Znatno smanjen broj vozila koja prolaze tehnički pregled: Cene više, a obe strane nezadovoljne
Novi pravilnik za sprovođenje tehničkih pregleda stupio je na snagu 5. jula ove godine, a doneo je porast cena samih pregleda, ali i smanjenje prolaznosti vozila na istima.
Foto: 021.rs
Pravilnikom su značajno pooštreni kriterijumi za prolazak tehničkog pregleda, pa je i procenat vozila koja su na prvom tehničkom pregledu okarakterisana kao neispravna porastao.
Jedna od najvećih izmena koju je novi pravilnik doneo jeste to što se svaki tehnički pregled snima, te su u servisima dužni da pomenute snimke čuvaju narednih godinu dana.
Takođe, kako kažu vlasnici servisa za tehnički pregled, država za uvođenje kamera, ali i za svu preostalu opremu koja je potrebna za novi način obavljanja pregleda nije obezbedila nikakve subvencije.
U zavisnosti od opremljenosti prostora, vlasnicima servisa su morali da ulože između 20.000 i 50.000 evra u novu opremu, dok su neki usled novih pravila morali da menjaju i prostor u kojem obavljaju preglede.
"Oprema se drastično promenila, imamo dodatne papučice za kočnice, ta sila kojom mora da se pritisne kočnica definisana je zakonom. Celokupan proces proveravanja mehanizma kočenja je izmenjen. Nekima su potrebni novi prostori, nova oprema i nove obuke za radnike kako bi mogli da se obavljaju pregledi u skladu sa novim propisima", kaže za 021.rs direktorka "Auto tehnike" Gordana Drageljević.
Prolaznost drastično manja: Trećina vozila ne prođe prvi tehnički pregled
Ipak, vlasnica servisa kaže da, bez obzira na oštrija pravila, vozila koja su redovno održavana uz male korekcije će bez problema proći tehnički pregled.
Nasuprot tome, vozila koja su nekada prolazila tehničke preglede jer su pojedini servisi mogli da "progledaju kroz prste" za neke stvari koje ne smatraju rizičnim za bezbednost u saobraćaju, sada neće proći zbog postojanja kamera koji snimaju svaki korak istog.
Iako je postojala prvobitna ideja da se svaki tehnički pregled snima i direktno šalje na zajednički server, gde će inspekcija moći uživo da prati i proverava poštovanje pravila, ovakav sistem iziskuje velika ulaganja, pa se od te ideje privremeno odustalo, kažu vlasnici tehničkih pregleda sa kojima smo razgovarali.
Kako bi u skladu sa zakonom mogli da nastave sa bavljenjem ovom delatnošću, vlasnici su bili prinuđeni da osim opreme za snimanje kupe i dovoljno memorijskog prostora kako bi svaki obavljeni pregled mogli da čuvaju još najmanje godinu dana. Takođe, najavljeno je i da će po ugledu na evropske zemlje biti uveden i zajednički registar koji bi značio da su svi tehnički pregledi povezani u sistem, ali i ova inovacija će pričekati još neko vreme, kažu vlasnici firmi za tehnički pregled sa kojima smo razgovarali.
Direktor Auto centra "Caruso" Jovan Ivanović za 021.rs potvrđuje da je došlo do smanjenja prolaznosti vozila na prvom tehničkom pregledu.
"Pre uvođenja novih pravila recimo da su dva od 15 vozila na prvom tehničkom pregledu ocenjena kao neispravna, te nisu mogla isti da prođu, dok od 5. jula pa do danas negde oko 40 odsto automobila ne prođe prvi pregled", kaže Ivanović.
On dodaje i da su vlasnici vozila često kivni na njih, bez obzira na to što oni samo poštuju pravila koja je država propisala.
"Imali smo i situacije gde dođu ljudi i mi utvrdimo da vozilo ne ispunjava uslove da prođe tehnički pregled, a onda vlasnik ne želi da plati pregled. Imate i vozila koja koštaju po 50.000 evra ali mu je neispravna prskalica za vetrobransko staklo, i jednostavno ne može da prođe tehnički pregled zbog toga. Mi imamo pravilnik koji moramo da poštujemo, vlasnici vozila ne bi trebalo da budu kivni na nas", poručuje Jovanović.
Naši sagovornici potvrđuju i da je novi pravilnik doneo mnogo stvari koje se sada mere, a koje se nekada nisu merile. Pre svega radi se o merenjima izduvnih gasova, merenju temperature u motoru i ekozagađenja. Za većinu tih stvari bila je potrebna nova oprema, te su vlasnici auto centara bili prinuđeni da i to nabave.
Gordana Drageljević poručuje da vlasnici vozila pre dolaska na tehnički pregled moraju sami da pripreme svoja vozila za isti. Ona preporučuje da vozači prvo pozovu neku od firmi koje se bave tehničkim pregledima kako bi saznali šta je sve ono na šta bi trebalo da obrate posebnu pažnju, te da dođu pripremljeni u potpunosti.
"Ovaj posao se podiže na viši nivo, a samim tim se i od vlasnika vozila očekuje da ispravnost vozila bude podignuta na viši nivo. Nije na kontrolorima da određuju hoće li nešto proći ili neće, već iskjučivo do ispravnosti vozila. Mi smo ovde na istoj strani, nezadovoljstvo je veliko, ali nas ljudi neretko gledaju kao neprijatelje", priča Drageljević.
Cene tehničkih pregleda porasle za 50 odsto, obe strane nezadovoljne
Novi pravilnik je u velikoj meri uticao i na povećanje cena samih pregleda, ali ono, potvrđuju vlasnici firmi koje se bave tehničkim pregledima, nije dovoljno ukoliko se imaju u vidu sva ulaganja koja su u prethodnom periodu.
Osim što su morali da investiraju u novu opremu, usled novog pravilnika i detaljnijeg procesa tehničkog pregleda došlo je i do produženja prosečnog trajanja pregleda. Samim tim broj vozila koja u toku jednog dana mogu biti pregledana je smanjen, a potreba za radnicima povećana.
Prosečna cena tehničkog pregleda pre uvođenja novog pravilnika iznosila je oko 4.500 dinara, dok je danas ona oko 6.800 dinara.
Jovan Ivanović potvrđuje da i bez obzira na povećane cene samih pregleda njegova firma lošije posluje.
"Lošije poslujemo otkad je na snazi novi pravilnik, morali smo da zaposlimo još jednog čoveka, a investicije u opremu koju smo morali da nabavimo kako bismo obavljali tehnički pregled bile su velike, nesrazmerno visini povećanja cene samog tehničkog pregleda. Mi smo svi u osnovi privredno društvo, i moramo na neki način da zaradimo. Ako mi se to ne isplati neću ni da radim, pa je samim tim logično da smo morali da podignemo cene pregleda usled svega novouvedenog", kaže direktor Auto centra Caruso.
Pravilnik pisao neko ko ne zna svoj posao dobro
Direktorica "Auto tehnike" Gordana Drageljević kaže da u pravilniku, koji postoji tri godine, ima stvari koje nemaju previše smisla.
"U pravilniku stoji i to da kada vozilo nema kapicu na ventilu gume nije ispravno, ali je nešto kasnije servisima stigao dopis da se ipak ne proveravaju takve stvari jer je bilo slučajeva da i zbog toga vozila ne prođu", kaže naša sagovornica.
Da ima nelogičnosti saglasan je i Jovan Ivanović iz Auto centra "Caruso". I same nelogičnosti, kaže on, utiču na trajanje tehničkog pregleda.
"Bitno je napomenuti i da je Agencija za bezbednost saobraćaja bila u obavezi da do stupanja na snagu pravilnika obezbedi obučni centar za licenciranje kontrolora i u tom slučaju bi sve bilo lakše i brže. To da ljudi zbog kapica na točkovima ne prolaze tehnički pregled očigledno pokazuje da je pravilnik radio neko ko nije svoj posao znao dobro. Ja moram da ulazim u vozilo i da vezujem i odvezujem 5 pojasa kako bih proverio njihovu funkcionalnost, takođe moramo da utvrdimo i funkcionalnost svakog podizača stakala", kaže Ivanović.
On smatra da to ne treba da bude tema tehničkog pregleda, već da je to stvar vlasnika vozila i načina na koji on vodi računa o istom, ali i o svojoj bezbednosti.
"Tečnost za stakla mora da bude tu, prskalica mora da bude funkcionalna, to su neke stvari iz pravilnika na koje ne može niko da da utiče", kaže on.
"Povratnici" imaju tri dana da otklone nedostatke i besplatno dođu na novi pregled
Vlasnicima vozila koja ne prođu prvi tehnički pregled omogućen je period od tri dana da te nedostatke otklone i dođu na novi tehnički pregled. Ukoliko to urade, te se pojave u navedenom roku, "popravni" pregled neće biti naplaćen ponovo.
Sagovornici 021.rs ukazuju na to da bi svakako trebalo da pripreme vozilo za prvi odlazak na tehnički pregled ponajviše zbog toga što ukoliko se pronađe neki ozbiljniji nedostatak, male su šanse da će vlasnici naći raspoloživog majstora ili da će delovi potrebni za popravku biti na raspolaganju.
Takođe, oni naglašavaju i da građani imaju prava na svega jedan tehnički pregled u roku od ta pomenuta tri dana, dok se vlasnici firmi za tehnički pregled trude da ostave termin "povratnicima" tako da ih ne primoravaju da plaćaju ponovo.
Termina ima, najveća gužva na jesen i proleće
Iako naši sagovornici potvrđuju da termina ima, apeluju na vlasnike vozila da na vreme registruju svoja vozila.
"Jako je bitno da ljudi znaju da je rok takav da se 30 dana pre isteka može produžiti registracija, te preporuke koje sve kolege daju i imaju na svojim sajtovima trebalo bi i da se poštuju i odrade, jer su dobronamerne", kaže Drageljević.
Najveće gužve na tehničkim pregledima su na proleće, kada se kupuje najveći broj automobila, ali i u drugoj polovini jeseni.
"Termini su svi popunjeni u smislu tri-četiri dana unapred. Očekujem gužvu u septembru kada se ljudi vrate sa godišnjih odmora", poručuje Jovan Ivanović.
Stariji automobili voze svoje "poslednje krugove"
Kao što se može i pretpostaviti, pooštravanjem pravila za prolazak tehničkog pregleda javlja se sve veći broj starijih automobila koji isti ne mogu da prođu ili popravke na njima koštaju više nego oni sami.
Samim tim što će u narednim godinama još češće dolaziti do pooštravanja pravila, doći će do "čišćenja" onih najstarijih vozila sa srpskih puteva.
"U prethodna dva meseca smo imali već dva ili tri slučaja da ljudi jednostavno dođu, plate tehnički pregled kako bi videli da li njihovo vozilo može da ga prođe, a onda kada vide da to nije slučaj jednostavno odluče da ga više neće voziti", zaključuje Drageljević.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Zlatku Kokanoviću vraćen traktor
22.12.2024.•
0
Zlatku Kokanoviću iz Udruženja građana "Ne damo Jadar" vraćen je traktor, objavilo je to udruženje.
Prosvetari odlučili: Nema zaključivanja ocena, moguć potpuni štrajk
22.12.2024.•
11
Reprezentativni prosvetni sindikati saopštili su da zbog izmene školskog kalendara nije moguće zaključiti ocene.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedelju
22.12.2024.•
8
Nedelja je dan odmora, ali znanje se mora testirati. Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Taksista oborio mladića ispred Skupštine Srbije, pa pobegao kroz crveno
22.12.2024.•
1
Jedan taksista oborio je mladića, dok je pokušavao da prođe kroz okupljene studente ispred Skupštine Srbije.
Patrijarh Porfirije: Rastuće podele ugrožavaju jedinstvo naroda
22.12.2024.•
76
Patrijarh Porfirije poručio je danas da "SPC sa dubokom zabrinutošću prati rastuću atmosferu konfrontacije u društvu".
VIDEO Vučić: Održan izuzetno veliki skup u Beogradu, verujem da mnogo veći broj misli drugačije
22.12.2024.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić naveo je da je danas "odličan dan za Srbiju, otvoreno novih 30 km autoputa, opozicija organizovala veliki protest..."
MUP: Na protestu u Beogradu bilo između 28.000 i 29.000 građana
22.12.2024.•
41
MUP je saopštio da je na današnjem protestu u Beogradu bilo "između 28.000 i 29.000 građana".
VIDEO Održan protest na Slaviji: Nakon 15 minuta tišine, buka
22.12.2024.•
57
Desetine hiljada ljudi danas je bilo na protestu u Beogradu, a bili su puni Trg Slavija i okolne ulice.
Vučić: Vučević da iskritikuje Đukanovića, ali ne treba sklanjati one koji se bore
22.12.2024.•
19
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić danas je opoziciju nazvao "magarcima, zgubidanima i dokonim ljudima koji pričaju gluposti".
VIDEO: Deo "digitalnog" Moravskog koridora od sutra otvoren za saobraćaj
22.12.2024.•
5
Deonica puta Kruševac - Trstenik - Vrnjačka Banja na Moravskom koridoru dužine 30 kilometara danas je otvorena, a moći će da se koristi sutra od 9 časova.
FOTO, VIDEO Pred protest: Policija sa traktora skidala Kokanovića - uhapšeni on, Petković i traktor
22.12.2024.•
42
Aktivisti Zlatko Kokanović iz udruženja "Ne damo Jadar" i Nebojša Petković privedeni su danas u Beogradu.
Prosvetari danas odlučuju o daljim koracima: "Ranijim raspustom ugažen proces zaključivanja ocena"
22.12.2024.•
6
Reprezentativni sindikati u prosveti danas će doneti zvaničnu odluku o svojim daljim aktivnostima.
Novak Đoković se oglasio u vezi sa tragedijom u školi u Zagrebu
22.12.2024.•
3
Novak Đoković oglasio se povodom tragičnog događaja koji je potresao Hrvatsku, gde je u zagrebačkoj Osnovnoj školi "Prečko" napadač ubio sedmogodišnjeg dečaka i ranio učiteljicu i troje učenika.
Uskoro lakše doniranje organa: Rodbina se ne pita za mišljenje, tri načina prijave za donorstvo
22.12.2024.•
28
Tekst nacrta izmena i dopuna Zakona o presađivanju ljudskih organa, koji se zasniva na principu autonomije volje pojedinca, predstavljen je na nedavno održanom okruglom stolu.
Studenti, poljoprivrednici, glumci i drugi građani danas na protestu na Trgu Slavija
22.12.2024.•
21
Studenti su za danas u 16 časova najavili protest na Trgu Slavija, a pridružiće im se poljoprivrednici, glumci i drugi građani.
Šabić: Hapšenje Krstića preteća poruka na koju advokatura mora da odgovori
22.12.2024.•
6
Predsednik Civilnog odbora za zaštitu branitelja ljudskih prava Rodoljub Šabić ocenio je da je advokat Mitar Krstić uhapšen samo zato što je profesionalno radio svoj posao.
Očekuje se pojačan saobraćaj na putevima zbog kraja vikenda i praznika u Evropi
22.12.2024.•
0
Neradni praznični dani u zemljama Zapadne Evrope donose pojačan saobraćaj i na auto-putevima u Srbiji, a zbog kraja vikenda predviđa se da će saobraćaj biti pojačan na svim ostalim putevima.
Fašista ubio sedmoro ljudi, ali je rehabilitovan: Agencija restitucijom morala da mu vrati imovinu
22.12.2024.•
7
I posle gotovo decenije i po postojanja Agencije za restituciju i dalje se vraća imovina, ili dodeljuje obeštećenje.
Ružić podneo ostavku posle Ribnikara, Đukić Dejanović ne da fotelju dok su blokade
22.12.2024.•
29
Gotovo svi univerziteti i fakulteti u Srbiji su u blokadi, a studentima se pridružuju njihovi profesori, dekani, a roditelji i njihovi bližnji izražavaju sa njima apsolutnu solidarnost.
Sa tribine ProGlasa: Režimu su se desili studenti i đaci koji neće da budu beskičmenjaci
22.12.2024.•
11
Inicijativa ProGlas je u subotu uveče, u Gornjem Milanovcu, organizovala tribinu sa koje je poručeno da je "tama u Srbiji dostigla vrhunac, a da su svetlo na kraju tunela - studenti i srednjoškolci".
Slovačka zajednica u Srbiji podržala studente u blokadi: Ne smemo da ćutimo na nepravdu
22.12.2024.•
13
Slovačka zajednica u Srbiji izražava punu podršku studentima i građanima koji protestuju širom Srbije, tražeći pravdu i odgovornost za tragediju na novosadskoj Železničkoj stanici.
Komentari 50
Jeremija Krstić
Ivan Jovanovic
Dejan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar