Sistem će prepoznavati teška teretna vozila koja prevoze teret koji izlazi iz okvira dozvoljenih dimenzija za kretanje po auto-putevima. Tu spadaju teška teretna vozila koja se bave prevozom kranova, dizalica, kipera, dampera, kao i poljoprivredna vozila velikih dimenzija poput kombajna i traktora. Van gabarita su i sva vozila koja prevoze čelične, metalne i betonske konstrukcije, kao i velike utovarivače, kipere i dampere.
U "Putevima" ističu da vangabaritna vozila mogu predstavljati "problem" na najvažnijim saobraćajnicama, jer nose visok nivo rizika u bezbednom odvijanju saobraćaja i nanose oštećenja na putu i putnoj infrastrukturi ukoliko se ne pridržavaju propisa u smislu izdatih dozvola. Zbog svojih nestandardnih dimenzija, od dužine, širine, visine, osovinskog opterećenja do mase ovakva vozila praktično otežavaju normalan i nesmetan tok odvijanja drumskog saobraćaja.
Sistem za prepoznavanje vozila sa opasnim materijama i vangabaritnih vozila na mreži državnih puteva prvog A reda podrazumeva nabavku dobara za instalaciju sistema za prepoznavanje teretnih vozila koja prevoze opasne materije, a koja se kreću auto-putem.
"
Sistem će funkcionisati tako što će slati informacije operaterima u centrima za nadzor i upravljanje i informisati ih da se vozila koja prevoze opasne materije nalaze na auto-putu, a podaci vezani za vozilo - slika, registarska oznaka, znak sa Kemlerovim kodom smeštaju se u jedinstvenu bazu podataka. Sistem se sastoji od multifunkcionalne opreme video nadzora posebne namene i senzora zasnovanim na laserskoj tehnologiji detekcije traženih parametara. Sistem prepoznaje Listicu sa Kemlerovim kodom koji definiše koja opasna materija se transportuje", objašnjavaju za
Euronews Srbija u "Putevima Srbije".
Na osnovu generisanih podataka upravljač puta iz nadzornog centra može da reaguje i prosledi informaciju o kretanju vozila zainteresovanim stranama i službama koje normativno uređuju ovaj vid transporta.
"Sistem za prepoznavanje prevoza opasnih materija omogućava nadzor saobraćaja na deonicama puta u uticajnim zonama putnih objekata, tunela i mostova, kako bi se preventivno reagovalo u sučajevima akcidenta prouzrokovanim saobraćajnim nezgodama, a u cilju zaštite životne sredine i ostalih učesnika u saobraćaju. Takođe u slučaju akcidenta sa vozilom koje prevozi opasne materije, nadležne službe za hitne intervencije će imati pravoremenu i tačnu informaciju o tipu opasne materije, što je značajno za pripremu intervencije", napominju u "Putevima".
Zašto je ovaj sistem važan?
Oni objašnjavaju da sistem za prepoznavanje vangabaritnih vozila ima značaj u očuvanju saobraćajne infrastrukture, naročito opreme za upravljanje saobraćajem u tunelskim objektima, preventivnom delovanju u očuvanju imovine upravljača puta kao i prikupljanju podataka o učesnicima u saobraćaju koji su učestvovali u saobraćajnim nezgodama u kojim je nastala šteta na infrastrukturi.
Procedure za izdavanje dozvola za kretanje vozila koja prevoze opasne materije definiše nadležno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a monitoring, praćenje saobraćajnih tokova i upravljanje je u nadležnosti upravljača puta.
Zakonima nije onemogućeno kretanje vozila sa opasnim materijama na auto-putevima, dok se za vangabaritna vozila, izdaju posebne dozvole za kretanje auto-putevima.
"Na osnovu člana 54. Zakona o putevima vanrednim prevozom smatra se prevoz vozilom koje bez tereta ili sa teretom premašuje propisima dozvoljeno osovinsko opterećenje, ukupnu masu, širinu, dužinu ili visinu, a u okviru Zakona o putevima koji se primenjuje od juna 2018. godine. Upravljaču puta je zakonom i podzakonskim aktima definisana nadležnost za izdavanje dozvola za vanredni prevoz. Dozvole se izdaju na zahtev prevoznika sa rokom važenja", objašnjavaju u "Putevima".
Oni dodaju da je sistem potreban za prepoznavanje vozila koja prolaze auto-putskim deonicama i verifikacija istih, kao i uparivanje sa bazom podataka o izdatim dozvolama, kako bi se sprečila potencijalna zloupotreba izdatih dozvola za vanredni prevoz.
Komentari 6
tulipani
:/
Gresite, nisu oni glupani. Vrlo prepredeno sve rade.
Ako uvedu vinjetu gube novac.
Manje (sveukupno) bi kostala putarina, trosilo bi se manje goriva, jer ne bi vozila stajala u kolonama na leru sa klimom itd.
Александар
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar