Ta organizacija dodaje da država očekuje da joj građani "veruju na reč" da je za taj posao ugovorena najpovoljnija cena, pošto detalji posla nisu objavljeni.
Transparentnost dodaje da je ugovor takođe i ništavan u delu koji je potpisao vršilac dužnosti (v.d.) "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak, kome je v.d. status istekao pre sedam godina.
Pored Drobnjaka, ugovor je potpisao i ministar građevinarstva Tomislav Momirović, pa je "ugovor stvorio obaveze za Srbiju".
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na skupu održanom u Sjenici rekao da će u februaru "biti potpisan ugovor sa cenom, ali da će to svakako biti, ne manje od 1,5 milijardi evra za deonicu do Duge Poljane". On je tom prilikom zamolio kinesku kompaniju "da malo spusti cene ako može".
Transparentnost smatra da je Vučićeva izjava o ceni tog puta dobar podsetnik da javnosti uopšte nije poznato na koji način se određuje vrednost infrastrukturnih radova koji se ugovaraju bez nadmetanja.
"Kada izgradnji puta prethodi javni tender i kada se postave nediskriminatorni uslovi i kriterijumi za ocenu ponuda, onda to nadmetanje služi firmi da se utvrdi koja je tržišna cena radova u datom trenutku, a država odlučuje da li će tu cenu prihvatiti", kažu u Transparentnosti.
Kako se dodaje, izostaju i druge informacije koje bi u odsustvu nadmetanja mogle da posluže za poređenje, poput cene o izgradnji puteva sa sličnim karakteristikama u drugim državama.
Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić prethodno je izjavila da bez takvih sporazuma Srbija ne bi mogla da realizuje značajne infrastrukturne projekte.
Sa druge strane, ne postoje ni zakonske procedure na osnovu kojih bi to bilo utvrđeno unutar same Vlade Srbije, pre preuzimanja finansijskih obaveza.
Za izgradnju deonice Obrenovac - Ljig na Koridoru 11 Srbija se kod kineske Eksim banke zadužila 301 milion evra, za deonicu autoputa od Preljine do Požege 396 miliona evra, a za obnovu pruge Novi Sad - Subotica - Kelebija oko 880 miliona evra.
Grejs period za kredite za prugu Novi Sad - Subotica - Kelebija i deonicu Preljina - Požega je pet godina, što znači da će Srbija početi da ih vraća 2024. godine.
Rok otplate za oba kredita je 15 godina, dok godišnja kamata za prvi kredit iznosi dva, a za drugi kredit tri odsto.
Deonica Požega - Duge Poljane bi trebalo da bude dugačka oko 75 kilometara i predstavlja deo autoputa koji je planiran prema Crnoj Gori.
Kompanija CRBC je glavni izvođač na izgradnji autoputa Bar - Boljare u Crnij Gori. Osnovno državno tužilaštvo u Kolašinu prošle godine je protiv nje podnelo optužnicu zbog oštećenja korita reke Tare. Prema nekim procenama, Crna Gora je izgradnju tog autoputa preplatila za više desetina miliona evra.
Komentari 10
Dr patak
RVosha
Znaju dzepovi.
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar