Za pet godina skoro 500 mladih poginulo u udesima: Ideja o svemoći za volanom pogubna

U proteklih pet godina u saobraćajnim nesrećama u Srbiji poginule su čak 442 mlade osobe uzrasta od 15 do 30 godina.
Za pet godina skoro 500 mladih poginulo u udesima: Ideja o svemoći za volanom pogubna
Foto: Pixabay

Ginuli su vozači, putnici, mahom oni koji su tek završili 18 godina, vraćajući se iz noćnog provoda, piše Blic.

U auto školama trebalo bi raditi na podizanju svesti o opasnostima u saobraćaju kod mladih vozača, kaže za Blic Damir Okanović direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

"Imate mladog čoveka koji odsluša teoriju, položi je. Onda tu dolazi praktična obuka, polaganje. Čitava obuka može da traje dva meseca, šest meseci, i ona je fokusirana da naučite pravila i da rukujete motornim vozilom", navodi Okanović i naglašava da obuka od mladih "ne traži da budete vaspitani, da znate koje su opasnosti".
 
Kako kaže, nekome se dozvoljava da pristupi sistemu, a da nema svest koliko je važno ne sedati pod dejstvom alkohola.
 
"Mlad vozač u redovnim okolnostima stekne iskustvo, ali neki nemaju tu sreću. Dešava se i da oni usmrte nekog. Ključ leži u saobraćajnom znanju i vaspitanju", naglašava sagovornik Blica.
 
Osnovni zadatak je, kaže on, na obrazovnom sistemu Srbije.
 
"Mi smo jedna od retkih zemalja koja ima saobraćajno vaspitanje. Većina država ih ima i u vrtićima i osnovnim i srednjim školama. Samim tim, kada sa decom radite od početka i razgovarate o saobraćaju, kada odrastu imaju drugačiju svest. Tada imate mladog čoveka koji kada dođe i zakuca na vrata auto škole ima drugačiju svest, svestan je da je svaki pogrešan potez posledica pogrešne odluke. Najlakše je reći - da podignemo kazne, restrikcije, kamere... Ima to svoje, ali ne možemo da se oslonimo samo na represiju", objašnjava Okanović za Blic.
Marina Nadejin, dečiji psiholog, kaže za Blic da je svest kod adolescenata drugačija, te da i njihovo ponašanje za volanom kada tek polože vožnju stvara doživljaj svemoći.
 
"Postoji čitav niz različitih faktora, ali ono što je poznato i prednjači je njihova ideja da se loše stvari dešavaju drugima. Svakog od njih da pitate da li sme da sedne pripit većina će reći ne. Ako pitate da li treba brzo voziti, reći će ne. Oni kada se odluče da ipak to urade, to je jer imaju potrebu za izazovom, da testiraju sebe, ima tu trkanja, nedostatka iskustva", pojašnjava Nadejin. 
 
Kako kaže, na pogrešne odluke za volanom utiču kombinacija potrebe za probijanjem granica, ispitivanje koliko mogu, koliko su moćni.
 
Zaključuje da je neophodna edukacija mladih koji su budući učesnici u saobraćaju.
  • Djenkinim stopama

    30.06.2022 14:59
    Mali mozak
    nema to veze ni sa staroscu auta, snagom...sve je to do krokodilskog mozga i pijanstva.
    U svakom autu mozes ubiti sebe i druge ako juris kao sumanut, alkohol pojaca drasticno svest o sopstvenim mogucnostima
  • Bole

    30.06.2022 08:48
    Statistika naša dika
    Kada se pogleda statistika, broj poginulih u saobraćaju u Srbiji opada u poslednje 3 decenije, maltene linearno.
    Recimo, 1990-te godine je u Srbiji u saobraćaju poginulo 1995 osoba, dok je 2020-te godine poginulo 495. Dakle, trend je dobar, ali i dalje u proseku više ljudi gine u Srbiji nego u EU.
    Od kako znam za sebe u julu i avgustu se ponavlja ista priča: portpa se 4-5 drugova i drugarica u auto i krenu u provod u susedno mesto ili se vraćaju iz provoda kući. Vozač mlad, neiskusan, malo popio, malo da se pokaže pred devojkama, krene da vozi mnogo brže od dozvoljenog i eto nesreće.
    Ovde jedino rešenje može da bude da policija u svakoj opštini analizira koji su najfrekventiji pravci i da tu dežura i proverava vozila u večernjim satima petkom i subotom.
    To će sigurno umanjiti broj poginulih mladih.
  • Realno

    30.06.2022 08:44
    Darvinova nagrada
    Znači, imamo 500 dobitnika "Darvinove nagrade" za pet godina? Zasluge za to uglavnom pripadaju roditeljima istih koji su im dali vozilo, a da ih pre toga nisu vaspitali kako se treba ponašati van kuće.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija