Mučnih 22 sata vozom od Beograda do Bara: Ko je kriv i šta je preduzeto da se to ne ponovi
Skoro 22 sata trajalo je putovanje oko 600 putnika koji su u nedelju uveče iz Beograda vozom krenuli za Bar. Uzrok - kvar na lokomotivi, ali i međunarodna pravila i dogovori sa Crnom Gorom.
Foto: 021.rs
Dodatna muka za sve putnike bila je temperatura od čak 36 stepeni, na pruzi čak i više.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio oštre sankcije protiv odgovornih za kvar na železničkoj liniji između Bara i Beograda.
"Zaustavili smo kamenovanje vozova, zaustavićemo i ovakav nemar. Pristup poslu mora da se promeni i ovakve stvari ne smeju da se ponavljaju", rekao je Momirović dodavši su uvedene po dve lokomotive za svaki voz na liniji Beograd - Bar.
S druge strane, Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije, kaže za Danas da se u konkretnoj situaciji ne radi o "ljudskom faktoru" već da je do kvara došlo zbog zastarelosti lokomotive.
"Slažem se da u svakom pa tako i u ovom slučaju treba utvrditi da li je bilo nepravilnosti i ako jeste to sankcionisati. To znači da treba poći od samog vrha i onog koji ima najveću odgovornost za funkcionisanje železnice a to je upravo resorni ministar. Stvar je u tome što struka više nema nikakav uticaj na funkcionisanje železnice već čitavim procesom rukovodi Ministarstvo i to na potpuno pogrešan način zbog čega i dolazi do problema", objašnjava sagovornik lista Danas.
Prema njegovim rečima, srpskoj železnici ne ide u prilog da ima brze vozove na određenim linijama a sa druge strane da se dešavaju kvarovi poput ovog do koga je došlo na relaciji od Beograda do Bara.
"Međutim, to ne znači da odgovornost za peh treba svaliti na železničare. Mašinovođe i drugo železničko osoblje ne može biti i nije krivo zbog kvara. Te kolege su uradile sve što je do njih, ne može se govoriti o eventualnom propustu sa te strane, a razlog za kvar treba isključivo tražiti u 'zamoru materijala', to jest dotrajalosti lokomotive u vlasništvu preduzeća Srbija voz. Na toj liniji naime, saobraća jedan broj starih lokomotiva što povećava mogućnost nastanka kvara. Nekada je, pre nego što je železnica podeljena na više preduzeća, bilo moguće da se lokomotiva koja se pokvari veoma brzo zameni nekom koja prevozi teretne kompozicije a dostupna je u blizini. Međutim, to je posle podele Železnice Srbije na više celina, sada imovina drugog preduzeća koju Srbija voz ne sme da uzme za svoje potrebe. Dok je Železnica Srbije funkcionisala kao jedno preduzeće ovako nešto nije moglo da se desi. U slučaju kvara na lokomotivi njena zamena bi stigla daleko brže nego što je to bilo sada", kaže Ranđelović.
Prema njegovim rečima, umesto nametanja neadekvatnih rešenja železničarima, ministarstvo bi trebalo da se bavi stvaranjem ambijenta za uspešno poslovanje a jedan od neizostavnih segmenata u tom procesu je i nabavka novih lokomotiva koje bi saobraćale na relaciji između Beograda i Bara. To bi u značajnoj meri smanjilo mogućnost kvarova i kašnjenja železničkih kompozicija, zaključuje Ranđelović.
Voze nas lokomotive iz 60-tih i 70-tih
List "Danas" piše da je osnovni problem do kog dolazi sa kvarovima na lokomotivama njihova starost, ali i slabo održavanje usled nedostatka stručne radne snage i delova. U voznom parku dva železnička preduzeća u Srbiji i dalje se nalaze američke dizel električne lokomotive sa kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina prošlog veka, švedske monofazne električne lokomotive iz sedamdesetih kao i sovjetske lokomotive na elektromotornim kompozicijama koje su proizvedene osamdesetih.
"Sve zastarele lokomotive u sastavu srpskih železničkih preduzeća su prošle kapitalne remonte. To je ono što ih drži funkcionalnim, međutim, ne čini ih imunim na kvarove do kojih dolazi često jer su jednostavno te lokomotive zastarele i prevaziđene. Takođe, nekada i remont urađen na njima nije izveden na adekvatan način. Primera radi, one lokomotive koje su svojevremeno slate na remont u Rumuniju nisu urađene kako treba, ali je zato remont na onima koje su otišle u fabriku 'Rade Končar' u Zagrebu urađen kvalitetno", objašnjava neimenovani sagovornik lista Danas blizak srpskim železnicama.
Prema njegovim rečima, problem je i u tome što se ne radi redovno održavanje tih lokomotiva. Razlog nije nezainteresovanost niti lenjost zaposlenih u srpskim železnicama, već to što nema dovoljno stručnog kadra ali ni rezervnih delova.
"Pre je bilo obavezno da lokomotiva uđe u dnevni pregled u toku 24 sata, bilo da je reč o putničkom ili teretnom saobraćaju. Toga odavno više nema. U Srbija vozu se ti dnevni pregledi još i praktikuju, dok u Srbija kargu to nije slučaj. Privatni operatori, odnosno firme koje prevoze robu srpskim železnicama, tu praksu nikada nisu ni imali. Tako je svojevremeno danima lokomotiva privatnog operatora saobraćala sa oštećenim pantografom, koji je samo bio vezan žicom, što je najbolji pokazatelj koliko se ne vodi računa o ispravnosti lokomotiva koje s epuštaju u saobraćaj", zaključuje isti sagovornik.
Šta je "Srbija voz" preduzeo da spreči slučaj sa pruge Beograd - Bar?
Ivan Bulajić, v. d. direktora "Srbija voza", kaže za RTS, povodom jednog od najvećih kašnjenja na pruzi Beograd - Bar, da sada svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive. Bulajić je rekao da su odmah pokrenuli istragu da bi se utvrdilo gde su lokomotive održavane. Nada se da će izveštaj imati tokom današnjeg dana.
"Talas investicija u železnici nije urađen ravnomerno. Gradski i međugradski saobraćaj su modernizovani potpuno, ali ove lokomotive koje idu za Bar su 35 do 40 godina stare, i jedna po jedna idu u remont", napominje Bulajić.
Objašnjava da je došlo do pregrevanja na usponima na pruzi prema Crnoj Gori, ali da se još ne zna zašto je tehnički do toga došlo.
"Iz bezbednosnih razloga, mašinovođe imaju proceduru da u takvim slučajevima zaustave lokomotivu i da druga dođe na njeno mesto", dodaje v. d. direktora "Srbija voza".
"Srbija voz" je, pošto se Brodarevo nalazi jako blizu granice sa Crnom Gorom, prvo pozvalo crnogorske kolege da njihova lokomotiva preuzme voz, ali oni to nisu mogli da urade jer dve zemlje nemaju potpisan protokol o saradnji. To znači, kaže, da je rezervna lokomotiva morala da ide iz Užica. U Virpazaru se, dodaje, čekalo da prođe neki drugi voz, da bi mogao da se nastavi put za Bar.
Da se to više ne bi ponavljalo, napominje v. d. direktora "Srbija voza", od te večeri svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive.
"U slučaju da se pokvari jedna, ova druga momentalno nastavlja put. Dakle, ovaj slučaj više ne bi smeo da se dogodi", ističe Bulajić.
Najavio je da će već iduće nedelje početi pregovori sa Crnom Gorom o protokolima o saradnji. Istakao je da svi naši vozovi od sada imaju rezervu pića i hrane u slučaju da dođe nekog čekanja, i da je putnicima prvi put omogućeno da im se refundira 50 odsto cene karte.
Direktor "Srbija voza" navodi da je u planu rekonstrukcija pruge Beograd - Bar, i da će vreme putovanja biti prepolovljeno.
Rekordno kašnjenje voza za Bar zabeleženo je pre desetak godina kada je voz iz Beograda putovao do Kolašina punih 25 sati.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Dva incidenta u Beogradu: Kolima kroz lekare
31.01.2025.•
0
Tokom obeležavanja 15 minuta tišine dogodila su dva incidenta u Beogradu, kada vozači krenuli kolima kroz građane.
Jovanović (ProGlas): Vidimo da institucije počinju da funkcionišu pod pritiskom
31.01.2025.•
1
Profesor Pravnog fakulteta u Beogradu Miodrag Jovanović ocenio je kao "jedinstven marš duha i velike istrajnosti i postojanosti", to što su studenti pešače od Beograda do Novog Sada.
Poljoprivrednici u Rači blokirali opštinu, proveli noć u traktorima
31.01.2025.•
0
Grupa poljoprivrednika provela je noć u traktorima ispred opštine Rača, koju od četvrtka pre podne drže u blokadi zbog povećanja poreza na imovinu, ali i kao izraz podrške studentima.
UŽIVO: Beogradski studenti krenuli iz Inđije, nastavljen protestni marš ka Novom Sadu
31.01.2025.•
48
Beogradski studenti, koji su prenoćili u Inđiji, jutros su nastavili protestni marš ka Novom Sadu.
Radnicima "Đerdap usluga" poručeno da odavanjem pošte stradalima u Novom Sadu ugrožavaju radna mesta
31.01.2025.•
6
Zaposlenima u privatnoj firmi "Đerdap usluge" u Kladovu rukovodstvo je saopštilo da je 15-minutno odavanje pošte nastradalima u nesreći u Novom Sadu "nedisciplina, kojom ugrožavaju svoja radna mesta".
Građani pozvani da danas bojkotuju velike trgovinske lance
31.01.2025.•
84
Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane Srbije da danas, 31. januara, bojkotuju velike trgovinske lance.
DNEVNI KVIZ: Sve je spremno - 10 pitanja
30.01.2025.•
5
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama - 111. po redu.
Picula: Srbija ulazi u višu fazu neizvesnosti, vlast se ne snalazi pa optužuje susedne države
30.01.2025.•
13
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula osudio je nasilje i pretnje demonstrantima u Srbiji, navodeći da se od zemlje kandidata za članstvo u EU očekuje da nasilnike privede pravdi.
Novi konkurs za kupovinu seoskih kuća 3. februara
30.01.2025.•
1
Ministar za brigu o selu Milan Кrkobabić najavio je danas da će program kupovine seoskih kuća, za koji je ove godine obezbeđeno više novca, biti nastavljen 3. februara.
Reprezentativni sindikati prosvete potpisali kolektivni ugovor: Dobili smo više nego što smo tražili
30.01.2025.•
55
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović potpisala je danas sa predstavnicima reprezentativnih prosvetnih sindikata Poseban kolektivni ugovor za zaposlene u prosveti, koji će važiti do marta 2028.
Brnabić: Budući premijer mora da bude hrabar i osoba sa ličnim integritetom
30.01.2025.•
42
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da budući premijer pre svega mora da bude hrabar i osoba sa ličnim integritetom i da ima beskrajno strpljenje za slušanje.
Ekološki ustanak podneo Ustavnom sudu predlog za zabranu SNS: I zbog napada u Novom Sadu
30.01.2025.•
17
Pokret Ekološki ustanak je Ustavnom sudu podneo predlog za zabranu rada vladajuće SNS zbog kršenja zajamčenih ljudskih prava, izazivanja mržnje, kao i nasilnog rušenja ustanog poretka.
Tužilaštvo obustavlja krivično gonjenje 13 osoba: Studenti pozvani na razgovor
30.01.2025.•
3
Javno tužilaštvo Srbije će u skladu sa odlukom predsednika Srbije Aleksandra Vučića o pomilovanju 13 osoba obustaviti krivično gonjenje, čime će u potpunosti biti ispunjen drugi zahtev studenata u pro
U TENT-u "Nikola Tesla" spaljuje se, umesto uglja, uvezeno blato i kamenje
30.01.2025.•
52
U Termoelektrani "Nikola Tesla" (TENT) u Obrenovcu, umesto uglja, završava uvezeno blato i kamenje, koje je krajem 2021. godine dovelo do potpunog energetskog kolapsa u Srbiji, piše Radar.
Mali: Studentske školarine biće smanjene 50 odsto
30.01.2025.•
42
Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da je obezbeđeno dodatnih 12,01 milijarda dinara za visoko obrazovanje.
Uhapšen javni izvršitelj: Oštetio Vladičin Han za tri miliona dinara
30.01.2025.•
9
Javni izvršitelj A. N. (42) uhapšen je zbog zloupotrebe službenog položaja.
Sindikat "Sloga": Cene u Srbiji su van svake pameti
30.01.2025.•
8
Udruženi sindikati Srbije "Sloga" podržavaju poziv udruženja Efektiva na bojkot velikih trgovinskih lanaca, koji je najavljen za petak, 31. januar.
Popović: Studenti bili više nego jasni u svojim zahtevima, bez dileme na čijoj strani treba biti
30.01.2025.•
15
Srbija se podelila na one koji smatraju da je nasilje potpuno normalno i na deo javnosti koji smatra da nasilje ne može biti rešenje, nego da institucije treba da rade svoj posao.
Forum srednjih stručnih škola: Stranački funkcioneri "vršljaju" po školama i broje ko radi, a ko ne
30.01.2025.•
6
Forum srednjih stručnih škola saopštio je da lokalni i stranački funkcioneri "vršljaju" po osnovnim i srednjim školama širom Srbije.
Profesor Džozef: Makedonski model može da reši krizu u Srbiji, SAD mogu da budu posrednik
30.01.2025.•
43
Američki stručnjak za Balkan Edvard Džozef izjavio je da bi makedonski model mogao da posluži za izlazak iz političke krize u Srbiji.
Komentari 11
Jogi Letač
Boris
Nista Novo.
Joca
najbolje vozove? A tek putevi bolji od Njemačke. Netreba ići dalje od Novog Sada. Problem do problema.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar