Vrednost ugovora je 190 miliona evra, od čega će iz državnog budžeta biti izdvojeno 48 miliona evra.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je posle potpisivanja ugovora rekao da time počinje nova era u investicijama u Srbiji. Priprema proizvodnje novog modela automobila, kako je rekao, trajaće do kraja 2023, a da bi proizvodnja u Kragujevcu počela u trećem kvartalu 2024. godine, prenosi Beta.
Novi model električnog automobila će, po rečima Vučića, biti namenjen srednjoj klasi.
Stelantis je multinacionalna korporacija za proizvodnju automobila, jedna od četiri najveće u svetu, a formirana je 2021. godine spajanjem italijansko-američkog konglomerata Fijat Krajsler Automobili (Fiat Chrisler Automobiles) i francuske PSA grupe.
Fijat 500L je već godinama jedini model koji se proizvodi u kragujevačkoj fabrici u Srbiji.
Fijat je u Kragujevcu od 2008. godine i od države je dobio brojne subvencije. Kako je ranije pisala Nova ekonomija, državna podrška Fijatu u Kragujevcu bila je "gubitak svake mere".
Analizom završnih računa samo za 2013. i 2014. godinu, pokazalo se da je samo u tim godinama kompanija Fijat automobili Srbija (FAS) primila više od šest milijardi dinara subvencija.
Teško je ukalkulisati ukupan iznos podsticaja, ali do 2019. godine sigurno nisu bile manje od 300 miliona evra (moguće i 500 miliona evra kumulativno). Investicija države u Fijat se pravdala time da je izvoz povećan za oko 1,3 milijarde evra, ali tu nije ukalkulisan podatak da je fijat i najveći uvoznik u Srbiju.
Zbog toga je, prema pisanju
Nove ekonomije, neto efekat toga manji od 200 miliona evra, jer se uvoze sve ključne komponente za Fijat 500L, motori, menjači, elektronika, limarija.
Kako je prošle nedelje preneo Rojters, Stelantis je obustavio proizvodnju automobila u Rusiji zbog zbog sankcija koje su uvedene toj zemlji, kao i zbog problema u logistici. Fabrika te kompanije u gradu Kalugi, koji se nalazi na 200 kilometara od Moskve zapošljava oko 2.700 ljudi i kako je naglašeno nastaviće da plaća svoje radnike koji će tokom period zastoja koristiti i godišnji odmor.
Radosavljević: Ideja o proizvodnji električnog automobila u Kragujevcu dobra, ako se ostvari
Profesor fakulteta FEFA u Beogradu Goran Radosavljević rekao je danas da je dobra ideja da se u kragujevačkoj fabrici automobila Fijat Krajsler proizvodi električni automobil, ali je pitanje da li će se realizovati i koliko će to koštati.
"Plan da se u kragujevačkoj fabrici proizvodi električni automobil je kao ideja spas za tu fabriku, ali je pitanje da li će se ostvariti. I ranije je bio najava da će u Srbiju doći Folksvagen, pa je otišao u Tursku. Voleo bih kada bi se ta ideja realizovala", rekao je Radosavljević.
Radosavljević je rekao da je drugo važno pitanje koliko će proizvodnja električnog automobila da košta državu Srbiju. Istakao je da je trebalo da bude objavljen ugovor sa Fijatom da bi se videlo koliko je Srbiju do sada koštala ta fabrika koja ne plaća sve poreze. Na pitanje zašto Vlada koja je potpisala ugovor sa Fijatom 2008. godine nije objavila taj ugovor u celini, već posle pritiska javnosti samo deo, Radosavljević je rekao da to nije dozvolio tadašnji koalicioni partner Vlade Srbije Mladjan Dinkić.
"Trebalo je da bar sledeća Vlada objavi taj ugovor, mislim da u njemu nema ništa sporno, ali da se vidi koliko je to koštalo državu. Mislim da je projekat bio težak milijardu evra. Nije sporno ni ako toliko košta ako od toga toga ima koristi", rekao je Radosavljević.
Dodao je da je jedno od suštinskih pitanja i da li će se u Kragujevcu proizvoditi električni automobil ili će se sklapati.
"Slovačka je razvila veliki broj malih i srednjih preduzeća koja su se osposobila da proizvode delove za automobilsku industriju koja je investirala u toj zemlji, a u Srbiji se firme bave 'motanjem' kablova, a i te firme su strane", rekao je Radosavljević.
Pošto je, kako je rekao, prva šansa propuštena, sada je treba iskoristiti da se razvije mreža dobavljača. Radosavljević je rekao da je najgora varijanta da se fabrika u Kragujevcu ne transformiše što znači da bi se zatvorila jer očigledno da za automobilom koji se sada proizvodi nema tražnje.
Đogović: Šampanjac otvaramo tek kad krene proizvodnja
Šampanjac ćemo da otvaramo kada počne proizvodnja električnog automobila u Kragujevcu, a do tada možemo da budemo uzdržano optimistični - i ništa više, izjavio je za FoNet ekonomista Saša Đogović povodom potpisivanja ugovora o finansiranju proizvodnje sa kompanijom Stelantis.
Đogović je ocenio da se "svakako možemo radovati" najavi tog posla.
"Ali treba videti pod kojim uslovima će se obavljati ta proizvodnja, kao i kakva su ugovorna prava i obaveze, ali suštinski, pošto Srbija inače ima vlasnički udeo u kragujevačkoj fabrici, dobro je da se ulaže u moderne, konkurentne tehnologije", ocenio je Đogović za FoNet.
On je naglasio kako bi "bilo dobro da se i veći broj komponenata za budući električni automobil proizvodi u Srbiji", čime bi "i neto izvozni efekat bio znatno viši".
Novi električni automobil, kako je rečeno ranije danas na konferenciji za medije povodom potpisivanja ugovora o finansiranju proizvodnje sa kompanijom Stelantis, počeće da se proizvodi od sredine 2024. godine, a investicija je vredna 190 miliona evra, od čega Srbija ulaže 48 miliona. Kompanija Stelantis nastala je spajanjem proizvođača automobila Fiat, Pežo i Krajsler, a tranzicija sa proizvodnje sadašnjeg modela "Fiat 500L" na novi, električni automobil trajaće godinu dana.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 36
kojestarije
dule
Ne slažem se ovo drugo, oko ucenjivanja. Jer svi ucenjuju, a mi smo mala zemlja sa još manjom ekonomijom i političkim značajem, koja nema direktan izlaz na more i koja je okružena NATO zemljama. Sem toga, mi u Kinu recimo izvozimo samo sirovine. Ako mislite da nam je to razvojna šansa, o da ste još više naivni.
Dragan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar