U Srbiji sve više gradilišta, a sve manje inspektora - biće ih još manje

Prošle godine je u Srbiji izdato 22.625 građevinskih dozvola, što je čak tri puta više nego 2011. godine, kada ih je bilo 7.325.
U Srbiji sve više gradilišta, a sve manje inspektora - biće ih još manje
Foto: 021.rs
O broju nelegalnih gradilišta koja se otvaraju gotovo svakodnevno može samo da se nagađa, a sve njih bi trebalo da kontroliše 11 republičkih građevinskih inspektora, koliko ih ima prema podacima Ministarstva građevinarstva.  
 
Oni imaju pomoć kolega u lokalnim inspekcijama u gradovima i opštinama, ali ona nije dovoljna ako se u obzir uzme podatak da u Srbiji u svim sektorima ukupno nema više od 4.000 inspektora, navodi Euronews Srbija. Tu spadaju i republički i lokalni, od onih koji kontrolišu bezbednost hrane, do onih koji proveravaju kako funkcioniše železnički saobraćaj. 
 
I dok se broj gradilišta iz godine u godinu povećava, u Mreži inspektora upozoravaju da se broj "kontrolora" godinama smanjuje.
 
Poslednji događaj sa urušavanjem zgrade u Vidovdanskoj ulici u Beogradu, vratio je ovaj problem, na koji stručnjaci već godinama ukazuju, u fokus javnosti. 
 
Profesor Građevinskog fakulteta u penziji Aleksandar Cvetanović kaže za Euronews Srbija da je ovaj problem kompleksan i da su mu koreni duboki.
 
"Sigurno je da ima premalo i lokalnih i republičkih inspektora, a i oni koji rade nemaju na raspolaganju automobile da obilaze grad. Jedan segment je da su loše plaćeni, a drugi da na njihove odluke često imaju uticaj i neki drugi ljudi", smatra Cvetanović.
 
Profesor napominje da je je splet više okolnosti uticao na dešavanja na gradilištu u Vidovdanskoj u Beogradu, kada se deo zgrade urušio zbog gradilišta koje se nalazi na parceli pored nje i na kome, prema nalazima Građevinske inspekcije nije u skladu sa propisima bila obezbeđena temeljna jama. 
 
On, međutim, ukazuje da je u 99 odsto sličnih slučajeva uglavnom odgovornost na izvođaču radova. U tom smislu, dodaje, inspektor je u nekom trenutku mogao da bude korektivni faktor, ali to nije garancija da bi nešto "mogao nešto da uradi".
 
"Čak ni investitor koji plaća radove nema mnogo veze s tim, koliko ima neznanje izvođača. Beograd je imao 120.000 građevinskih radnika, a sada ih u celoj Srbiji ima pet puta manje od tog broja. Stare građevinske gigante zamenile su neke nove firme, koje nemaju ni znanje ni kadrove da izvode radove koji su im povereni", upozorava Cvetanović.
 
Slabo interesovanje zbog male plate i velike odgovornosti
 
Inače, poslednji konkurs koji je raspisao Sekretarijat za inspekcijske poslove za sedam pozicija u građevinskoj inspekciji nije uspeo, jer je primljen samo jedan kandidat. Predsednik Mreže inspektora Srbije Dragoman Paunković, kaže da je interesovanje slabo zbog male plate i ogromne odgovornosti. 
 
"Taj posao bi trebalo da rade građevinski inženjeri ili arhitekte za platu od 70.000 dinara, a oni mogu da zarade i duplo više ako se zaposle u kompanijama. Posao je delikatan, jer treba da naredi nekome da ruši objekat vredan milion evra. Prevelika je odgovornost, a mala je plata", smatra predsednik Mreže inspektora Srbije.
 
On napominje da su zarade u drugim inspekcijama još i niže, a naročito u sanitarnoj i veterinarskoj, gde inspketori primaju početnu platu od oko 50.000 dinara.
 
"Inspekcije su na istorijskom minimumu i samo naporima inspektora postiže se kakva-takva kontrola primene zakona i drugih propisa. Takva situacija je neodrživa, jer traje već predugo i mnoge kolege odlaze, zbog preopterećenosti, jer se nove kolege ne primaju i ne uvode u sistem. Mnoga inspekcijska mesta ne mogu ni biti popunjena, jer stručnjaci, naravno, idu tamo gde se bolje plaća. Zbog nepovoljne starosne strukture odnosno odlazaka u penziju, u najavi je novi značajan odliv kadrova iz inspekcija", upozorava Paunković.
 
On napominje da na nivou Srbije imamo jednog železničkog i 13 saobraćajnih inspektora. U poljoprivrednoj inspekciji ima 275 veterinarskih inspektora, a pre dve decenije bilo ih je više od 500, dok ih Litvanija ima 600 na dva miliona stanovnika.
 
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte na OVOM LINKU.
  • ///

    26.07.2021 07:51
    A možete se i zapitati otkud toliki prosek plate u državnoj upravi, gde spadaju i inspektori, ko ga podiže, kad "obični" zaposleni imaju bedne plate. Nemaju vozila za obilazak terena?! Mislim da imamo najveći vozni park za šefove u svetu. Potrebna je preraspodela i novca i vozila, pa bi sve malo bolje funkcionisalo, bez novih troškova.
  • smeh i sala

    25.07.2021 15:57
    Srbija i inspektori ... hahaha
  • G pen

    25.07.2021 15:17
    Zemlja po meri olosa.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija