To je za
"Blic" potvrdio profesor beogradskog Saobraćajnog fakulteta
Nikola Čelar, koautor udžbenika "Osnove upravljanja svetlosnim signalima" koji kaže da "upotreba trepćućeg zelenog svetla nema uporište ni sa aspekta bezbednosti saobraćaja, niti sa aspekta efikasnosti".
"Saobraćajni fakultet u Beogradu radio je opsežno istraživanje koje je obuhvatilo anketiranje vozača i podatke sa terena. Rezultati ankete su pokazali da 73 odsto vozača voli trepćuće zeleno svetlo i podržava ga. U bilo kojoj sferi ljudske delatnosti mi volimo da imamo blagovremene informacije, pa se za vozača trepćuće zeleno svetlo ispostavilo kao korisna informacija koja ga upozorava da će se uskoro pojaviti žuto svetlo i zabrana prolaska kroz raskrsnicu. Onda smo sproveli terensko istraživanje i na jednoj raskrsnici postavili kamere koje su 24 sata snimale tu lokaciju dok je uključeno trepćuće zeleno svetlo i kada je isključeno. Dobili smo slične rezultate kao mnogi istraživači u svetu, a to je da smo zabeležili manji broj prolazaka kroz crveno svetlo, ali veći broj naletanja vozila kada je trepćuće zeleno isključeno", objašnjava sagovornik beogradskog lista.
Ističe i da je veći procenat naletanja verovatno posledica različitog tumačenja trepćućeg zelenog svetla koje za nekoga znači da uspori i da se bezbedno zaustavi, a za drugog da ubrza i što pre prođe raskrsnicu.
"To nam je jasan signal da sa bezbednosnog aspekta nema opravdanja za primenu trepćućeg zelenog svetla jer neko čim ga vidi počne da koči, pa dobijamo veći broj naletanja bez obzira na to što trepćuće svetlo traje četiri sekunde, a žuto tri sekunde, što ostavlja dovoljno vremena vozaču da ukoliko se kreće normalnom brzinom bezopasno prođe kroz raskrsnicu", naglašava Čelar.
Što se aspekta efikasnosti saobraćaja tiče, odnosno bržeg protoka vozila kroz saobraćajnice, ni tu trepćuće zeleno svetlo nije našlo utemeljenje za primenu.
"Utvrdili smo da vozači kada nema trepćućeg zelenog svetla koriste zeleno svetlo jednu sekundu duže. Ukoliko zeleno traje 20 sekundi i ako uzmemo u obzir da je jednom vozilu potrebno oko dve sekunde da prođe raskrsnicu, u tom intervalu znači može proći 10 vozila. To je zadovoljavajuće ako se na raskrsnici pojavi 10 vozila, ali ako ih se pojavi manje ili više imamo problem. Trepćuće zeleno uspori vozače, pa ne koriste svih recimo 20 sekundi koliko traje zeleno svetlo", objašnjava Čelar uz napomenu da se zbog toga uvode i novi savremeni sistemi koji upravljaju saobraćajnom signalizacijom na osnovu gustine saobraćaja.
Ti sistemi, prema njegovim rečima, više nisu toliko skupi i ugrađuju se u skoro sve nove raskrsnice. Oni na bazi broja vozila koja prilaze raskrsnici određuju dužinu trajanja zelenog ili crvenog svetla, pa se upotrebom trepćućeg zelenog svetla usporava i prelazak sa jednog sistema rada na drugi, odnosno produžava se proces skraćivanja trajanja određenog svetlosnog signala.
"Primaran razlog ukidanja trepćućeg zelenog svetla opravdano je sa svih aspekata i trebalo bi biti ukinuto uvođenjem pomenutih novih sistema. Bez obzira na to što vozači generalno vole to trepćuće zeleno svetlo jer se osećaju komfornije, i ja ga kao vozač podržavam, moramo biti realni jer ono nema uporište za upotrebu niti sa aspekta bezbednosti niti sa aspekta efikasnosti", rekao je profesor Čelar.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 24
Nenad Milenković
Problem je veliki što imamo pola semafora sa trepćućim zelenim i pola bez gde se zbunjuju vozači te se naglo koči ispred semafora bez treperenja zelenog svetla.
Ne može jedan da radi s treptajem,a sledeći bez ta signalizacija mora biti jednoobrazna i mnogo je lakše voziti kada ste upozoreni na promenu svetla na semaforu.
100% sam za trepćuće kao profesionalni vozač.
Iznenadjen
Sasvim ste u pravu. Ali zanemarujete da ako vozite po ograničenju brzine, na semaforu sa trepćućim zelenim se u 99% slučajeva bezbedno zaustavljate pre žutog.
Ne znam šta je "pravilo leve ruke u kružnom toku" i kakve to veze ima sa ovim slučajem.
Za komentatora koji je pisao pre Vas i nije se potpisao: ako oba vozila prođu na žuto i te kako se mogu sudariti. Jer na nekim raskrsnicama žuto svetlo se uključuje istovremeno u poprečnim ulicama. Ja sam govorio o vozilu koje iz poprečnog smera u punoj brzini prolazi na svoje zeleno-žuto (dakle nije kretao iz mirovanja). A nisam izgubljen, hvala na brizi. Pre će biti da su izgubljeni oni koji ne razlikuju realno stanje od onoga što su oni zamislili da je realnost (čak i ako je nekad to što su zamislili možda i bolje od trenutnih pravila).
Jogi Letač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar