Zbog malih penzija i manjka vozača - za volanom autobusa i stariji od 70 godina

Nedostatak vozača s jedne strane i male penzije s druge, dovele su do toga da za volan sve češće sedaju i šoferi koji su ušli u osmu deceniju života.
Zbog malih penzija i manjka vozača - za volanom autobusa i stariji od 70 godina
Foto: Pixabay (ilustracija)
Vest da je vozač autobusa koji je u petak uleteo na dečije igralište u Zemunu, star 72 godine, mnoge je iznenadila, ali on nije usamljen slučaj.
 
Za angažovanje profesionalnih vozača u našoj zemlji ne postoji starosno ograničenje, pa šofer koji dobije potvrdu da je zdrav praktično može da radi dokle želi. Tako, zbog nedostatka radne snage i fleksibilnih propisa, građane sve češće voze i penzioneri, piše Euronews Srbija.
 
Profesor Milan Vujanić, saobraćajni stručnjak, za Euronews Srbija kaže da na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja ne postoji ograničenje niti smetnja za angažovanje penzionera, što daje slobodu prevoznicima da zapošljavaju i građane koji su završili regularan radni vek.
 
"Postoji lekarska komisija koja to kontroliše, pregledi su rigorozniji i češći, što su veće godine. Ali, ostavljeno je da taj čovek sam odluči da li želi da vozi. Sama činjenica o broju godina ne mora da utiče na ponašanje vozača i na kvalitet njegove vožnje. Može nekad bolje da vozi onaj koji je stariji", smatra Vujanić.
 
Prevoznicima to uglavnom odgovara, a najviše jer ih penzioneri manje koštaju. Plaćaju ih po satu i nemaju obavezu uplate porez i doprinose.
 
U sindikatima tvrde da im kolege koje su otišle u penziju, a i dalje su angažovani, obaraju cenu rada. Oni dobijaju penziju od 30.000 do najviše 50.000 dinara, a po satu kod privatnika ih plaćaju oko 400 dinara. Zato se poslodavcu isplati da angažuje penzionere, umesto da podignu plate onima koje zapošljavaju u stalni radni odnos. Prema podacima sindikalaca, plata vozača je od 65.000 do 72.000 dinara, dok najviše mogu da zarade oko 120.000 dinara, sa svim dodacima, noćnim radom i procentom od prodaje karata. 
 
U sindikatima kažu i da su kontrole za zapošljavanje u Gradskom saobraćajnom preduzeću u Beogradu rigorozne i da mnogi ne prođu psihološke testove, ali da im to ne smeta da se posle zaposle kod privatnika, gde takvih provera nema. 
 
Problem sa nedostatkom vozača nije samo naša boljka, imaju ga u celoj Evropi, jer ovaj posao spada u kategoriju teških profesija, pa šoferi mogu da biraju zemlje u kojima su bolje plaćeni. Direktor udruženja prevoznika Srbijatransport Goran Aleksić kaže da prevoznici nemaju veliku mogućnost izbora radnika, jer je kadar loš.
 
"Vozači su sve stariji, a mladih nema. Oni najiskusniji odlaze u inostranstvo i tako se pravi negativna selekcija. U Evropi hoće da prime stranca samo do određene starosne granice, dok je u punoj snazi i može da radi. U ovom sektoru je zbog toga kvalitet radne snage kod nas drastično opao poslednjih godina. Čak i oni koji naprave prekršaj kod jednog poslodavca, kradu ili piju na poslu, lako nađu posao kod sledećeg prevoznika, jer su svima potrebni radnici", tvrdi Aleksić.
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ističe da po slovu zakona profesionalni vozači mogu da voze i posle 65. godine, tako da poslednju reč imaju doktori medicine rada koji obavljaju lekarske preglede.
 
"Tu imamo dve bitne stvari - ne može se polemisati o iskustvu penzionera, jer ga sigurno imaju mnogo više od mladih koji tek sedaju za volan, ali s druge strane, čula, refleksi i ostalo su pitanje za medicinske stručnjake. Ako ispunjavaju te uslove, mogu da voze", smatra Okanović.
 
Prema podacima Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje u Srbiji zvanično radi oko 60.000 penzionera. Preko autorskih ugovora ili ugovora o delu angažovano je 42.000 njih, a ostali su osnivači radnji i drugih privrednih društava.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Radoslav Milutin

    29.09.2021 09:44
    A,B,C,CE,D,DE,F,M
    Ima ljudi vitalnijih u osmoj deceniji, nego nekih u četvrtoj ili petoj.
    Mislim da do ovakvih udesa dolazi zbog nekog tehničkog kvara na vozilu.
  • Mile rent-a mozak

    29.09.2021 08:55
    Za razliku od zapadne Evrope, u Srbiji je nedostatak profesionalnih vozača i zbog jednog, sasvim bizarnog razloga, a taj je, prelazak vozača ( iako imaju platu od 1000 evra) u narodne poslanike i ministre. Plata manja a imetak veći.
  • Dragan

    28.09.2021 16:45
    Nikad pameti
    Kad bi država spustila starosnu granicu za vozače autobusa na 21 godinu puno njih bi umesto kamiona izabrali autobus.Ovako svi koji imaju CE idu da voze kamion i nisu ludi da čekaju 3 godine da bi polagali za D kategoriju pa tek onda tražili posao kao vozač autobusa.Savetujem da spuste starosnu granicu za bus sa 24 na 21 godinu i problem rešen.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija