Vađenje vojnih brodova sa dna Dunava počinje u oktobru

Zbog veoma niskog vodostaja Dunava u okolini luke Prahovo isplivale su tri olupine nemačkih vojnih brodova iz Drugog svetskog rata.
Pomoćnik ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Veljko Kovačević najavio je da bi u oktobru trebalo da počne vađenje više od 20 potopljenih brodova iz Dunava, koji ometaju plovidbu nizvodno od Ðerdapa 2.
Kovačević kaže da ostaci nemačke ratne flote iz Drugog svetskog rata ciklično isplivavaju svake tri godine, a da se na nekim od tih brodova nalaze i velike količine neeksplodiranih ubojnih sredstava.
U Prahovu, gde je Dunav najuži i najbrži, Nemci su posle Drugog svetskog rata potopili celu svoju Crnomorsku flotilu koju nisu mogli da provuku kroz Ðerdapsku klisuru. Operacija u kojoj je potopljeno 218 brodova poznata je kao "Dunavski vilenjak".
 
Kovačević dodaje da će projekat vađenja olupina trajati najmanje pet godina. Napomenuo je da olupine brodova predstavljaju istorijski problem i da skoro 80 godina nije bilo načina da se bezbedno uklone.
 
Podsetio je da je osamdestih godina prošlog veka rumunska strana pokušala da izvadi jednu olupinu kada je došlo do detonacije i pogibije dva ronioca, nakon čega su svi radovi na vađenju olupina prekinuti.
 
"Danas imamo tehniku koja nam je omogućila da u prvoj fazi projekta snimimo prisustvo neeksplodiranih ubojnih sredstava i detektovali smo sve ono što nam je bilo neophodno da pripremimo tehničku dokumentaciju, kako bismo mogli da idemo na tender i izaberemo izvođača koji će bezbedno uraditi posao", rekao je Kovačević.
 
Prema njegovim rečima, međunarodni tender je u toku, a izvođač radova biće poznat u oktobru.
 
Naveo je da je vrednost projekta 30 miliona evra za vađenje olupina, plus dva miliona evra za nadzor nad radovima i dodao da 50 odsto ovog projekta finansira Evropska investiciona banka, dok je ostalih 50 odsto grant EU preko WWF fonda.
 
"Radovi će trajati po našoj proceni ne kraće od pet godina jer će se izvoditi tako što će se rezati deo po deo broda, raditi deminiranje, a kada se bezbedno deminira onda se nastavlja dalje sečenje broda. Potom će se delovi broda odlagati na obalu kako bi Zavod za zaštitu spomenika kulture mogao da izvrši arhivske preglede i odredi šta će se od arhivske građe čuvati", rekao je Kovačević.
 
Naglasio je da će, nakon tih radova, čitavo područje biti obeleženo kao ratni memorijal što je važno kako zbog odavanja pošte istoriji, tako i zbog turizma, jer će privlačiti turiste iz zapadne i severne Evrope.
 
Kovačević je poručio da je ovaj projekat od izuzetnog značaja za vodni saobraćaj, jer će se uklanjanjem olupina obezbediti pun kapacitet plovnog puta.
 
"Nama će to značiti zbog obezbeđivanja punog profila plovnog puta, on je tamo danas sužen na 80 metara i u periodima ovako niskog vodostaja imamo jednosmernu plovidbu, tako da brodovi tu znaju da čekaju i do četiri do pet sati kako bi došli do Ðerdapa 2, gde dodatno čekaju do dva sata", kazao je.
 
Naveo je da se olupine nalaze nizvodno od Ðerdapa 2 u radijusu od pet kilometara i da je identifikovan 21 brod koji utiče na bezbednost plovidbe.
 
Dodao je da je na toj teritoriji još jedan brod koji ne utiče na bezbednost povidbe, ali da posle 80 godina iz njega izlaze značajne količine nafte i maziva, što utiče na ekosistem.
 
"Njega ćemo izvaditi zbog zaštite životne sredine", poručio je pomoćnik ministra.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Gargamel

    25.08.2022 14:57
    Potopljeno 218 vadi se 21? Gde ste učili matematiku? Gde su preostalih 197? Zašto ih ne vade Nemci o svom trošku sa svojim ljudima? Njihovi su!!!
  • Зора

    25.08.2022 13:31
    Вађење бродова
    Ето шта нам оста од запада,а тек шта би нам оставили ако икад уђемо у ЕУ (недај Боже),зато Живела СРБИЈА!!!
  • Todor

    25.08.2022 10:27
    Diskaveri
    Gledao sam na Diskaveriju emisiju gde su vađenje olupine na obalu naplatili 20.000$. Pritom su angažovali neki bager koji je koštao 500$/h. Na kraju su shvatili da su malo naplatili, ali baš 32.000.000€, mislim da je mnogo. Neka vađenje jednog košta 50.000€, za 200 brodova to je 10.000.000€ da svi budu zadovoljni. Ovako, mogao bih i ja da uzmem 1mil avansa, kupim mašine i alat, nađem ljude i krenemo da radimo.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija