Psihološkinja o profilu bahatih vozača: Šta je uzrok i kako reagovati
Gotovo svakodnevno se suočavamo sa bahatim ponašanjem u saobraćaju. Šta je uzrok takvom ponašanju u saobraćaju, kakvu poruku šalju? Kako da reagujemo u takvim situacijama?
Foto: Pixabay
Određivanje nedvosmislenih karakteristika ličnosti vozača koji su skloni rizičnoj vožnji nije jednostavan zadatak, kaže za N1 Jelena Milošević, psihološkinja i psihoterapeutkinja sa iskustvom u radu sa vozačima.
"Jedna ista karakteristika ličnosti ne mora kod svakog vozača dovesti do istog ponašanja u vožnji. Stvar dodatno komplikuje i to što pored osobina ličnosti na ponašanje utiče i konkretna situacija u kojoj se neko našao. Dugo su pojedinačne osobine ispitivane kao uzroci rizičnog ponašanja u vožnji, što je legitimno, ali nije dovoljno za razumevanje ovog složenog ponašanja", objašnjava Milošević.
Od početka 21. veka se ispitivanju povezanosti osobina ličnosti i sklonosti ka rizičnoj vožnji pristupa multidimenzionalno, što znači da se sagledava više osobina, a ne samo jedna.
"Glavni nalaz je da će rizičnoj vožnji biti skloniji ljudi kod kojih postoji stalna težnja da se traga za uzbuđenjem, onda osobina nazvana 'odsustvo normi' koja znači da osoba veruje da su socijalno nedozvoljena ponašanja potrebna da se postigne određeni cilj, takođe bes u vožnji, nizak altruizam i loša procena rizičnih situacija. Iz svoje svakodnevne prakse bih se složila sa navedenim nalazima i podvukla bih sklonost ka antisocijalnom ponašanju kao nešto što je zajedničko za sve navedeno", kaže psihološkinja.
Ona dodaje da se opisanim ponašanjem često šalje poruka da ova osoba ima pravo na poseban tretman u odnosu na druge ljude, odnosno da za nju ne važe pravila kao za ostale kao i da su njen život i dobrobit važniji od života drugih.
Međutim, ovim rizičnim ponašanjem oni pokazuju da ne vrednuju ni sopstveni život.
Kakav uticaj na početnike u vožnji imaju nervozni vozači?
"U velikim gradovima širom sveta problem predstavljaju saobraćajne gužve. Veliki broj vozila, pre svega, usložnjava i umnožava signale koje mozak vozača prima iz svoje okoline. Tako dolazi do senzornog preopterećenja, odnosno mozak biva zatrpan različitim signalima. Po prirodi svog funkcionisanja, on treba da odredi prioritete i reaguje na ispravan način ili izađe iz te situacije. A često prilikom velikih gužvi ne može ni jedno ni drugo", objašnjava za N1 Milošević.
Ona napominje da vozač ostaje u situaciji koja je frustrirajuća i to povećava njegovu iritabilnost. Ona može da bude dodatno pogoršana trenutnim stanjem organizma (bolest, neispavanost, uticaj različitih supstanci...), nekom stresnom životnom situacijom koja je aktuelna, osobinama ličnosti (napr. niska tolerancija na frustracije, empatija…), kao i opštim stavovima vezanim za vožnju i kulturu ponašanja u socijalnim situacijama.
"U zavisnosti od ličnosti vozača početnika, kao i njegovih pređašnjih iskustava u saobraćajnim situacijama, zavisiće i način na koji doživljava neadekvatno ponašanje drugih učesnika u saobraćaju", smatra psihološkinja.
Uzdržati se od ulaska u raspravu, etiketiranja nečije ličnosti
Kada je u pitanju netolerancija u saobraćaju, Milošević je mišljenja da bi se trebalo uzdržati od ulaska u raspravu sa drugim učesnicima u saobraćaju i samostalnog rešavanja te situacije.
"Često smo svedoci toga da se ove rasprave mogu završiti i fizičkim obračunima. I ako situacija ne eskalira na taj način, verovatno nećete postići ono što je suština, a to je da vas ta osoba uvaži kao ravnopravnog učesnika u saobraćaju", kaže ona.
Ako je potrebno da odreagujete i zaštitite se, način na koji se nekome obraćate je takođe važan, smatra psiholog i dodaje da ukoliko koristite uvrede u vidu etiketiranja nečije ličnosti, velika je verovatnoća da će se sukob dalje raspiriti. Svakako, ukoliko je situacija opasna, najbolje je kontaktirati policiju.
Treba imati na umu da postoje situacije koje su izvan granica naše moći i koje će se razviti nepovoljno po nas čak i ako sve uradimo po pravilima.
Građanin kao pojedinac može da ima uticaja na svoje ponašanje i poštovanje saobraćajnih pravila, ali ne i na to kada ih drugi krše. Za rešavanje ovog pitanja postoje nadležne ustanove.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
U Srbiji za godinu dana zaplenjeno više od tri tone droge
05.11.2024.•
0
Direktor Kancelarije Vlade Srbije za borbu protiv droga Milan Pekić rekao je da je u Srbiji ove godine zaplenjeno 3,3 tone droge i dodao da se u zemlji najviše konzumiraju marihuana i heroin.
Olivera Zekić najavila: Danas podnosim ostavku
05.11.2024.•
0
Ja danas dajem ostavku, kaže za Danas dosadašnja predsednica Saveta REM-a Olivera Zekić.
VIDEO: Četvorica uhapšena u Beogradu su članovi kavačkog klana, planirali ubistvo Luke Bojovića
05.11.2024.•
0
Četiri osobe, koje su juče uhapšene u Beogradu, kao i još jedna osoba za kojom se traga, pripadnici su kavačkog klana i pripremali su ubistvo Luke Bojovića.
Vesić i zvanično podneo ostavku: Odlazim čiste savesti i ponosan na rezultate
05.11.2024.•
0
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić podneo je danas ostavku na tu funkciju, nakon tragedije u petak na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Suptilne poruke naprednjaka: Hoće li i Momirović podneti ostavku?
05.11.2024.•
4
Goran Vesić podneo je ostavku na funkciju ministra građevina, a predsednik Srpske napredne stranke Miloš Vučević poručuje da očekuje ostavke i u narednim danima.
Kako se koalicija "Srbija protiv nasilja" raspadala i delila u poslednjih godinu dana?
05.11.2024.•
2
Prošlog novembra, mesec dana pred parlamentarne izbore, opoziciona grupacija "Srbija protiv nasilja" delovala je nikad jedinstvenija i nikad odlučnija da sruši autokratsku vlast Aleksandra Vučića.
Četiri osobe uhapšene u Beogradu zbog sumnje da su pripremale ubistvo: Zaplenjeno i oružje
05.11.2024.•
0
Policija je uhapsila četiri osobe na teritoriji Beograda, dok se za jednom intenzivno traga, zbog sumnje da su pripremali ubistvo jednog lica.
Srbija se zagreva prosečno dva stepena više nego ostatak sveta
05.11.2024.•
1
Srbija do kraja veka može očekivati povećanje temperature od čak 5,8 stepeni Celzijusa ukoliko se ne preduzmu akcije za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte na globalnom nivou.
Lidl Srbija: Cene idu dole za redovan asortiman
05.11.2024.•
0
Kompanija Lidl Srbija će tokom celog novembra u svim svojim prodavnicama sniziti cene za više od 50 artikala iz redovnog asortimana.
Profesor Džozef: Bilo bi strašno za Srbiju da Tramp pobedi
05.11.2024.•
34
Profesor na Univerzitetu "Džons Hopkins" u SAD Edvard P. Džozef u intervjuu za N1 ocenio je da je bi pobeda Donalda Trampa na predsedničkim izborima u SAD bila strašna za Srbiju.
Milićević: Snimak vanrednog stanja iz 2003. uz komentar na društvenim mrežama je napad na Vučića
05.11.2024.•
4
Ministar bez portfelja zadužen za dijasporu Đorđe Milićević osudio je postavljanje snimka proglašenja uvođenja vanrednog stanja nakon ubistva premijera Zorana Đinđića na društvenim mrežama.
Vladimir Đukanović: Vesić ispao gospodin čovek, nema šta da mu se zameri
05.11.2024.•
23
Funkcioner SNS Vladimir Đukanović ocenio je da je odgovorno i ljudski to što je ministar Goran Vesić najavio ostavu zbog tragedije u Novom Sadu.
Vučić nudi referendum o svom razrešenju: Ako 50 odsto građana kaže da treba da odem...
05.11.2024.•
58
Predsednik Aleksandar Vučić je povodom tragedije koja se u petak dogodila u Novom Sadu, opoziciji ponudio rešenje.
Vučić: Nisam uticao na Vesića da podnese ostavku
04.11.2024.•
28
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da nije uticao na ministar Gorana Vesića da podnese ostavku na tu funkciju, dodajući da je "Vesić tim činom pokazao odgovornost".
Direkcija za železnice ukazivala i na druge probleme u železničkom saobraćaju: Pisali i Vesiću
04.11.2024.•
14
Direkcija za železnice od 2018. u više navrata je slala dopise "Infrastrukturi železnice Srbije" za sprovođenje mera koje bi poboljšale bezbednost železničkog saobraćaja, po kojima nije postupano.
Vozač koji je trebalo da vozi đake na ekskurziju bio pod dejstvom alkohola
04.11.2024.•
0
Saobraćajna policija u Nišu, prilikom kontrole vozača koji prevoze đake na ekskurziju, isključila je iz saobraćaja 54-godišnjeg vozača autobusa koji je bio pod uticajem alkohola.
Željko Mitrović ponudio Vesiću posao na Pinku
04.11.2024.•
13
Ministru građevinarstva Goranu Vesiću, koji je najavio ostavku, stigla je ponuda za novi posao od vlasnika Pinka Željka Mitrovića.
Sindikat: Neki direktori nisu prihvatili skraćenje časova, nastavnici ipak napuštali učionice
04.11.2024.•
3
Direktori pojedinih škola koje su u štrajku i u kojima su skraćeni časovi na 30 minuta danas su odbili da se zvono za kraj časa oglasi 15 minuta ranije, mada su nastavnici napuštali učionice.
Informer TV dobila beogradsku dozvolu
04.11.2024.•
4
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) dodelilo je beogradsku dozvolu (alotment Avala) Televiziji Informer.
Dr Milić: Izbačen sam sa Medicinskog fakulteta, osveta za izbore i očišćene liste čekanja
04.11.2024.•
28
Dr Dragan Milić objavio je da je danas i zvanično "izbačen" sa Medicinskog fakulteta u Nišu.
Komentari 20
Nik
Drugi misle da je to negde stručno utvrđeno da je brzina, nekad preko 120, a danas preko 130, opasna. Niko to nije utvrđivao, jer bi onda to i Nemci prihvatili. Nisu oni ludi. Oni su samo automobilistička nacija koja dobro razume automobile i ima poverenja u fabriku koja je proizvela auto da ide, recimo 250 na sat. Naprotiv, kod nas je empirijski utvrđeno, upravo uvođenjem merenja prosečne brzine, da se ni jedan udes nije desio zbog te brzine, jer su svi stigli na cilj, odnosno sledeću naplatnu rampu.
/
jasno je da nam zakonodavac trazi opravdanje za ono sta radi i za nacin kako uzgaja srbe.
jos pre 20g je receno da ce ubacivanje svakojakih prava u glavu srbima bez obaveza i tih normi pojedinaca prema okruzenju stvoriti bas ovakvu naciju.
u mrskoj merici miki maus i tarzan ne kradu, ubijaju i ne psuju a javne licnosti ne smeju da se nedolicno ponasaju.
a u srbiji...
Обсервер
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar