Oni predstavljaju novi, atraktivan sadržaj i priliku da se otkriju i teže dostupni predeli. Zaštićenim područjima, međutim, mogu naneti veliku štetu, ako su za volanom nesavesni vozači.
U Nacionalnom parku Tara, osim kvad-tura koje su organizovane i primerene okruženju, ima i onih koji samostalno, ili u grupi, sve češće narušavaju red i mir planine.
Retki su oni koji borave na Tari, a da ne uživaju u prizoru sa Banjske stene i to ovekoveče fotografijom. Jedna fotografija, međutim, nastala upravo tu, a objavljena na društvenim mrežama, otkrila je mnogo više od lepota Nacionalnog parka.
Kvadu tu nije mesto - to je zaštićeni prostor, prirodna sredina koju nemamo pravo da narušimo i tačno se zna šta je dozvoljeno, a šta ne.
"
Ta vozila lome i šume i prirodu, buka je nesnosna, idu putem, pešačkim stazama, leti kamenje", priča za
RTS Dragan Ilić, čuvar prirode ovog nacionalnog parka.
Milorad Vukajlović iz Kaluđerske Bare kaže da vozači kvadova ne poštuju prvu zonu zaštite, ne poštuju staništa divljih životinja, ne poštuju privatne posede.
"Ljudi jednostavno nemaju taj nivo svesti da shvate da neko živi od te livade i tog pokošenog sena", rekao je Vukajlović.
Ukoliko uspeju takve vozače da zaustave i da ih identifikuju, u Nacionalnom parku mogu da podnesu prekršajnu prijavu. Prva takva je prosleđena i čeka se ishod.
"Ta buka koju ostavljaju iza sebe, dokazano je i pokazano je da ona utiče na ponašanje životinja, pogotovo su osetljive životinje koje se nalaze u fazi razmnožavanja i, ukoliko se nastavi takav uticaj duže, može dovesti do nestanka pojedinih vrsta životinja iz određenih delova parka", napominje Marijana Josipović iz Nacionalnog parka Tara.
Na osnovu zakona kojima se štiti priroda i uloge upravljača, koju imaju, u Nacionalnom parku Tara pripremaju novu kategorizaciju saobraćajnica.
"Da jednostavno definišemo puteve koji su kategorisani kao javne saobraćajnice i da njima bude dozvoljen saobraćaj motornim vozilima, a na svim ostalim šumskim putevima bude zabranjen, ne samo saobraćaj za kvadove, nego uopšte saobraćaj za motorna vozila", ističe Ranko Milanović iz Nacionalnog parka Tara.
Uz pomoć nadležnih inspekcija i pravosuđa, sankcionisanje bahatih vozača kvadova i onih koji pravila ne poštuju, moglo bi uroditi plodom. I to je jedini način i obaveza.
Inače, problem sa kvadovima ima i Fruška gora, koja je takođe nacionalni park, o čemu više
OVDE.
Komentari 23
Miodrag
Stohadin
Sve to njima srbistan treba da pokloniti pa nek se zavitlavaju do smrti,a i decu nek uče lepoti i kulturi ponašanja.
Ja idem u parkove kulturnih zemalja gde su takve pojave davno iskorenjene.
Lila
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar