Ona je objasnila da Zakon propisuje da je prodavac obavezan da u ugovoru naznači pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana, i dodaje da ukoliko to nije nevedeno, onda važi zakonski rok reklamacije od dve godine.
"Kupac je u tom garantnom roku zaštićen od svih vrsta kvarova. To je preriod u kome automobil treba da vas služi uobičajeno, i ako se desi neki problem, imate pravo da izjavite reklamaciju prodavcu. Ovo pravilo se ne odnosi na privatna lica, već samo na preduzeća registrovana za prodaju automobila", napominje Jovanovićeva.
Ona naglašava da se reklamacija podnosi pisanim putem, imejlom ili tako što će se u prostorijama prodavca tražiti da se evidentira reklamacija kako bi postojao osnov za zaštitu prava kupca.
"Prodavac je obavezan da odgovori pisanim putem u roku od osam dana od podnošenja reklamacije, što je pravilo koje važi i za svu ostalu robu. U prvih šest meseci možete tražiti zamenu automobila, čak i povrat novca", kaže Jovanovićeva.
Ona, međutim, napominje da se u praksi dešava nešto sasviim drugo od onoga što Zakon propisuje.
"U praksi su često potrošači po ovom pitanju obespravljeni, ili im prodavac garantuje manja prava, odnosno navodi ih na to da nemaju baš sva prava po Zakonu. Mislim da vas prodavci najčešće uslovljavaju popravkom, bez davanja drugih mogućnosti", kaže Jovanovićeva.
Osim toga, prodavci izbegavaju svoje zakonske obaveze i tako što kupcima uopšte ne daju prave informacije o pravima koja imaju.
"To bi trebalo da bude predmet što češćih inspekcijskih kontrola kako ova pojava ne bi bila redovna, već izuzetak", ocenjuje pravnica Nacionalne organizacije potrošača.
Ona je istakla da kupac zakonska prava ne može da traži ukoliko nema račun za kupljeni auto, odnosno, ako ga je kupio od nelegalnog prodavca. To je preduslov ne samo za reklamaciju već i za traženje pravne zaštite od organizacije potrošača ako svoja prava ne može da realizuje na drugi način.
Jovanovićeva navodi da se u praksi veoma teško ostvaruje pravo na zamenu automobila, jer zakon obavezuje prodavca da potrošaču isporuči isti automobil kao onaj na koji ima zamerke. Dodaje kako je moguće da se dve strane dogovore o nekoj drugačijoj zameni.
Najteže je ostvariti pravo na povrat novca, napominje Jovanovićeva, jer to prodavcu može da prouzrokuje znatne troškove i probleme, ali dodaje kako to nije razlog da se ne istraje na ostvarivanju svojih prava.
"Ovde ne važi ono da je auto kupljen u viđenom stanju, već prodavac mora da vam garantuje da ćete godinu dana moći da ga vozite na uobičajen način", zaključuje Jovanovićeva.
Komentari 11
Ns
The Lalosh
Hvala na lepim rečima.
Znači svi su budale koji poštuju zakon i očekuju od drugih da ga poštuju? Baš lepo. Zato i živimo svi zajedno tako kako živimo.
Ovde se radi o tome da su FIRME koje trguju polovnim vozilima dužne da POŠTUJU zakon.
Ako im pravila ne odgovaraju mogu i da ne rade taj posao. Opcija da se izbegavaju obaveze uz pravdanja je prevarantski potez.
Svi koji tako rade nisu ništa drugo do prevaranti. Ako je lakše, čitaj - lopovi. Lopovi koji kradu od svih nas. Od države koju ne treba mešati sa političarima jer i političari kradu od te iste države. Lopovi koji kradu od nas građana, pa i od svojih kupaca jer ih varaju i prave im štetu.
A vi ih samo pravdajte. Ovakve prevare mogu da pravdaju samo pilićari koji i sami na pilićsrske fazone varaju koga stignu, a toliko su glupi da ne razumeju da varaju i sebe i svoju porodicu.
gradjaninX
Sad ova zena nama prica kako se kupuje auto i nekakav zakon o nekakvoj garanciji na polovnu opremu...
Pricam ti pricu.
Placevi su za idiote.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar