
Šta donosi "crna kutija" u automobilima i da li će biti obavezna i u Srbiji
Svi novi modeli automobila koji od sledeće godine krenu u prodaju u Evropskoj uniji moraće da imaju "crnu kutiju", a od 2024. i trenutno postojeći modeli.

Foto: Pixabay
Zadatak ovog uređaja je gotovo isti kao kod "crne kutije" u avionima, navodi sajt Polovni automobili. U slučaju saobraćajne nezgode policija će iz nje moći da dobije razne podatke na osnovu kojih će lakše moći da se odredi uzrok nezgode i krivac.
Mnogi su zabrinuti za svoju privatnost i za mogućnost da ih policija kazni na osnovu podataka iz "crne kutije".
Međutim, iz "crne kutije" će navodno moći da se dobiju samo podaci o situaciji, tj. događajima koji su se odigrali pet sekundi pre udesa i pet sekundi nakon njega. Neki izvori pominju i period od 30 sekundi.
Koje podatke beleži "crna kutija"?
Za razliku od avionske, "crna kutija" u automobilu neće snimati zvukove u kabini, tako da neće biti zabeležen ni razgovor osoba u vozilu (zbog zaštite privatnosti).
Ali zato "crna kutija" može da snimi veoma mnogo drugih podataka i događaja koji su se odigravali pre, za vreme i posle udesa, kao npr:
• brzinu kretanja,
• kočenje ili ubrzavanje,
• panično kočenje i aktiviranje sistema za pomoć pri paničnom kočenju,
• aktiviranje ABS-a,
• aktiviranje ESP-a,
• aktiviranje bilo kojeg drugog sistema zaduženog za bezbednost ili pomoć u vožnji (npr. upozorenje na vozilo u mrtvom uglu, sistem za automatsko kočenje, multimedijalni sistem...),
• prelazak u drugu traku bez davanja migavca,
• okretanje volana - kojom brzinom, zakrenutost volana, itd.
Tu je i kamera koja se koristi za prepoznavanje saobraćajnih znakova, pešaka, biciklista, drugih vozila i raznih objekata/prepreka.
S obzirom na broj raznih sistema i podataka koje oni koriste za svoj rad, kao i na podatke koje od njih može da dobije "crna kutija", posao stručnjaka koji treba da utvrde kako je došlo do saobraćajne nezgode uskoro može da bude neuporedivo lakši.
Na primer, saobraćajni veštak ili neko drugi može da sazna kojom brzinom ste se kretali pre udesa, kada ste počeli da kočite i kolika je bila sila usporenja, da li se aktivirao ABS, da li vas je pre toga neki sistem upozorio na opasnost, da li ste okretanjem volana pokušali da izbegnete drugo vozilo...
Nije još poznata lista podataka koje će "crna kutija" pamtiti. U svakom slučaju, biće znatno lakše proceniti šta se dešavalo.
Da li podaci iz "crne kutije" mogu u Srbiji da se koriste na sudu kao dokaz?
Kod nas ne postoji zakon koji precizno uređuje ovu problematiku. Važe ista "pravila" kao za video snimak sa auto-kamere, odnosno važe ista pravila kao za sve druge dokaze.

Dokaz u vidu snimka sa kamere ili podataka snimljenih u nekom sistemu (npr. baš u "crnoj kutiji") u automobilu može da se predloži kao dokaz, a na sudu je da taj dokaz prihvati ili odbije.
Uglavnom, pošto nismo u Evropskoj uniji, ne podležemo nikakvim obavezama po pitanju "crne kutije". Bar za sada...
Ovo nije ništa novo ili revolucionarno
S obzirom na to da današnji automobili imaju mnoštvo senzora koji šalju podatke u jedan ili više kompjutera, kao i na mogućnosti pamćenja tih podataka, neka vrsta "crne kutije" već postoji. Na primer, ESP koristi senzore koji prate brzinu okretanja svakog točka, zakrenutost volana, poprečno i uzdužno ubrzanje, zakretanje vozila oko njegove vertikalne ose...
Samo na osnovu podataka sa tih senzora može da se zaključi kojom silinom je automobil kočio, da li je bilo zanošenja ili mogućnosti zanošenja koje je ESP sprečio, kojom brzinom se kretao pre početka kočenja, itd.
Duže od decenije proizvođači automobila ugrađuju prave "crne kutije" u automobile u jednom ili drugom obliku.
Međutim, čak i kontroler vazdušnog jastuka iz automobila starijeg od 20 godina može da beleži razne podatke koji zatim mogu da se "izvuku" iz njega. Tako može da se sazna da li je vozač u trenutku sudara bio vezan i slično.
Dostupni podaci zavise od toga koliko je sistem za aktiviranje vazdušnih jastuka napredan, ali i od drugih bezbednosnih sistema i njihove povezanosti.
Ostaje pitanje, naravno, ko i kako može da dođe do tih podataka - i u pravnom i u tehničkom smislu. Zaštita privatnosti je zakonom regulisana na različite načine u zavisnosti od zemlje do zemlje.
Ceo tekst o "crnoj kutiji" u automobilima čitajte na OVOM LINKU.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Sve više prosvetara u totalnoj obustavi rada: Bez straha zbog najavljenog smanjenja plata
23.02.2025.•
0
Članovi neformalne grupe beogradskih osnovnih škola obustavljaju rad od ponedeljka, 24. februara i najavljuju višečasovnu blokadu ispred Ministarstva prosvete u utorak, 25. februara.
Nova deonica Dunavskog koridora puštena u saobraćaj: Za sat i 20 minuta od Beograda do Golupca
23.02.2025.•
0
Deonica Dunavskog koridora od skretanja sa auto-puta do Požarevca i od Velikog Gradišta - prema Golupcu, ukupne dužine 32 kilometara, puštena je u saobraćaj.
VIDEO Italijan odrepovao studentske proteste u Srbiji: "In uni giorno come tanti"
23.02.2025.•
0
Italijanski reper David Bori objavio je novu pesmu u kojoj repuje o trenutnoj situaciji u Srbiji i studentskim protestima.
Koliko košta rušenje Vučića: Čas milijarde, čas stotine miliona evra
23.02.2025.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da piše knjigu kako je pobedio "obojene" revolucije, a istovremeno mesecima već pominje razne iznose novca koji je navodno uložen u njegovo rušenje.
Odron na magistralnom putu Čačak-Požega: Zemlja, kamenje i drveće blokiraju jednu kolovoznu traku
23.02.2025.•
2
Na magistralnom putu Čačak-Požega, u neposrednoj blizini hidroelektrane Međuvršje, dogodio se odron zemljišta na sam kolovoz što je dovelo do usporavanja saobraćaja na ovoj deonici puta.
Proširena istraga protiv Aleksandra Papića: Tuđe automobile prodao za 700.000 evra
23.02.2025.•
3
Širi se istraga u predmetu koji se vodi protiv uhapšenog biznismena Aleksandra Papića.
Saradnja studenata i opozicije: Da li je neophodna?
23.02.2025.•
24
Već tri meseca u gotovo svim mestima u Srbiji održavaju se protesti koje su pokrenuli studenti.
Poljoprivrednici koji vikend provode u opštinskoj zgradi: Ili ispunjenje zahteva, ili blokada Rače
23.02.2025.•
3
Grupa poljoprivrednika iz Rače provodi ovaj vikend u hodniku opštinske zgrade, u koju su ušli još u ponedeljak, tražeći smanjenje poreza na imovinu i ostavke opštinskih rukovodilaca.
Vučević o hapšenjima: Neko je juče bio na trotinetu, a danas vozi skup automobil - to iritira
23.02.2025.•
24
Predsednik Vlade Srbije u ostavci Miloš Vučević izjavio je da se očekuje još puno akcija u borbi protiv korupcije, ali se nada da će se tužilaštvo baviti i dešavanjima pre dolaska SNS na vlast.
Vučić se od početka 2025. javnosti obratio čak 59 puta - nekad i više puta u danu
23.02.2025.•
24
Za samo 48 dana ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić javnosti se putem medija obratio čak 59 puta.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedeljni odmor
23.02.2025.•
18
Nedelja je, ali 021.rs dnevni kviz znanja je tu.
Mesec dana pritvora bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski
23.02.2025.•
2
Sudija za prethodni postupak Višeg suda Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije u Nišu odredio je kasno sinoć pritvor do 30 dana bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski.
Picula od danas u Srbiji
23.02.2025.•
11
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od danas, 23. do srede, 26. februara u Beogradu.
Probne dozvole se ukidaju, vozila se oduzimaju trajno, a biciklisti će moći da voze u kontrasmeru
23.02.2025.•
52
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan izjavio je da je u toku izrada Nacrta predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo da donese brojne promene
Da li biste glasali za studente kada bi bili opcija na izborima?
23.02.2025.•
91
Ukoliko bi studenti postali politička organizacija, procenti podrške bi se značajno smanjili.
"Najveća i neviđena do sada borba protiv korupcije": Vučićev sedativ za smirenje pobunjenog naroda
23.02.2025.•
23
Vlast u Srbiji reaguje na proteste tako što ponovo pokreće borbu protiv korupcije, "najveću i neviđenu do sada".
U Srbiji 240.000 najstarijih prima penziju iz inostranstva
23.02.2025.•
0
U Srbiji 239.000 penzionera, od ukupno 1,6 miliona, dobija penzioni ček u devizama.
Redovno zasedanje Skupštine Srbije 3. marta: O Zakonu o visokom obrazovanju, kreditima za mlade...
23.02.2025.•
1
Potpredsednica Narodne skupštine Snežana Paunović izjavila je da redovno zasedanje parlamenta počinje 3. marta.
Nakon pada nadstrešnice u Novom Sadu: Više desetina objekata u Srbiji proglašeno nebezbednim
23.02.2025.•
17
Posle nesreće u Novom Sadu određen broj lokalnih samouprava počeo je da proverava bezbednost objekata za koje su zaduženi.
VIDEO Prvi protest podrške studentima održan u Zaječaru: "Biće bune dok se zahtevi ne ispune"
22.02.2025.•
4
Prvi protest Istočne Srbije održan je u Zaječaru a okupljeni građani su nosili transparent na kojem je pisalo "biće bune dok se zahtevi ne ispune".
Sotirovski se branila ćutanjem, predložen pritvor za nju i druge osumnjičene
22.02.2025.•
2
Bivša gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski branila se ćutanjem tokom saslušanja pred Posebnim odeljenjem za suzbijanje korupcije VJT, nakon čega joj je tužilaštvo predložilo pritvor.
Komentari 2
Alane Oprosti
Green
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar