dovoljnom da opstanu tokom celog perioda pandemije. Hotelijerstvo i ugostiteljstvo uopšteno su izuzetno pogođeni, sa akcentom na gradske hotele, kafiće i barove, njima je manevarski prostor za prilagođavanje izuzetno sužen.
"Kao jedan od pozitivnih primera kako su se kompanije okrenule upravo korisnicima jeste poznati beogradski hotel "Crown Plaza" koji se uglavnom vezuje za kongresni turizam i visok nivo usluge, te poslovnu klijentelu. Oni su iskoristili upravo internet i digitalne kanale da se tokom lockdown-a obrate jednoj sasvim drugoj publici - običnim korisnicima koji inače nisu korisnici usluga ovog hotela, pa smo tokom teškog perioda mogli da vidimo njihove poruke gde su običnom građaninu nudili dostavu hrane na koju smo svi navikli da vidimo na kućnoj trpezi, ali ne i u hotelu - dostavu vrućeg bureka i domaćih jela poput punjenje paprike na kućnu adresu, a sve to su pripremili njihovi iskusni kuvarski majstori. To je primer agilnosti i prilagođavanja potrebama korisnika", dodaje Kovač.
Da su hotelijeri, ugostitelji i muzičari u veoma lošoj situaciji potvrđuju i protesti poslednjih dana ispred Skupštine, gde su se okupljeni žalili na mere Vlade Srbije i zatražili njihovu relaksaciju kako bi mogli da obezbede svoju egzistenciju. Da vlast njihove molbe neće uslišiti postalo je jasno danas kada je u jutarnjim časovima krizni štab doneo mere o zatvaranju svih ugostiteljskih objekata na najmanje pet dana.
Preduzetnica, biznis mentorka i jedna od učesnika i organizatora "DIDS2021" konferencije Milica Čalija kaže za 021.rs da će se posledice krize tek videti, kao i da se mere pomoći koje je država donela nisu ispostavile dovoljnim za opstanak mnogih privrednika.
"Mnoge firme ne uspevaju da plate doprinose koji su proletos samo odloženi, ne i otpisani, iako smo radili smanjeno ili nimalo. Pored toga, svi smo jednako ugroženi samim virusom. Nije isto raditi u punom kapacitetu i kada je pola zaposlenih na bolovanju zbog korone. Očigledno da su veoma pogođene ugostiteljske i turističke grane, ali manje su vidljive, a vrlo pogođene firme koje se bave organizacijom događaja, venčanja, seminara, sve prateće industrije tipa frizeri, šminkeri, fotografi, zapravo vrlo je malo grana koje nisu pogođene. Čak iako nečiji biznis nije ugrožen, niko ne postoji sam u biznis ekosistemu, svi smo povezani i kriza jednog sektora neminovno utiče na kupovnu moć i preliva se u druge sektore", smatra Čalija.
Ona takođe dodaje i da je neke delatnosti nemoguće "pomeriti" na internet, ali smatra da je za proizvođače internet jedna sjajna prilika da imaju virtuelnu prodavnicu koja je otvorena 24 časa, i u kojoj kupci mogu da kupuju kad god žele, biraju koliko žele, plate kako žele i kupuju diskretno.
"DIDS 2021"
Ovogodišnja "DIDS" konferencija baviće se upravo temom prilagođavanja biznisa datim okolnostima poslovanja i svim izazovima koje je privredi donela pandemija. Tema "DIDS" konferencije je "Sluga. Gospodar. Internet".
Jedan od gostiju koji će održati predavanje tokom konferencije biće i inovator iz Japana Kei Šimada koji radi za jednu od največih tehnoloških kompanija na svetu IBM. On će pričati o tome kako se tehnološki giganti bore sa ovom novonastalom situacijom, ali i kako se jedno društvo koje se decenijama oslanja na tehnologiju suočava sa izazovima globalne pandemije.
Drugi deo konferencije biće posvećen pregledu lokalne ekonomije gde će kompanije koje posluju u Srbiji predstaviti kako su one reagovale i prilagodile se okolnostima. Završni deo iste obeležiće možda i najaktuelnija tema u Srbiji kada je ekonomija u pitanju, a to je online trgovina.
Konferencija koju organizuje Fondacija "Registar nacionalnog internet domena Srbije" (RNIDS), biće svim zainteresovanima dostupna online, potpuno besplatno u sredu, 17. marta od 10-16h na adresi
www.dids.rs
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
B
Pera
Toma
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar