Mučnih 22 sata vozom od Beograda do Bara: Ko je kriv i šta je preduzeto da se to ne ponovi

Skoro 22 sata trajalo je putovanje oko 600 putnika koji su u nedelju uveče iz Beograda vozom krenuli za Bar. Uzrok - kvar na lokomotivi, ali i međunarodna pravila i dogovori sa Crnom Gorom.
Mučnih 22 sata vozom od Beograda do Bara: Ko je kriv i šta je preduzeto da se to ne ponovi
Foto: 021.rs
Dodatna muka za sve putnike bila je temperatura od čak 36 stepeni, na pruzi čak i više. 
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio oštre sankcije protiv odgovornih za kvar na železničkoj liniji između Bara i Beograda.
"Zaustavili smo kamenovanje vozova, zaustavićemo i ovakav nemar. Pristup poslu mora da se promeni i ovakve stvari ne smeju da se ponavljaju", rekao je Momirović dodavši su uvedene po dve lokomotive za svaki voz na liniji Beograd - Bar.
 
S druge strane, Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije, kaže za Danas da se u konkretnoj situaciji ne radi o "ljudskom faktoru" već da je do kvara došlo zbog zastarelosti lokomotive.
 
"Slažem se da u svakom pa tako i u ovom slučaju treba utvrditi da li je bilo nepravilnosti i ako jeste to sankcionisati. To znači da treba poći od samog vrha i onog koji ima najveću odgovornost za funkcionisanje železnice a to je upravo resorni ministar. Stvar je u tome što struka više nema nikakav uticaj na funkcionisanje železnice već čitavim procesom rukovodi Ministarstvo i to na potpuno pogrešan način zbog čega i dolazi do problema", objašnjava sagovornik lista Danas.
 
Prema njegovim rečima, srpskoj železnici ne ide u prilog da ima brze vozove na određenim linijama a sa druge strane da se dešavaju kvarovi poput ovog do koga je došlo na relaciji od Beograda do Bara.
 
"Međutim, to ne znači da odgovornost za peh treba svaliti na železničare. Mašinovođe i drugo železničko osoblje ne može biti i nije krivo zbog kvara. Te kolege su uradile sve što je do njih, ne može se govoriti o eventualnom propustu sa te strane, a razlog za kvar treba isključivo tražiti u 'zamoru materijala', to jest dotrajalosti lokomotive u vlasništvu preduzeća Srbija voz. Na toj liniji naime, saobraća jedan broj starih lokomotiva što povećava mogućnost nastanka kvara. Nekada je, pre nego što je železnica podeljena na više preduzeća, bilo moguće da se lokomotiva koja se pokvari veoma brzo zameni nekom koja prevozi teretne kompozicije a dostupna je u blizini. Međutim, to je posle podele Železnice Srbije na više celina, sada imovina drugog preduzeća koju Srbija voz ne sme da uzme za svoje potrebe. Dok je Železnica Srbije funkcionisala kao jedno preduzeće ovako nešto nije moglo da se desi. U slučaju kvara na lokomotivi njena zamena bi stigla daleko brže nego što je to bilo sada", kaže Ranđelović.
 
Prema njegovim rečima, umesto nametanja neadekvatnih rešenja železničarima, ministarstvo bi trebalo da se bavi stvaranjem ambijenta za uspešno poslovanje a jedan od neizostavnih segmenata u tom procesu je i nabavka novih lokomotiva koje bi saobraćale na relaciji između Beograda i Bara. To bi u značajnoj meri smanjilo mogućnost kvarova i kašnjenja železničkih kompozicija, zaključuje Ranđelović.
 
Voze nas lokomotive iz 60-tih i 70-tih
 
List "Danas" piše da je osnovni problem do kog dolazi sa kvarovima na lokomotivama njihova starost, ali i slabo održavanje usled nedostatka stručne radne snage i delova. U voznom parku dva železnička preduzeća u Srbiji i dalje se nalaze američke dizel električne lokomotive sa kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina prošlog veka, švedske monofazne električne lokomotive iz sedamdesetih kao i sovjetske lokomotive na elektromotornim kompozicijama koje su proizvedene osamdesetih.
 
"Sve zastarele lokomotive u sastavu srpskih železničkih preduzeća su prošle kapitalne remonte. To je ono što ih drži funkcionalnim, međutim, ne čini ih imunim na kvarove do kojih dolazi često jer su jednostavno te lokomotive zastarele i prevaziđene. Takođe, nekada i remont urađen na njima nije izveden na adekvatan način. Primera radi, one lokomotive koje su svojevremeno slate na remont u Rumuniju nisu urađene kako treba, ali je zato remont na onima koje su otišle u fabriku 'Rade Končar' u Zagrebu urađen kvalitetno", objašnjava neimenovani sagovornik lista Danas blizak srpskim železnicama.
 
Prema njegovim rečima, problem je i u tome što se ne radi redovno održavanje tih lokomotiva. Razlog nije nezainteresovanost niti lenjost zaposlenih u srpskim železnicama, već to što nema dovoljno stručnog kadra ali ni rezervnih delova.
 
"Pre je bilo obavezno da lokomotiva uđe u dnevni pregled u toku 24 sata, bilo da je reč o putničkom ili teretnom saobraćaju. Toga odavno više nema. U Srbija vozu se ti dnevni pregledi još i praktikuju, dok u Srbija kargu to nije slučaj. Privatni operatori, odnosno firme koje prevoze robu srpskim železnicama, tu praksu nikada nisu ni imali. Tako je svojevremeno danima lokomotiva privatnog operatora saobraćala sa oštećenim pantografom, koji je samo bio vezan žicom, što je najbolji pokazatelj koliko se ne vodi računa o ispravnosti lokomotiva koje s epuštaju u saobraćaj", zaključuje isti sagovornik.
 
Šta je "Srbija voz" preduzeo da spreči slučaj sa pruge Beograd - Bar?
 
Ivan Bulajić, v. d. direktora "Srbija voza", kaže za RTS, povodom jednog od najvećih kašnjenja na pruzi Beograd - Bar, da sada svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive. Bulajić je rekao da su odmah pokrenuli istragu da bi se utvrdilo gde su lokomotive održavane. Nada se da će izveštaj imati tokom današnjeg dana.
 
"Talas investicija u železnici nije urađen ravnomerno. Gradski i međugradski saobraćaj su modernizovani potpuno, ali ove lokomotive koje idu za Bar su 35 do 40 godina stare, i jedna po jedna idu u remont", napominje Bulajić.
 
Objašnjava da je došlo do pregrevanja na usponima na pruzi prema Crnoj Gori, ali da se još ne zna zašto je tehnički do toga došlo.
 
"Iz bezbednosnih razloga, mašinovođe imaju proceduru da u takvim slučajevima zaustave lokomotivu i da druga dođe na njeno mesto", dodaje v. d. direktora "Srbija voza".
 
"Srbija voz" je, pošto se Brodarevo nalazi jako blizu granice sa Crnom Gorom, prvo pozvalo crnogorske kolege da njihova lokomotiva preuzme voz, ali oni to nisu mogli da urade jer dve zemlje nemaju potpisan protokol o saradnji. To znači, kaže, da je rezervna lokomotiva morala da ide iz Užica. U Virpazaru se, dodaje, čekalo da prođe neki drugi voz, da bi mogao da se nastavi put za Bar.
 
Da se to više ne bi ponavljalo, napominje v. d. direktora "Srbija voza", od te večeri svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive.
 
"U slučaju da se pokvari jedna, ova druga momentalno nastavlja put. Dakle, ovaj slučaj više ne bi smeo da se dogodi", ističe Bulajić.
 
Najavio je da će već iduće nedelje početi pregovori sa Crnom Gorom o protokolima o saradnji. Istakao je da svi naši vozovi od sada imaju rezervu pića i hrane u slučaju da dođe nekog čekanja, i da je putnicima prvi put omogućeno da im se refundira 50 odsto cene karte.
 
Direktor "Srbija voza" navodi da je u planu rekonstrukcija pruge Beograd - Bar, i da će vreme putovanja biti prepolovljeno.
 
Rekordno kašnjenje voza za Bar zabeleženo je pre desetak godina kada je voz iz Beograda putovao do Kolašina punih 25 sati.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Jogi Letač

    07.07.2022 13:44
    Zimus smo videli kako je društvance rasturilo EPS uz pomoć raznih "stručnjaka". Zašto bi drugačije bilo na železnici?
  • Boris

    07.07.2022 13:16
    ..
    To letnji red voznje.
    Nista Novo.
  • Joca

    07.07.2022 12:42
    Tigar u svemu
    Zar mi nemamo najbolje pruge,
    najbolje vozove? A tek putevi bolji od Njemačke. Netreba ići dalje od Novog Sada. Problem do problema.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija