Mučnih 22 sata vozom od Beograda do Bara: Ko je kriv i šta je preduzeto da se to ne ponovi
Skoro 22 sata trajalo je putovanje oko 600 putnika koji su u nedelju uveče iz Beograda vozom krenuli za Bar. Uzrok - kvar na lokomotivi, ali i međunarodna pravila i dogovori sa Crnom Gorom.
Foto: 021.rs
Dodatna muka za sve putnike bila je temperatura od čak 36 stepeni, na pruzi čak i više.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio oštre sankcije protiv odgovornih za kvar na železničkoj liniji između Bara i Beograda.
"Zaustavili smo kamenovanje vozova, zaustavićemo i ovakav nemar. Pristup poslu mora da se promeni i ovakve stvari ne smeju da se ponavljaju", rekao je Momirović dodavši su uvedene po dve lokomotive za svaki voz na liniji Beograd - Bar.
S druge strane, Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije, kaže za Danas da se u konkretnoj situaciji ne radi o "ljudskom faktoru" već da je do kvara došlo zbog zastarelosti lokomotive.
"Slažem se da u svakom pa tako i u ovom slučaju treba utvrditi da li je bilo nepravilnosti i ako jeste to sankcionisati. To znači da treba poći od samog vrha i onog koji ima najveću odgovornost za funkcionisanje železnice a to je upravo resorni ministar. Stvar je u tome što struka više nema nikakav uticaj na funkcionisanje železnice već čitavim procesom rukovodi Ministarstvo i to na potpuno pogrešan način zbog čega i dolazi do problema", objašnjava sagovornik lista Danas.
Prema njegovim rečima, srpskoj železnici ne ide u prilog da ima brze vozove na određenim linijama a sa druge strane da se dešavaju kvarovi poput ovog do koga je došlo na relaciji od Beograda do Bara.
"Međutim, to ne znači da odgovornost za peh treba svaliti na železničare. Mašinovođe i drugo železničko osoblje ne može biti i nije krivo zbog kvara. Te kolege su uradile sve što je do njih, ne može se govoriti o eventualnom propustu sa te strane, a razlog za kvar treba isključivo tražiti u 'zamoru materijala', to jest dotrajalosti lokomotive u vlasništvu preduzeća Srbija voz. Na toj liniji naime, saobraća jedan broj starih lokomotiva što povećava mogućnost nastanka kvara. Nekada je, pre nego što je železnica podeljena na više preduzeća, bilo moguće da se lokomotiva koja se pokvari veoma brzo zameni nekom koja prevozi teretne kompozicije a dostupna je u blizini. Međutim, to je posle podele Železnice Srbije na više celina, sada imovina drugog preduzeća koju Srbija voz ne sme da uzme za svoje potrebe. Dok je Železnica Srbije funkcionisala kao jedno preduzeće ovako nešto nije moglo da se desi. U slučaju kvara na lokomotivi njena zamena bi stigla daleko brže nego što je to bilo sada", kaže Ranđelović.
Prema njegovim rečima, umesto nametanja neadekvatnih rešenja železničarima, ministarstvo bi trebalo da se bavi stvaranjem ambijenta za uspešno poslovanje a jedan od neizostavnih segmenata u tom procesu je i nabavka novih lokomotiva koje bi saobraćale na relaciji između Beograda i Bara. To bi u značajnoj meri smanjilo mogućnost kvarova i kašnjenja železničkih kompozicija, zaključuje Ranđelović.
Voze nas lokomotive iz 60-tih i 70-tih
List "Danas" piše da je osnovni problem do kog dolazi sa kvarovima na lokomotivama njihova starost, ali i slabo održavanje usled nedostatka stručne radne snage i delova. U voznom parku dva železnička preduzeća u Srbiji i dalje se nalaze američke dizel električne lokomotive sa kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina prošlog veka, švedske monofazne električne lokomotive iz sedamdesetih kao i sovjetske lokomotive na elektromotornim kompozicijama koje su proizvedene osamdesetih.
"Sve zastarele lokomotive u sastavu srpskih železničkih preduzeća su prošle kapitalne remonte. To je ono što ih drži funkcionalnim, međutim, ne čini ih imunim na kvarove do kojih dolazi često jer su jednostavno te lokomotive zastarele i prevaziđene. Takođe, nekada i remont urađen na njima nije izveden na adekvatan način. Primera radi, one lokomotive koje su svojevremeno slate na remont u Rumuniju nisu urađene kako treba, ali je zato remont na onima koje su otišle u fabriku 'Rade Končar' u Zagrebu urađen kvalitetno", objašnjava neimenovani sagovornik lista Danas blizak srpskim železnicama.
Prema njegovim rečima, problem je i u tome što se ne radi redovno održavanje tih lokomotiva. Razlog nije nezainteresovanost niti lenjost zaposlenih u srpskim železnicama, već to što nema dovoljno stručnog kadra ali ni rezervnih delova.
"Pre je bilo obavezno da lokomotiva uđe u dnevni pregled u toku 24 sata, bilo da je reč o putničkom ili teretnom saobraćaju. Toga odavno više nema. U Srbija vozu se ti dnevni pregledi još i praktikuju, dok u Srbija kargu to nije slučaj. Privatni operatori, odnosno firme koje prevoze robu srpskim železnicama, tu praksu nikada nisu ni imali. Tako je svojevremeno danima lokomotiva privatnog operatora saobraćala sa oštećenim pantografom, koji je samo bio vezan žicom, što je najbolji pokazatelj koliko se ne vodi računa o ispravnosti lokomotiva koje s epuštaju u saobraćaj", zaključuje isti sagovornik.
Šta je "Srbija voz" preduzeo da spreči slučaj sa pruge Beograd - Bar?
Ivan Bulajić, v. d. direktora "Srbija voza", kaže za RTS, povodom jednog od najvećih kašnjenja na pruzi Beograd - Bar, da sada svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive. Bulajić je rekao da su odmah pokrenuli istragu da bi se utvrdilo gde su lokomotive održavane. Nada se da će izveštaj imati tokom današnjeg dana.
"Talas investicija u železnici nije urađen ravnomerno. Gradski i međugradski saobraćaj su modernizovani potpuno, ali ove lokomotive koje idu za Bar su 35 do 40 godina stare, i jedna po jedna idu u remont", napominje Bulajić.
Objašnjava da je došlo do pregrevanja na usponima na pruzi prema Crnoj Gori, ali da se još ne zna zašto je tehnički do toga došlo.
"Iz bezbednosnih razloga, mašinovođe imaju proceduru da u takvim slučajevima zaustave lokomotivu i da druga dođe na njeno mesto", dodaje v. d. direktora "Srbija voza".
"Srbija voz" je, pošto se Brodarevo nalazi jako blizu granice sa Crnom Gorom, prvo pozvalo crnogorske kolege da njihova lokomotiva preuzme voz, ali oni to nisu mogli da urade jer dve zemlje nemaju potpisan protokol o saradnji. To znači, kaže, da je rezervna lokomotiva morala da ide iz Užica. U Virpazaru se, dodaje, čekalo da prođe neki drugi voz, da bi mogao da se nastavi put za Bar.
Da se to više ne bi ponavljalo, napominje v. d. direktora "Srbija voza", od te večeri svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive.
"U slučaju da se pokvari jedna, ova druga momentalno nastavlja put. Dakle, ovaj slučaj više ne bi smeo da se dogodi", ističe Bulajić.
Najavio je da će već iduće nedelje početi pregovori sa Crnom Gorom o protokolima o saradnji. Istakao je da svi naši vozovi od sada imaju rezervu pića i hrane u slučaju da dođe nekog čekanja, i da je putnicima prvi put omogućeno da im se refundira 50 odsto cene karte.
Direktor "Srbija voza" navodi da je u planu rekonstrukcija pruge Beograd - Bar, i da će vreme putovanja biti prepolovljeno.
Rekordno kašnjenje voza za Bar zabeleženo je pre desetak godina kada je voz iz Beograda putovao do Kolašina punih 25 sati.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Srbija se zagreva prosečno dva stepena više nego ostatak sveta
05.11.2024.•
0
Srbija do kraja veka može očekivati povećanje temperature od čak 5,8 stepeni Celzijusa ukoliko se ne preduzmu akcije za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte na globalnom nivou.
Lidl Srbija: Cene idu dole za redovan asortiman
05.11.2024.•
0
Kompanija Lidl Srbija će tokom celog novembra u svim svojim prodavnicama sniziti cene za više od 50 artikala iz redovnog asortimana.
Profesor Džozef: Bilo bi strašno za Srbiju da Tramp pobedi
05.11.2024.•
25
Profesor na Univerzitetu "Džons Hopkins" u SAD Edvard P. Džozef u intervjuu za N1 ocenio je da je bi pobeda Donalda Trampa na predsedničkim izborima u SAD bila strašna za Srbiju.
Milićević: Snimak vanrednog stanja iz 2003. uz komentar na društvenim mrežama je napad na Vučića
05.11.2024.•
3
Ministar bez portfelja zadužen za dijasporu Đorđe Milićević osudio je postavljanje snimka proglašenja uvođenja vanrednog stanja nakon ubistva premijera Zorana Đinđića na društvenim mrežama.
Vladimir Đukanović: Vesić ispao gospodin čovek, nema šta da mu se zameri
05.11.2024.•
16
Funkcioner SNS Vladimir Đukanović ocenio je da je odgovorno i ljudski to što je ministar Goran Vesić najavio ostavu zbog tragedije u Novom Sadu.
Vučić nudi referendum o svom razrešenju: Ako 50 odsto građana kaže da treba da odem...
05.11.2024.•
40
Predsednik Aleksandar Vučić je povodom tragedije koja se u petak dogodila u Novom Sadu, opoziciji ponudio rešenje.
Vučić: Nisam uticao na Vesića da podnese ostavku
04.11.2024.•
28
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da nije uticao na ministar Gorana Vesića da podnese ostavku na tu funkciju, dodajući da je "Vesić tim činom pokazao odgovornost".
Direkcija za železnice ukazivala i na druge probleme u železničkom saobraćaju: Pisali i Vesiću
04.11.2024.•
13
Direkcija za železnice od 2018. u više navrata je slala dopise "Infrastrukturi železnice Srbije" za sprovođenje mera koje bi poboljšale bezbednost železničkog saobraćaja, po kojima nije postupano.
Vozač koji je trebalo da vozi đake na ekskurziju bio pod dejstvom alkohola
04.11.2024.•
0
Saobraćajna policija u Nišu, prilikom kontrole vozača koji prevoze đake na ekskurziju, isključila je iz saobraćaja 54-godišnjeg vozača autobusa koji je bio pod uticajem alkohola.
Željko Mitrović ponudio Vesiću posao na Pinku
04.11.2024.•
11
Ministru građevinarstva Goranu Vesiću, koji je najavio ostavku, stigla je ponuda za novi posao od vlasnika Pinka Željka Mitrovića.
Sindikat: Neki direktori nisu prihvatili skraćenje časova, nastavnici ipak napuštali učionice
04.11.2024.•
3
Direktori pojedinih škola koje su u štrajku i u kojima su skraćeni časovi na 30 minuta danas su odbili da se zvono za kraj časa oglasi 15 minuta ranije, mada su nastavnici napuštali učionice.
Informer TV dobila beogradsku dozvolu
04.11.2024.•
3
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) dodelilo je beogradsku dozvolu (alotment Avala) Televiziji Informer.
Dr Milić: Izbačen sam sa Medicinskog fakulteta, osveta za izbore i očišćene liste čekanja
04.11.2024.•
27
Dr Dragan Milić objavio je da je danas i zvanično "izbačen" sa Medicinskog fakulteta u Nišu.
Građani ispred Vlade Srbije upalili sveće i odali počast stradalima u Novom Sadu
04.11.2024.•
0
Ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu građani su na poziv dela opozicionih stranaka zapalili sveće i odali počast stradalima u Novom Sadu.
Dva učenika isključena iz jagodinske gimnazije zbog objavljivanja eksplicitnog snimka maloletnice
04.11.2024.•
1
Nastavničko veće Gimnazije u Jagodini isključilo je iz škole dvojicu učenika zbog objavljivanja eksplicitnog video-snimka na kojem se nalazi maloletna učenica drugog razreda te škole.
Policija privela dva učesnika blokade deponije kod Užica, jedan ima 75 godina
04.11.2024.•
3
Policija je danas oko 14.30h na informativni razgovor privela dve osobe koje su učestvovale u blokadi deponije Duboko u Užicu, gde su građani zaustavili deponovanje otpada.
Olivera Zekić izjavila da će izveštaj o izborima sačekati novi saziv REM-a: "Zato što ja tako kažem"
04.11.2024.•
6
UNS je objavio da je predsednica Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM) Olivera Zekić izjavila da će izveštaj o medijskom praćenju decembarskih izbora sačekati novi saziv REM-a.
Nadbiskup Nemet: Papa Franja pokazao ogromno poštovanje prema Srbiji - dao mi zakletvu na ćirilici
04.11.2024.•
2
Beogradski nadbiskup Ladislav Nemet izjavio je da je papa Franja pokazao ogromno poštovanje prema Srbiji jer mu je dokument o njegovom nedavnom imenovanju za kardinala dao na srpskom i na ćirilici.
Glavni javni tužilac naložio hitnu istragu zbog pretnji državnim funkcionerima
04.11.2024.•
24
Glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenad Stefanović naložio je da se hitno identifikuje i procesuira odgovorni za pretnje upućene najvišim državnim funkcionerima.
Picula nabrojao koje su sve prepreke na putu Srbije ka EU: "Tri godine bez otvorenog poglavlja"
04.11.2024.•
7
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula kaže da su najveće prepreke na putu Srbije ka EU zastoji u reformama vladavine prava, nezavisnog pravosuđa, izbornog procesa i slobode medija.
Komentari 11
Jogi Letač
Boris
Nista Novo.
Joca
najbolje vozove? A tek putevi bolji od Njemačke. Netreba ići dalje od Novog Sada. Problem do problema.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar