Oboren je i rekord iz godine pre korone, kada je 2019. putarinu platilo 56,9 miliona vozila.
U proteklih deset godina broj vozila sa našim saobraćajnicama prvog reda se gotovo duplirao, jer je 2011. njima prošlo 34,1 milion vozila. Ukupan prihod od naplate putarine prošle godine je bio 33 milijarde dinara, što je rast od 28,2 odsto u odnosu na 2020. godinu, piše Euronews Srbija.
Najveći promet zabeležen je na najdužem i najfrekventinjem Koridoru 10, jer je njegov južni ili istočni krak koristilo svako drugo vozilo koje je prošlo kroz Srbiju.
"
Ukupan promet vozila u 2021. godini bio je 62.456.619, od čega je bilo 48.888.814 automobila, dok je kamiona i autobusa bilo 13.567.805. Najveći broj prolazaka zabeležen je na deonici auto-puta Beograd-Preševo-Dimitrovgrad, i to 32.054.893 vozila", kažu za
Euronews u JP "Putevi Srbije".
Na srpskim putevima je prethodnih godina beležen prosečan rast broja vozila od oko pet odsto. Podaci iz godišnjeg izveštaja "Puteva Srbije" pokazuju da je tokom 2019. kroz naplatne rampe prošlo 56.878.438 vozila, dok ih je godinu dana pre bilo 52.723.465.
Za 2020. se očekivalo da se trend rasta nastavi s obzirom na to da su u mesecima koji su prethodili epidemiji otvorene nove deonice na srpskim koridorima. Uspostavljen je zatvoreni sistem naplate na autoputu od Doljevca do granice Severne Makedonije, 15. juna 2019. godine, na autoputu od Obrenovca do Preljine, 1. septembra 2019. godine i na autoputu od Niša do Doljevca i od Niša do granice Makedonije, 16. januara 2020. Te godine je, međutim, prošlo oko 48.787.560 vozila, odnosno oko osam miliona vozila manje nego 2019. i naplaćeno je 1,5 milijardi dinara manje od putarine. Procentualno, zabeležen je pad od 16,6 odsto.
Podaci za prošlu godinu sada pokazuju ne samo da se broj vozila vratio na period pre pandemije, već da srpskim autoputevima nikada nije prošlo više vozila.
Naplata putarine se u toku 2021. godine obavljala na autoputevima ukupne dužine 819,68 kilometara, na 65 naplatnih stanica. Povećanje broja vozila koja su prošla putevima nije veliko iznenađenje, ako se ima u vidu da se, prema zvaničnim podacima "Puteva Srbije", broj kilometara na kojima se naplaćuje putarina u proteklih pet godina povećao za oko 250.
Bez plaćanja putarine pobeglo 5.000 vozača
I broj vozila koja na srpskim autoputevima nisu platila putarinu u proteklih pet godina se gotovo prepolovio, ali i dalje ima onih koji pokušavaju da se voze besplatno. Prema podacima "Puteva Srbije", tokom 2021. godine bilo je 5.018 vozača koji su izbegli naplatu putarine, a među njima ima i vozila stranih registarskih oznaka.
"Najveći broj odbeglih vozila zabeležen je u junu, kada je evidentiran 791 odbeg. Najveći broj ovih vozila prošle godine bio je na deonici autoputa Beograd - Preševo - Dimitrovgrad, gde ih je bilo 3.367", navode u "Putevima Srbije".
Tokom 2020. godine zabeleženo je 4.376 odbega sa naplatnih stanica, dok ih je 2015. godine bilo čak 7.899.
Učesnici u saobraćaju zloupotrebe vrše na različite načine, kao što su odbezi na naplatnoj stanici nepropisnom vožnjom iza vozila koje je uredno platilo putarinu, odbeg kroz "divlje izlaze" razgrađivanjem zaštitne elastične ograde kako bi se vozila isključila sa autoputa bez plaćanja putarine.
Dešava se i da izbegavaju naplatne stanice vožnjom u suprotnom smeru ili polukružnim okretanjem na autoputu, a ima i zloupotreba dozvola za besplatan prolazak, kao i uređaja za elektronsku naplatu putarine.
Sektor za naplatu putarine za svaki registrovani odbeg pokreće postupak za nadoknadu pričinjene štete, a Služba za naknadnu naplatu putarine korisnicima autoputa koji nisu platili, ispostavlja račune, odnosno opomene koje pored osnovnog duga za neplaćenu putarinu sadrže i troškove vanrednog postupka, kao i kamatu na javne prihode.
Komentari 19
gradjanin
Spominjas madjarsku, a ocigledno ne znas ni kolko kosta ni kako funkcionise. Zove se vignjete, ali to sustinski ne postoji, samo regostracijsku tablicu diktiras pre kupovine (ili sam ukucas preko interneta kad god zelis).
Nema vozila koji gleda vignjete, sve ide preko kamere koje citaju registracijske tablice na odredjenim mestima, i ako neko vara da ne moze procitati tablica, onda ce biti obavesten policija (ako na vise mesta prolazi).
Cena je 10 evra za 10 dana (da uporedis u srbiji to platis od beograda do subotice i nazad).
Razlike kvaliteta puta, scim predjes na granicu vozilo ide tisie manje trosi...
Takodje imas godisnju vignjete samo za deonice koje redovno koristis, koja ti izadje 15-60 evra (za celu godinu dana)
I ako zelimo pricati o nacinu da se placa po kilometrima, ninza to ne treba da neko sedi u kucicama... Posto na svakom ulaznom, izlaznom mestu postoji kamera i dan danas, koja ti cita registracijsku tablu, moze napraviti sistem da se placa po potrosenom kilometru...
Tako da za uporedjivanje ti madjarska upravo primer koja je bolje za obicnoh vozaca.
A samo da znas da za profesionalne vozace (kamioni) u madjarsku se uzima obavezno elektronski uredjaj koju stavis u kamion i koja ti zabelezi kilometre (gps), i prema tome platis (i naravno po opterecenja/tezina) sa kojom kvaris put, dok nas kategorija kamion pokriva i za lake teretnjake i za one koje razbiju put.
Milos
Švedska i Norveška nemaju tranzitni saobraćaj pa mogu se bi da priušte takav sistem. Ko će kod nas milion Turaka i ostalih da lovi.
Vinjete su ok ali primer Slovenije je čista pohlepa (15€ za 7 dana!) ali može im se.
Srbiji treba više naplatnih rampi na pojedinim mestima zbog gužvi tokom leta.
gradjaninX
Besplatno:
1. Akciza 100+ dinara po litri goriva. Besplatno...
2. Obavezna registracija SVAKE godine. Besplatno...
3. Porez na svaki papir za vozilo, od pre kupovine do groba. Besplatno...
4. PDV na sve delove i rad oko vozila. Besplatno...
5. .... Besplatno...
Nista nije besplatno, pa ni roditi se.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar