Baki prodali naddušek i jastuk za 106.000 dinara, ugovora nema

Baka Nadežda ima 86 godina, penziju od 17.000 dinara i račun na 106.670 dinara za naddušek-prostirku i jastuk "sa magnetima".
Baki prodali naddušek i jastuk za 106.000 dinara, ugovora nema
Foto: Pixabay (ilustracija)
Ima i 24 rate od po 4.444,58 dinara koje joj Fond PIO uredno skida od penzije. Samo nema svoj primerak kupoprodajnog ugovora, niti mogućnost da od ove kupovine odustane, piše N1
 
"Ne znam ni kako je trgovac uopšte sklopio ugovor sa njom - pošto ona primerak nije dobila. A ne znam ni odakle trgovcu - firmi Eterna Vita group - bakin JMBG, pošto kod nje ne stoji nijedan dokument, svi su kod mene, u mojoj kući. I lična karta, i zdravstvena knjižica, i sva bakina zdravstvena dokumentacija. Nisam ni znala ko je prodavac, dok nisam dobila informaciju od PIO fonda", ogorčena je unuka Ana Dimitrijević, koja živi u selu kraj Zaječara.
Odgovore od firme, ni posle upita mejlom i poziva na fiksni i mobilni telefon, N1 nije dobio. Isto je i sa Fondom PIO, koji ima ugovore sa trgovačkim firmama.
 
"Otišla sam na odmor, nisam bila tu, i trgovac je došao kod bake i prodao joj magnetni naddušek i jastuk. To je bilo u periodu između 4. i 9. jula, a baka ne može da se seti kada tačno. Ja, inače, živim u susednom selu i baku redovno obilazim. Ona je, rekla mi je, potpisala ugovor, a da ni sama ne zna zašto. Lepo je pričao sa njom, kaže mi, misleći na trgovca. Ali mu nije dala nikakav dokument, čak ni stari ček od penzije", priča Ana Dimitrijević.
 
Upravo zato Anu čudi kako je trgovac došao do bakinog jedinstvenog matičnog broja, koji mu je neophodan za ovakvu vrstu ugovora, gde Fond PIO automatski rate skida sa penzije.
"Ona nije znala kako se zove firma. Trgovac nije ostavio nijedan primerak ugovora, a takođe ni formular za odustanak od kupovine. Zato nisam mogla da reagujem i u zakonskom roku odustanem od kupovine za 14 dana. Mada, znam da je po zakonu taj rok, u stvari, godinu dana, pošto trgovac nije ostavio taj formular", navodi Ana.
 
Kada je konačno od Fonda PIO dobila informaciju o kojoj firmi je reč, pozvala ih je i pitala na koji način da im vrati robu, a uputili su je na pravnu službu.
 
"Nakon mojih navoda da ću to pokrenuti i sudskim putem, jer je baka veoma potresena i ne može to da im plaća, pravnik mi je rekao da robu pošaljem odmah, lepo upakovanu i napišem odustanak od kupovine koji će baka potpisati, a on će raskinuti ugovor čim kod njega dođe potpisan primerak odustanka od kupovine. I to sve da uradim i pošaljem najkasnije do 29. jula jer oni posle idu na kolektivni godišnji odmor", priča Ana.
 
Dodaje da im je istog dana poštom poslala po dva primerka obrazloženja i odustanka, zajedno sa dobro upakovanom robom.
 
"Odgovor od firme Eterna Vita dobila sam 3. avgusta. U njemu stoji da se reklamacija odbija, jer nije u zakonskom roku od 14 dana", navodi Ana Dimitrijević.
 
Epilog ove priče je da baka Nadežda prima za četvrtinu manju penziju zbog ove obustave, da i dalje nema ugovor o kupoprodaji, a sada ni pomenuti naddušek i jastuk sa magnetima koji su vraćeni trgovcu.
 
"Trgovac je u dopisu kojim odbija reklamaciju naveo da proizvode koje sam im poslala mogu da preuzmem u sedištu kompanije – na beogradskoj adresi", navodi sagovornica N1.
 
Navodi da je njena prijava tržišnoj inspekciji trenutno, kako su joj rekli, u procesu rešavanja.
 
Šta kaže zakon
 
Mladen Alfirović, pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), za portal N1 podseća da, kada trgovac potrošaču kod ovakve prodalje na daljinu (van poslovnih prostorija prodavca) ne ostavi formular – obrazac za odustanak od kupljene robe, rok za odustanak nije više 14 dana već – celih godinu dana.
 
"Teret dokazivanja da je obrazac o odustanku uručen potrošaču je uvek na trgovcu", ukazuje Alfirović.
 
Izgled tog obrasca je propisalo ministarstvo i izjava o odustanku mora biti data na posebnom obrascu i nju trgovac potrošaču mora da da zasebno ili može da se nalazi na poleđini ugovora, nikako ne u nekom uglu.
 
"Međutim, trgovci sve češće u samom ugovoru o kupoprodaji navode da potrošač potvrđuje da mu je uručen i obrazac o odustanku", navodi Alfirović. Tada je, dodaje, malo otežano dokazivanje potrošača da nije primio obrazac. Ali, nije nemoguće iako, kako ponavlja, trgovci uvek smišljaju nove načine da zaobiđu zakonska rešenja.
 
Kada je reč o mogućoj zloupotrebi ličnih podataka – ako trgovac nije imao uvid u lični dokument, a raspolaže ličnim potacima potrošača, prava adresa je, dodaje – poverenik za zaštitu podataka o ličnosti.
  • @g pen

    11.08.2022 15:43
    Pa moraju da se zastite od tuzbi, jer je narod pogan. Zakon je odlucio da nista ne sme da se radi protiv volje bolesnika. Ako dementnoj baki nije oduzeta poslovna sposobnost, onda ona nije pravno nesposobna da odluci, i ako odbija lecenje ne sme da se leci, jer bi pogana rodbina cim bi saznala za ovu caku navalila sa tuzbom, iz prostog koristoljublja. Ko ne zna na sta su sve ljudi spremni, bolje neka ucuti. Zato i imamo milion zakona, a jedan od njih je da je neko dementan tek kad se to medicinskim vestacenjem utvrdi.
  • David

    11.08.2022 08:30
    sajber space je čudo
    sad krenuli i na najstarije kad ne mogu na omladinu i srednju generaciju, a za JMBG broj to je bar lako negde su došli do njega, to jest curenje informacija, nekad je dotična osoba ranije nešto kupila i poslužili se brojem. Jednom kad daš gotovo je ode u sajber space
  • Musaši

    11.08.2022 08:10
    Ako baka glasa za SNS onda je sve jasno...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija