NATO bombardovanje u udžbenicima opisano šturo i bez konteksta

NATO bombardovanje SR Jugoslavije 1999. godine u postojećim udžbenicima istorije obrađuje se vrlo šturo, a nastavnici svedoče da su đaci itekako zainteresovani za tu temu.
NATO bombardovanje u udžbenicima opisano šturo i bez konteksta
Foto: 021.rs
Kako piše Danas, ova lekcija se često izostavlja jer je po planu i programu predviđena za sam kraj školske godine, kada i mali i veliki maturanti prevashodno razmišljaju o zaključivanju ocena i predstojećim maturskim i prijemnim ispitima.
 
Aleksandar Todosijević, nastavnik istorije u OŠ "Branko Radičević" u Batajnici, kaže za Danas da se u aktuelnim udžbenicima istorije za osmi razred, koji važe još ove školske godine, NATO bombardovanje obrađuje samo kroz najosnovnije informacije i brojke, a samim tim i ratni sukobi na prostoru Kosova i Metohije.
 
"Bombardovanje se prikazuje kao agresija na Jugoslaviju, jer nije dobilo saglasnost Ujedinjenih nacija. Nedovoljno je objašnjeno šta je prethodilo agresiji NATO pakta. Fokus je na srpskim civilnim i vojnim žrtvama, razaranju zemlje, pri čemu se zanemaruje stradanje albanskih civila na prostoru KiM. Lekcije su uglavnom fokusirane na nabrajanje faktografskih činjenica, bez detaljnije kotekstualizacije, odnosno analize politike vladajućeg režima prema Albancima", pojašnjava Todosijević, napominjući da će biti interesantno videti kako je ova tema obrađena u novim udžbenicima.
 
Darko Kmezić, profesor istorije u Sedmoj gimnaziji u Beogradu, objašnjava za Danas da je tema bombardovanja popularna među učenicima jer su oni deo društva, a u društvu se o tome još uvek priča.
 
"Ti događaji su aktuelni zbog toga što se njihove posledice i danas osećaju. Lekcija o bombardovanju je poslednja u obimnom udžbeniku pa se dešava da nastavnici ne stignu da je ispredaju", navodi Kmezić.
 
Dodaje da se, kada se pominje bombardovanje, nastavnici često nađu u problemu jer moraju da se bore sa već izgrađenim političkim stavovima i stereotipima kod učenika, što zavisi i od toga iz kakvih porodica đaci dolaze. Ističe da politička i ideološka ubeđenja nastavnika takođe utiču na tumačenje različitih događaja i na neki način oblikuju ubeđenja đaka, zbog čega je istorija kao nauka, sama po sebi škakljiva. 
 
Petar Panić, profesor istorije iz Dvanaeste beogradske gimnazije, kaže za Danas da on pokušava da đacima kroz činjenice predstavi besmisao sukoba sa 19 najmoćnijih zemalja i da objasni šta je dovelo do toga da budemo meta. Dodaje da ga učenici često pitaju ko je u tom sukobu pobedio.
 
"Ne može se priča tako usko definisati, ali kada im predstavite ceo događaj, koliko je bilo žrtava i kolika je materijalna šteta, navedete ih da sami zaključe ko je pobedio, a ko izgubio", kaže sagovornik Danasa. 
 
U Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) kažu za Danas da je do sada odobreno devet udžbenika istorije za osmi razred koji su urađeni po novom programu nastave i učenja. Objašnjavaju da se agresija NATO na SRJ 1999. godine navodi među sadržajima novog programa nastave u okviru tematske celine Svet, Evropa, srpska država i narod u savremenim procesima. 
 
"Program će se primenjivati od školske 2021/2022. godine, a na osnovu njega pripremljeni su rukopisi udžbenika, čiji su autori, svako na svoj način, odgovarajući prostor posvetili opisu ratnih zbivanja iz 1999. Svim rukopisima je zajedničko ukazivanje na nezakonitost agresije, jer nije bila odobrena od strane Saveta bezbednosti UN, na stradanje civilnog stanovništva izloženog bezobzirnim vazdušnim napadima i terorističkim akcijama OVK, kao i na proterivanje više od 200.000 nealbanskog življa sa Kosova i Metohije. U svim rukopisima je istaknuto da se usvajanjem rezolucije Saveta bezbednosti UN br. 1244, garantuje teritorijalni integritet SRJ. Većina autora je smatrala da je važno da se učenici detaljnije upoznaju i sa načinom na koji se Vojska Jugoslavije suprotstavljala agresoru, pa su opisane i same ratne operacije, posebno borbe kod granične karaule Košare i na planini Paštrik", zaključuju.
 
Tekst u celosti čitajte na sajtu Danasa.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Vladan

    25.03.2021 17:32
    @Лиманац

    Malo je glupavo ulagati u bukvare države u nestajanju, ali vi što se palite da smo pobedili NATO i niste poznati po pameti.
  • Yip Man

    25.03.2021 07:16
    Limanac da ne bude priča (laž i propaganda) jednostrana treba u "bukvare" ubaciti malo istine.
    Etničko čišćenje po Kosovu, ubijanje svojih građana i spaljivanje njihovih dokumenata samo zato što nisu srbi, jezero Perućac, masovne grobnice, hladnjače, Batajnica ....
  • Лиманац

    24.03.2021 21:31
    „Убаците у букваре...”
    Треба извршити реформу уџбеника. Морају се убацити лекције о НАТО агресији, копненом нападу албанских терористичких група на Војску Југославије и јединице полиције МУП-а, као и јуначком одговору наших безбедносних снага и победи на копну. Не заборављамо!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Poginuo pripadnik 63. padobranske brigade

Pripadnik 63. padobranske brigade Milan Stanković preminuo je večeras u vojnoj bolnici "Niš" od povreda zadobijenih danas tokom izvođenja padobranskog skoka na vojnom aerodromu u Nišu.