Predlog da u gradska jezgra i nacionalne parkove ne mogu vozila koja su veliki zagađivači
Jedno od rešenja smanjenja zagađenja vazduha, a koje bi moglo da zaživi, jeste da vozila koja su veliki zagađivači neće više smeti da ulaze u gradska jezgra i nacionalne parkove.
Foto: 021.rs
Ovaj predlog mogao bi da bude najoptimalnije rešenje za našu zemlju, koja želi da smanji zagađenje motornim vozilima, uz činjenicu da joj je vozni park u proseku star 17 godina, navodi Blic.
Najstarija vozila, koja nemaju katalizatore, po novim propisima ipak će najverovatnije moći da ostanu na putevima. Posle odluke Ministarstva saobraćaja da preispita propis o zagađenju i količini izduvnih gasova koje emituju vozila, mnogi su odahnuli. Međutim, ono što će i dalje ostati iza ove promenjene odluke je pitanje zaštite životne sredine.
Damir Okanović, direktor Komiteta za kontrolu i bezbednost saobraćaja, kaže da je jedno od mogućih rešenja klasifikacija vozila kojom bi ona mogla da se voze po određenim delovima Srbije, odnosno najveći zagađivači ne bi mogli u gradska jezgra, gde je po pravilu najgušći saobraćaj.
"Kada bismo se strogo držali dozvoljenog procenta izduvnih gasova, 800.000 vozila bi moralo da završi na otpadu. To bi takođe onda postao ekološki problem. Zahtev da se zaštiti životna sredina i da automobili više ne budu zagađivači je sasvim u redu, ali moramo da imamo u vidu kakav nam je vozni park. Mnogi polovnjaci su napravljeni bez katalizatora, kao što je 'golf dvojka', auto koji je popularan i posle toliko godina u našoj zemlji, a posebno u centralnoj i južnoj Srbiji. Nije isto ako se takav automobil vozi van grada, po selima i u Nemanjinoj ulici ili na Brankovom mostu u Beogradu, gde je procenat zagađenja veoma visok", rekao je Okanović za Blic.
S druge strane, kako dodaje, moramo da znamo da u evropskim metropolama postoje nalepnice, od zelene sa kojom možete svuda da se vozite, do crne, koja ne dozvoljava da se uđe u grad.
Kada se Pravilnik promeni, prema čemu se sada ide, veliki zagađivači će ostati na putevima. Okanović kaže da je jasno kako ljudi nemaju para da ugrađuju katalizatore i filtere, pa je ograničavanje kretanja takvim vozilima u gradovima i zaštićenim prirodnim područjima najoptimalnije rešenje.
Kako smatra, crvena linija negde treba ipak da se povuče, najveći zagađivači, koji iz auspuha izbacuju "zlo i naopako", definitivno treba da budu izbačeni iz saobraćaja.
"Smatram da je ograničeno kretanje dobro rešenje, još je u razmatranju i nadam se da će se ono vremenom uspostaviti. Neki kažu 'zabranjujete siromašnima da dođu do grada', ali to nije tačno, 'jugo' na plin nije skupo vozilo, dok neki 'besan' auto kome je otišla 'boš' pumpa može da bude ozbiljan zagađivač. Problem je što se mi bavimo uticajem motornog saobraćaja na vazduh, a nismo na nivou države napravili plan. Postoji pogon na bezin, dizel, metan, plin, vodonik, struju, itd. Mi ne znamo šta nam je prioritet, šta je na prvom, drugom, trećem mestu", nastavlja Okanović.
Smatra da smo po uzoru na Evropu počeli da forsiramo električna vozila, potpuno zanemarujući činjenicu da, za razliku od nas, u tom delu sveta dobar deo struje se dobija iz obnovljivih izvora. Kako dodaje, studije pokazuju da u zemljama gde se struja više od 50 odsto dobija iz uglja (kod nas je procenat još veći, a na sve to koristimo i najotrovniji - lignit) električna vozila ne čuvaju životnu sredinu, već postaju jednako opasna kao i najgori dizelaši.
"Zašto imamo beneficije za električna vozila, a ne recimo za ona na metan? Potrebno je da uradimo detaljnu studiju u kojoj će učestvovati struka, a ne da samo kopiramo trendove iz drugih zemalja", izjavio je Okanović.
Novi pravilnik od 5. jula
U pravilniku koji 5. jula počinje da se primenjuje biće promenjena sporna odredba o ispunjavanju uslova za registraciju vozila koji se odnose na emisiju izduvnih gasova. Tako za kriterijum ne bi trebalo da bude uziman datum prve registracije vozila u Srbiji, već datum njegove proizvodnje. Vozilo koje je, na primer, proizvedeno 1989. godine, a prvi put u Srbiji je registrovano 2015. godine, ne može da ima katalizator jer je proizvedeno bez njega.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Zlatku Kokanoviću vraćen traktor
22.12.2024.•
0
Zlatku Kokanoviću iz Udruženja građana "Ne damo Jadar" vraćen je traktor, objavilo je to udruženje.
Prosvetari odlučili: Nema zaključivanja ocena, moguć potpuni štrajk
22.12.2024.•
11
Reprezentativni prosvetni sindikati saopštili su da zbog izmene školskog kalendara nije moguće zaključiti ocene.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedelju
22.12.2024.•
8
Nedelja je dan odmora, ali znanje se mora testirati. Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Taksista oborio mladića ispred Skupštine Srbije, pa pobegao kroz crveno
22.12.2024.•
1
Jedan taksista oborio je mladića, dok je pokušavao da prođe kroz okupljene studente ispred Skupštine Srbije.
Patrijarh Porfirije: Rastuće podele ugrožavaju jedinstvo naroda
22.12.2024.•
76
Patrijarh Porfirije poručio je danas da "SPC sa dubokom zabrinutošću prati rastuću atmosferu konfrontacije u društvu".
VIDEO Vučić: Održan izuzetno veliki skup u Beogradu, verujem da mnogo veći broj misli drugačije
22.12.2024.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić naveo je da je danas "odličan dan za Srbiju, otvoreno novih 30 km autoputa, opozicija organizovala veliki protest..."
MUP: Na protestu u Beogradu bilo između 28.000 i 29.000 građana
22.12.2024.•
41
MUP je saopštio da je na današnjem protestu u Beogradu bilo "između 28.000 i 29.000 građana".
VIDEO Održan protest na Slaviji: Nakon 15 minuta tišine, buka
22.12.2024.•
57
Desetine hiljada ljudi danas je bilo na protestu u Beogradu, a bili su puni Trg Slavija i okolne ulice.
Vučić: Vučević da iskritikuje Đukanovića, ali ne treba sklanjati one koji se bore
22.12.2024.•
19
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić danas je opoziciju nazvao "magarcima, zgubidanima i dokonim ljudima koji pričaju gluposti".
VIDEO: Deo "digitalnog" Moravskog koridora od sutra otvoren za saobraćaj
22.12.2024.•
5
Deonica puta Kruševac - Trstenik - Vrnjačka Banja na Moravskom koridoru dužine 30 kilometara danas je otvorena, a moći će da se koristi sutra od 9 časova.
FOTO, VIDEO Pred protest: Policija sa traktora skidala Kokanovića - uhapšeni on, Petković i traktor
22.12.2024.•
42
Aktivisti Zlatko Kokanović iz udruženja "Ne damo Jadar" i Nebojša Petković privedeni su danas u Beogradu.
Prosvetari danas odlučuju o daljim koracima: "Ranijim raspustom ugažen proces zaključivanja ocena"
22.12.2024.•
6
Reprezentativni sindikati u prosveti danas će doneti zvaničnu odluku o svojim daljim aktivnostima.
Novak Đoković se oglasio u vezi sa tragedijom u školi u Zagrebu
22.12.2024.•
3
Novak Đoković oglasio se povodom tragičnog događaja koji je potresao Hrvatsku, gde je u zagrebačkoj Osnovnoj školi "Prečko" napadač ubio sedmogodišnjeg dečaka i ranio učiteljicu i troje učenika.
Uskoro lakše doniranje organa: Rodbina se ne pita za mišljenje, tri načina prijave za donorstvo
22.12.2024.•
28
Tekst nacrta izmena i dopuna Zakona o presađivanju ljudskih organa, koji se zasniva na principu autonomije volje pojedinca, predstavljen je na nedavno održanom okruglom stolu.
Studenti, poljoprivrednici, glumci i drugi građani danas na protestu na Trgu Slavija
22.12.2024.•
21
Studenti su za danas u 16 časova najavili protest na Trgu Slavija, a pridružiće im se poljoprivrednici, glumci i drugi građani.
Šabić: Hapšenje Krstića preteća poruka na koju advokatura mora da odgovori
22.12.2024.•
6
Predsednik Civilnog odbora za zaštitu branitelja ljudskih prava Rodoljub Šabić ocenio je da je advokat Mitar Krstić uhapšen samo zato što je profesionalno radio svoj posao.
Očekuje se pojačan saobraćaj na putevima zbog kraja vikenda i praznika u Evropi
22.12.2024.•
0
Neradni praznični dani u zemljama Zapadne Evrope donose pojačan saobraćaj i na auto-putevima u Srbiji, a zbog kraja vikenda predviđa se da će saobraćaj biti pojačan na svim ostalim putevima.
Fašista ubio sedmoro ljudi, ali je rehabilitovan: Agencija restitucijom morala da mu vrati imovinu
22.12.2024.•
7
I posle gotovo decenije i po postojanja Agencije za restituciju i dalje se vraća imovina, ili dodeljuje obeštećenje.
Ružić podneo ostavku posle Ribnikara, Đukić Dejanović ne da fotelju dok su blokade
22.12.2024.•
29
Gotovo svi univerziteti i fakulteti u Srbiji su u blokadi, a studentima se pridružuju njihovi profesori, dekani, a roditelji i njihovi bližnji izražavaju sa njima apsolutnu solidarnost.
Sa tribine ProGlasa: Režimu su se desili studenti i đaci koji neće da budu beskičmenjaci
22.12.2024.•
11
Inicijativa ProGlas je u subotu uveče, u Gornjem Milanovcu, organizovala tribinu sa koje je poručeno da je "tama u Srbiji dostigla vrhunac, a da su svetlo na kraju tunela - studenti i srednjoškolci".
Slovačka zajednica u Srbiji podržala studente u blokadi: Ne smemo da ćutimo na nepravdu
22.12.2024.•
13
Slovačka zajednica u Srbiji izražava punu podršku studentima i građanima koji protestuju širom Srbije, tražeći pravdu i odgovornost za tragediju na novosadskoj Železničkoj stanici.
Komentari 38
V
Milan
Pa jedan stari GSP autobus izbaci otvora kao 30 golfa dvojki!
Znaci krenite od prioriteta - GSP i Cistoca.
Neka Parking Servis na svim parking mestima koja rekonstruise postavi spore punjace za elektro-auta - znaci nista fensi i preskupo, najobicniju trofaznu crvenu industrijsku uticnicu od 6 KW. Vlasnici EV ce se vec sami snaci, ima adaptera za trofaznu industrijsku koliko hoces!
Popravite biciklisticke staze! Ugradjujte trofazne uticnice na svako rekonstruisano mesto! Zamenite autobuse i smecare sa cistijim varijantama! I tek onda, tamo negde 2030 razmisljate o "zelenim zonama" za gradove Srbije.
Do tad, ajd zdravo!
Gavrilo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar