Lopovi u Srbiji spremni dočekali tržišne potrese - godišnje ukradu bar 15.000 katalizatora

Poremećaji na tržištu automobila toliko su uvećali krađe auto delova u svetu, da su one dostigle srazmere organizovanog kriminala.
Najnoviji trend je krađa volana zbog deficita vazdušnih jastuka, ali se najviše kradu katalizatori radi reciklaže plemenitih metala čije cene vrtoglavo rastu na berzama. Lopovi u Srbiji su najnovija tržišna kretanja dočekali spremni i sa pozamašnim iskustvom u primeni "cirkularne ekonomije", piše portal Biznis i finansije.
Lopovi u Srbiji su "pioniri" cirkularne ekonomije u našoj zemlji i preteče berzanskih trendova u svetu. Dok se kod nas o konceptu cirkularne ekonomije zvanično govori tek u poslednjih nekoliko godina, kradljivci automobilskih delova su odavno razradili takav način poslovanja. Krali su katalizatore, akumulatore, auspuhe kako bi se iz njih vadilo gvožđe, bakar, aluminijum i drugi metali i vraćali ponovo u proizvodnju.
Lokalni pljačkaši su još pre desetak godina prodavali reciklažnim centrima ukradene akumulatore iz putničkih automobila za 600 do 1.000 dinara po komadu, dok su oni iz teretnih vozila bili skuplji, zbog veće težine. Cene katalizatora su bile znatno više, od 180 do 200 evra po komadu, jer se iz njih izdvajaju plemeniti metali poput platine, zlata, srebra, paladijuma, rodijuma... u pojedinim katalizatorima je moguće izdvojiti čak i do 30 grama platine, odnosno osam do 10 grama zlata.
 
Sve to se dešavalo znatno pre nego što su cene ovih metala vrtoglavo skočile na berzi tokom pandemije i krađa katalizatora se toliko uvećala u svetu, da je postala i jedna od vrućih tema u medijima. 
 
Ovdašnji lopovi su takve tržišne potrese dočekali spremni i sa pozamašnim iskustvom. Pored toga što su u međuvremenu prešli sa krađe delova iz "Zastavinih" automobila na mnogo "zvučnije" modele koje proizvode automobilski giganti u svetu, počeli su da se bave i izvozom, uprkos poremećajima u transportu koje je prouzrokovala korona.
 
Procenjuje se da su prošle godine lopovi u Srbiji ukrali oko 15.000 katalizatora koji su uglavnom završili u susednim zemljama. Stručnjaci kažu da su lopovi pribegli timskom radu, pa krađu katalizatora obavljaju za svega tridesetak sekundi, najviše do dva minuta i na tome zarađuju mesečno i po nekoliko hiljada evra. Kazne za ovo krivično delo su u Srbiji i dalje neznatne, iako je šteta za vlasnike automobila visoka, kao i za životnu sredinu.
 
Naime, katalizatori služe kao prečišćivači izduvnih gasova kod automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a u Komitetu za bezbednost saobraćaja iznose podatak da mnogi vlasnici automobila pošto im je katalizator ukraden, ne kupuju novi nego umesto njega stave cevi. Isti izvor tvrdi da je lane pomerena kontrola izduvnih gasova za dve godine, upravo zato što je ukraden veliki broj katalizatora.
 
Lanac vrednosti u "podzemnoj" trgovini
 
Procenjuje se da će tržište katalizatora, koje čini 80 odsto ukupne potrošnje rodijuma i paladijuma, rasti za oko osam odsto godišnje zbog strožih standarda koji se nameću automobilskoj industriji u emisiji štetnih gasova. Usled toga, proizvođači automobila moraju više da se oslanjaju na reciklirane plemenite metale. 
 
S druge strane, poremećaji u proizvodnji plemenitih metala zbog sprovođenja restriktivnih mera tokom pandemije, uzrokovali su vrtoglavi rast njihovih cena na svetskim berzama, posebno paladijuma, platine i rodijuma. Stoga je krađa katalizatora u svetu dostigla srazmere organizovanog kriminala.
 
Prema izveštajima britanske policije, ova vrsta kriminala se uvećala skoro osam puta u poslednjih šest godina, a najveći broj krađa je izvršen lane. Pošto je u pitanju statistika koja se odnosi samo na otkrivena krivična dela, procenjuje se da je broj ukradenih katalizatora daleko veći, a njihova zamena u Velikoj Britaniji košta oko 1.000 funti.
 
Na meti lopova u velikom procentu su automobili sa hibridnim pogonom, budući da njihovi katalizatori sadrže veće količine plemenitih metala od vozila sa "običnim" pogonom na fosilna goriva. Podaci pokazuju da je najveći broj krađa zabeležen kod automobila koji dolaze iz fabrika japanskih proizvođača.
 
Ceo tekst Biznisa i finansija o ovoj cirkularnoj ekonomiji možete čitati na OVOM LINKU.
  • Rodox

    18.04.2022 19:40
    Nebeski narod
    Da smo u svemu toliko uspešni kao što smo u kraduckanju i laguckanju, gde bi nam kraj bio.
  • Hm

    18.04.2022 15:11
    Rođak
    Parkirao auto pre dve nedelje Tacno preko puta Kosta Trifković škole i u toku noci ostao bez katalizatora. Naravno pocinioc nije pronađen.
  • Mićo

    18.04.2022 13:40
    CCCC
    Samo srbin srbina sj***a

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija