Kao prvi čovek Beograda imao je sastanke jedan za drugim, farbao je klupe u parku, zdravio se sa čistačem ulica. U martu 2018, tri dana pred lokalne izbore, video se pojavio na Fejsbuk profilu "Beograd živi".
Iza ovog brenda stoji Wireless Media, firma Igora Žeželja, vlasnika Adria Media Grupe. Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) otkriva čitavu mrežu sajtova i naloga na društvenim mrežama koji su u poslednje tri godine nicali širom Srbije, uglavnom pred izbore. Cilj je da se građani ubede da daju glas lokalnim vlastima i funkcionerima vladajuće Srpske napredne stranke (SNS). Ovakva promocija stranke nije prijavljena Agenciji za sprečavanje korupcije, navodi
CINS.
Wireless Media (WM) je IT kompanija koja dizajnira i pravi sajtove i druge digitalne sadržaje firmama kako bi se promovisale na internetu. Ova firma je osnovala posebno odeljenje koje se od 2017. bavi promovisanjem lokalnih vlasti i Srpske napredne stranke (SNS), kaže izvor CINS-a dobro upoznat sa radom kompanije. Izvor je želeo da ostane anoniman za javnost, ali je CINS za navode u tekstu dobio potvrde sa više strana i kroz dokumentaciju.
Među klijentima WM pojavio se i SNS, konkretno odbor na Starom gradu, jednoj od retkih beogradskih opština koje u to vreme nisu bile pod kontrolom vladajuće stranke. Saradnju su nastavili i nakon dolaska na vlast 2020. godine, navodi CINS i dodaje da je u poslednje tri godine ova kompanija osmislila sajtove i naloge na društvenim mrežama za Beograd i Sombor, kao i uspostavila društvene mreže Pančevu, Novom Sadu, Subotici i Sremskoj Mitrovici.
Igor Žeželj u oblasti digitalnih medija posluje više od 15 godina, navodi se na sajtu Media ownership monitor Srbija. Pored Wireless Media, koju poseduje preko firme Mobil medie, Žeželj ima vlasništvo u još devet firmi. Među njima su Mondo.inc koja drži istoimeni portal, produkcija Firefly i Adria Media Grupa (AMG) koja ima na desetine medija od kojih su najpoznatiji tabloid Kurir i portal Espreso.rs. Prema pisanju UNS-a iz januara 2019, preuzimanjem AMG, Žeželj je postao vlasnik ukupno 41 medija.
Kako je saradnja sa SNS uspostavljana i realizovana najbolje pokazuje slučaj pančevačkog brenda „Pančevu treba“ na kom su radili do jula 2020.
"Sve počinje sastankom između Wireless Media i gradonačelnika. Iz kompanije objašnjavaju da su eksperti za društvene mreže, da iza sebe imaju ‘Beograd živi’, a onda sa gradonačelnikom pričaju o prioritetima Grada. Zatim WM naručuje istraživanje javnog mnjenja od agencije IPSOS i saznaje koji su najveći problemi po mišljenju građana, koji su uspesi i kome ih pripisuju, šta misle o vlasti i slično. Na osnovu toga, firma je mogla da osmisli strategiju promocije gradskih čelnika i života u gradu", navodi CINS.
U ovom slučaju, piše
CINS, istraživanje iz aprila 2019. je pokazalo da je optimizam među građanima Pančeva na niskom nivou, pa je "Pančevu treba" na društvenim mrežama imao za cilj da podigne optimizam i pokaže da gradska vlast ispunjava obećanja. Ispostavilo se i da rezultati vlasti, gradonačelnik i članovi gradske uprave nisu dovoljno vidljivi pa je strategijom traženo da se prikaže gradonačelnikova interakcija sa građanima, prisustvo na mestima gde se realizuju projekti, kao i "njegova ljubav prema Pančevu".
Tadašnji gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov, iz redova SNS-a, potvrdio je za CINS da se sastajao sa predstavnicima kompanije Wireless Media, na njihovu inicijativu. Pitali su ga šta su najvažnije investicije i kakvi su planovi gradske vlasti u narednom periodu.
Bilo im je važno da čuju na šta treba da se fokusiraju u promociji, objašnjava Pavlov za CINS: "S obzirom da sam ja četiri godine imao mandat, trebalo im je mišljenje šta je urađeno i šta po mom mišljenju treba da bude medijski prezentovano".
Za nepunih šest meseci 2020. objavljeno je 140 videa na YouTube stranici "Pančevu treba", odnosno u proseku 23 videa mesečno. WM je imao koordinatore projekata na lokalu, a nekada su to bili lokalni SNS funkcioneri, piše CINS.
U većini slučajeva promocija je počinjala pred izbore, a u nekim gradovima se nakon njih i završila. Bivši gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov za CINS potvrđuje da je sve rađeno u svrhu predizborne kampanje: „Svima je nama stalo da ono što smo radili bude viđeno, da bude nostrifikovano onako kako treba za neki naredni period. Ne vidim tu ništa čudno“.
Ova izjava se može shvatiti kao svojevrsna potvrda da je promocija bila deo kampanje njegove stranke, stranke iz koje on i ostali funkcioneri grada dolaze, smatra Nemanja Nenadić iz Transparentnost Srbija. Novac potrošen na promociju nije prikazan u finansijskim izveštajima SNS-a, a Nenadić kaže da je donacija morala da se prijavi Agenciji za sprečavanje korupcije.
WM negira da je svrha platforme bila predizborna kampanja
Iz WM negiraju da je svrha platforme bila predizborna kampanja, već poboljšanje komunikacije sa građanima i veća transparentnost rada gradskih uprava.
"Sa žaljenjem gledamo na izjavu g. Pavlova koji je rukovodio projektom, jer ona potvrđuje da on i njegov tadašnji tim u Gradu Pančevu nisu prepoznali pravu svrhu, značaj i potencijale platforme. Očigledno je da su imali ideju da je iskoriste jednokratno, kako vi kažete da je sam izjavio, za predizbornu kampanju, a ne za opšte dobro i poboljšanje komunikacije sa građanima", piše u odgovoru kompanije CINS-u.
Oni navode i da je nakon prvog uspešnog projekta "Beograd živi", WM kontaktiralo više gradova i opština iz Srbije i regiona da traži saradnju: „S obzirom da su naše komercijalne ponude bile preskupe za njih, doneli smo odluku da odradimo još nekoliko pilot projekata u manjim sredinama, kako bismo dodatno razvili proizvod i dodatno optimizovali cenu“.
Kako kažu, rade na tome da projekat prošire na još neke gradove u Srbiji.
"Pored društvenih mreža uticaj se širi i na druge načine. Neki od najposećenijih tabloidnih portala u zemlji - Kurir, Mondo, Espreso, sada svi u Žeželjevom vlasništu, prenose priče i snimke, te upućuju na Instagram stranice ovih gradova. Pred izbore u Beogradu, brend ‘Beograd živi’ je bio promovisan i na bilbordima u centru grada", podseća CINS.
Iz WM nisu hteli da odgovore koliko koštaju ovakvi projekti, jer smatraju da bi otkrivanjem cene ugrozili "svoj tržišni potencijal". Uveravaju da su budžeti "skromni i optimizovani", jer su imali na umu da opštine to treba da plate.
"Na osnovu pilot projekata razvili smo platforme koje su deo naše komercijalne ponude u celom regionu i nadamo se da ćemo u sledećih par meseci moći da se pohvalimo komercijalnim klijentima, koji uslugu finansiraju sami ili iz brojnih EU i drugih dostupnih fondova koji podržavaju ovakve platforme", navodi WM u odgovoru CINS-u.
Ceo tekst pročitajte na portalu CINS-a.
Komentari 5
A3
Loki
V
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar