To je otkrio
Insajder. Pitanja su njihovi novinari uputili nakon što je državni revizor u izveštaju utvrdio da su Putevi Srbije tokom dve godine bez tendera dodelili poslove vredne čak 430 miliona evra.
Kao i godinama unazad najviše tih poslova tiče se održavanja puteva. Državni revizor nije podneo krivične prijave jer, kako navode u toj instituciji, za utvrđivanje eventualne štete nanete javnoj imovini nadležne su druge institicije.
Na održavanju puteva u Srbiji, što podrazumeva krpljenje rupa, košenje, čišćenje snega i slične poslove, Javno preduzeće Putevi Srbije angažuju druge firme. Ti poslovi se, međutim prema ranijem istraživanju Insajdera, dodeljuju na osnovu ugovora iz 1992. godine sa nekada društvenim, teritorijalno raspoređenim preduzećima za puteve, skraćeno PZP. Kako se ispostavilo sve je ostalo isto, iako su i Javno preduzeće Putevi Srbije promenili formu i naziv, a preduzeća za puteve su privatizovana, i čak više puta, menjala vlasnike.
Ugovor iz 1992. u međuvremenu je samo produžavan brojnim aneksima.
Da je ovakav način dodeljivanja poslova nezakonit konstatuje Državna revizorska institucija u izveštaju o poslovanju Puetva Srbije tokom 2018. i 2019. godine, a koji je objavljen krajem 2020. U izveštaju se konstatuje da je Javno preduzeće Putevi Srbije dodelilo poslove vredne čak 430 miliona evra bez tendera, a najviše za održavanje puteva.
Ne postoje razlozi za izuzeće od tendera
U odgovoru Insajderu, Državna revizorska institucija navodi da su 8. februara 2021. godine protiv Javnog preduzeća Putevi Srbije i vršioca dužnosti odgovornog lica, podneli Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka Prekršajnom sudu u Beogradu.
Prijave su podnete zbog, kako se navodi, izvršenih nabavki bez sprovođenja postupaka javnih nabavki kada nisu postojali razlozi za izuzeće od primene zakona.
Kao razlog što se za održavanje puteva ne raspisuje tender, Putevi Srbije u odgovoru revizoru naveli su to što ne postoje dovoljna sredstva da bi se pokrilo sveobuhvatno održavanje, ali i to što je promenjen status pojedinih puteva, a nije bila urađena prekategorizacija.
Napominju da je za deo putne mreže raspisan tender i potpisan ugovor u aprilu 2018, da je za ostatak u toku priprema konkursne dokumentacije i da bi taj posao trebalo da se okonča početkom 2021. godine. To znači da ostaje još da se obezbede sredstva. Državni revizor međutim nije smatrao ova objašnjenja dovoljnim i zato podnosi prekršajne prijave.
Državna revizorska institucija navela je svom izveštaju o poslovanju Javnog preduzeća "Putevi Srbije" i da je prekršen Zakon o javnim preduzećima, jer Zoran Drobnjak više od šest godina obavlja funkciju vršioca dužnosti direktora preduzeća, iako je Zakonom propisano da period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Na pitanje Insajdera, da li je Državni revizor podnosio krivične prijave u vezi sa izveštajem o poslovanju Javnog preduzeća Putevi Srbije, a imajući u vidu da su poslovi u vrednosti od čak 430 miliona evra dodeljivani bez tendera, Državni revizor navodi da krivične prijave nisu podnete jer bi po zakonu trebalo utvrditi eventualnu štetu nanetu javnoj imovini.
"Kako Državna revizorska institucija nije ovlašćena da utvrđuje štetu nanetu javnoj imovini i kako su podaci o otkrivenim nepravilnostima u postupcima javnih nabavki javno objavljeni, to su drugi državni organi nadležni za preduzimanje radnji u odnosu na postupanje odgovornih lica u Javnom preduzeću "Putevi Srbije" Beograd", navodi se u odgovoru Insajderu.
Istraživanje Insajdera: Pojedinci profitiraju na račun kvaliteta puteva
Istraživanje Insajdera proteklih godina pokazalo je da to što se poslovi na održavanju puteva dodeljuju bez konkurencije dovodi do toga da ne postoji kontrola kako se troši novac koji JP Putevi Srbije za to izdvajaju svake godine, ali i do toga da pojedinci profitiraju na račun kvaliteta puteva.
O tome je u intervjuu za Insajder govorio i Aleksandar Cvetanović, profesor građevinskog fakulteta u penziji, koji je kao savetnik za puteve ili funkcioner bio deo gotovo svake vlasti od 2000. On ističe da se za održavanje puteva u Srbiji ne izdvaja dovoljno sredstava, ali i da se kvalitet puteva u Srbiji ne kontroliše, pa samim tim nije poznato ni kako se sredstva troše.
"U normalnim zemljama svake godine vi pravite dijagnozu, postojeće stanje puteva i to postoji veoma sofisticirana oprema, softveri itd. Mi smo samo jedan jedini put od Drugog svetskog rata na ovamo merili to stanje, rekao sam 2008. godine. I vi sada na osnovu te ocene stanja puteva pravite procenu troškova održavanja puteva", rekao je Cvetanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 7
Advokat
Rile kcv
Šta reći ?
@
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar