Na letovanja i ekskurzije voze i prevoznici "sa njive", ne postoji crna lista da pomogne građanima

Vozač turističkog autobusa koji je udario u zaštitnu ogradu, a onda prevrnuo na auto-putu Niš-Leskovac, uhapšen je.
Na letovanja i ekskurzije voze i prevoznici "sa njive", ne postoji crna lista da pomogne građanima
Foto: Pixabay
U toj nesreći je poginula jedna osoba, a više od 30 povređeno.
Pre nedelju dana na sličan način, s auto-puta u Bugarskoj sleteo je autobus sa 48 putnika. Dve saobraćajne nesreće u roku od sedam dana u kojima su učestvovali autobusi puni putnika.
"Reći ću vam da je ljudski faktor dominantan, a to je pre svega umor. Poslednja saobraćajna nezgoda dogodila se oko 5.40, to znači da su oni na teritoruju Srbije ušli oko 4 sata. Iako su rekli da je bilo odmora, telo traži odmor, zato bih savetovao ovog puta sve vozače da odmaraju", kaže za RTS Zlatko Belencin iz Uprave saobraćajne policije.
 
"Profesionalni vozači imaju posebna ograničenja, odnosno posebno koliko mora da se odmara, kako na dnevnom, tako i na nedeljnom nivou. Do oko 25 odsto saobraćajnih nezgoda dolazi usled ometanja pažnje samog vozača", kaže Branko Stamatović iz Agencije za bezbednost saorbaćaja.
 
Upravo to je bio uzrok nesreće prošle nedelje u Bugarskoj. Naknadno, nadležni organi saopštili su i da je prevoznik učinio više od 100 prekaršaja u poslovanju.
 
Ministarstvo saobraćaja 2019. godine donelo je pravilnik o organizovanom prevozu dece kojim se striktno zabranjuje da bilo koji autobus krene na put ukoliko deca nisu vezana sigurnosnim pojasem. Takođe, pravilnik zabranjuje bilo kakvu komunikaciju sa vozačem prilikom vožnje.
 
"Pravilnik govori o svim obavezama, kako prevoznika i vozača tako i organizatora puta. Želim posebno da istaknem da se posebno gleda autobus, odnosno vozilo mora biti tehnički ispravno i imati posebnu potvrdu mlađu od trideset dana kao i to da svako sedište mora imati sigurnosni pojas", kaže Branko Stamatović.
 
Četrdeset osam sati uoči putovanja organizator je dužan da ga prijavi MUP-u, kako bi policajci, pre polaska, mogli da provere ispunjenost svih uslova.
 
"Veliki broj ne prijavi, to su ova turistička putovanja. Tu nisu u obavezi da prijave, ali mi kontrolišemo tahografske uređaje autobusa na gotovo svim naplatnim rampama, sa akcentom pre svega na vreme upravljanja", kaže Zlatko Belencin.
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je za RTS da je autobus najbezbednije drumsko prevozno sredstvo u Srbiji. Problem je što nemamo tzv. crnu listu da se zna ko je ozbiljan i bezbedan prevoznik, a ko nije.
 
"Vožnja autobusa je strože uređena nego vožnja ostalih prevoznih sredstava. Saobraćajna policija redovno kontroliše uslove za vozače, kod njih je količina alkohola 00 dozvoljena, imaju određeno vreme do kada smeju da upravljaju autobusom i koliko moraju da se odmore, sve se to strogo kontroliše", istakao je Okanović.
 
Okanović kaže da je problem što su formalno svi prevoznici na istom rangu kada ispune uslove za licencu, oni mogu da vrše prevoz, često kompanije koje nemaju dovoljan nivo savesnosti i profesionalnosti ne mogu da konkurišu nekim jeftinijim prevoznicima koji postižu nižu cenu, štedeći na ulaganjima koja se tiču bezbednosti saobraćaja, na samim vozačima i kvalitetu vozila.
 
"Ne postoji crna lista kod nas, pogotovo kada je prevoz dece u pitanju. Imate prevozničku kompaniju koja postoji 30, 40 ili 50 godina koja se ozbiljno bavi bezbednošću saobraćaja, a imate prevoznike 'sa njive', odu ljudi u Nemačku, kupe autobus koji je pred otpad, doteraju ga sa idejom da ga voze dve-tri godine, parkiraju ga na njivi kada se pojavi škola ili neki sportski klub, daju ponudu koja je značajno niža nego kod ozbiljne kompanije i tako to funkcioniše", objasnio je na primeru Okanović.
 
Pre osam godina imali smo saobraćajnu nesreću u kojoj je bilo više od 70 povređenih, a jedna osoba je poginula. Kompanija koja je vršila prevoz je nastavila da radi, reklamira se u svim medijima, a vozač je priznao da je vozio 20 sati u kontinuitetu, napomenuo je Okanović.
 
U septembru đaci kreću na ekskurzije, šta treba znati
 
Govoreći o ekskurzijama, Okanović kaže da roditelji treba reaguju preko saveta roditelja u školi, da izvrše uticaj na upravu, da kada se raspisuje tender za organizaciju ekskurzije da se zahteva da autobusi budu određene starosti.
 
Dešava se da neko ko organizuje ekskurziju dostavi u dokumentaciji saobraćajne dozvole za nove autobuse, a pojavi se sa autobusom starijim od 20 godina. Direktor škole mora da reaguje i da ne dozvoli da se ekskurzija sprovodi mimo uslova koji su u tenderu, napomenuo je on.
 
Prema njegovim rečima, potrebno je da se traže saobraćajne dozvole na uvid, bitno je da roditelji sarađuju jer često roditelji negoduju - nemojte deci da kvarite dan, a saobraćajna policija je tu zbog bezbednosti vašeg deteta.
 
"Ako sve zataji, ako je put loš, ako vozač ima neki problem, ako je autobus problematičan, pojas je ono što vas čuva i spasava u slučaju problema", zaključio je Okanović.
 
Problem i hroničan manjak vozača
 
U poslednjih šest meseci otkriveno je više od 1.500 prekršaja - prekoračenja vremena upravljanja. Uzrok tog upornog kršenja propisa je da u Srbiji trenutno nedostaje 12.000 vozača, od čega 4.000 za putnički prevoz.
 
"Trend nedostatka profesionalnih vozača je kako kod nas tako i u Evropi i moraju se naći u narendom periodu modaliteti i načini kako će doći do bržeg zapošljavanja ovih lica. Uslovi su jasni, definisani, precizni, rekao bih i dosta zahtevni i poštovanje tih uslova dovešće do manjeg broja saobraćajnih nezgoda", kaže Desimir Desnica iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
 
Od početka godine u 5.700 kontrola policije otkriveno je 6.000 prekršaja u poslovanju preduzeća za organizovani prevoz.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • @Mile

    23.08.2022 14:28
    a ostali
    A zašto da svi nemaju plate od ili preko 1000 evra a ne samo vozači autobusa i ostali sa ucenjivačkim kapacitetom. Pun mi je kufer od komentara dajte im platu.... Znači vozaču GRASu 1000 evra platu a ostali nek se krljaju za siću.
    Imam neki osećaj da svi imamo plate 2000 evra da bi šoferi i GRASovci tražili 4000 pošto su bogomdani.
  • Yowan Snow

    23.08.2022 14:20
    Autobus ali kanta
    Doteruju se kante od kojih poneki nema ni pojaseve!Ko je vlasnik tih agencija?Pa zna se!
  • Leki

    23.08.2022 13:26
    Ovaj Okanović blage veze nema. Autobus koji se prevrnuo kod Leskovca je "Severtrans", firme koja postoji decenijama, a ne autoprevoznika "sa njive".

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija