Prodavci - prevaranti ciljaju penzionere bez porodice, nikako ne potpisivati ugovor sa njima

Penzioneri su sve češće na meti prevara putujućih trgovaca, upozoravaju iz Nacionalne organizacije potrošača.
Prodavci - prevaranti ciljaju penzionere bez porodice, nikako ne potpisivati ugovor sa njima
Foto: Pixabay
Uznemiravaju ih telefonom, pa onda kucaju na vrata. Nude proizvode za male pare, a ugovorima ih zadužuju na iznos i do 100.000 dinara. Može li se tome stati na put i kako zaštititi najstarije građane?
Masažeri, ćebad koja zimi greju, a leti hlade, dušeci - deo su bogate ponude koju naplate petostruko više.
"Tim pre ako kažu: 'Nećete ništa plaćati sad, nego samo da potpišete, a to će se pomalo odbijati od penzije'. Kada trgovac ode, kada ih zaduži osamdeset ili sto hiljada dinara, posle kada dođu njihovi dragi i vide šta su uradili, uglavnom bude gotovo", kaže Nadežda Satarić iz Udruženja za pomoć starima "Amiti - snaga prijateljstva".
 
Lažnim trgovcima teško se ulazi u trag. Iz tržišne inspekcije kažu da je reč o dobro razrađenom sistemu u čijem lancu su pravni zastupnici i advokati koji poznaju "rupe" u zakonu.
 
"Vešti trgovci sakrivaju svoje sedište, na primer registrovani su na adresi gde je neko domaćinstvo ili stan ili menjaju adresu. Teško je stupiti u kontakt sa prodavcima koji moraju da imaju papir da su komercijalisti te firme - znači eskiviraju na svaki način kontakt sa potrošačima", kaže za RTS tržišni inspektor Ivan Kadović.
 
Šta kaže zakon? 
 
Zakon je jasan - na ugovoru na daljinu potrošač ima rok od 14 dana da se predomisli. Obaveza trgovca je da potrošaču uruči obrazac za odustanak.
 
"Kada ne dobijete taj obrazac, vi imate pravo da odustanete od kupovine čak u roku od godinu dana. Zakon je jasno propisao formalne stvari u smislu, morate dobiti ugovor, obrazac za odustanak i mora vas neko poučiti da vi imate prava da odustanete u roku od 14 dana. Ukoliko nešto od ovih stavki nije ispunjeno, predviđena je za to novčana kazna, a za to se prijava upućuje tržišnoj inspekciji", objašnjava Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
 
Iz tržišne inspekcije apeluju na oprez. Kada penzioner potpiše ugovor u kojem je obavešten o pravima i obavezama, kao i dinamici plaćanja, teško može da se pomogne, čak i kada dođe do sudskog spora.
 
"Pozivanje na prezentaciju gde se ti proizvodi prodaju i onda posle prezentacije idemo u sedište firme da potpišemo ugovor, a sedište firme više nije trgovina na daljinu i on gubi bespovratno pravo na odustanak od ugovora", dodaje Kadović.
 
Agresivna prodaja se maskira ljubaznošću
 
Trgovci agresivnu prodaju i insistiranje na kupovini zamaskiraju ljubaznošću, tvrde stručnjaci. Njihov jedini cilj je finansijska dobit raznim tehnikama manipulacije.
 
"Na primer, otvaraju razgovor temom - gde živite, da li vas posećuju unuci. Ukoliko shvate da postoje deca, onda su obazriviji. Ukoliko shvate da ta osoba živi sama, izolovano, onda je nebo granica. Toj generaciji je negde nedopustivo da nekog ne saslušaju, da nekom ne daju priliku. Jako im je teško da kažu ne i njihova deca i mlađi se jako često ljute kako ulaze u nepromišljene kupovine, da mesecima i godinama otplaćuju stvari koje im uopšte ne trebaju", navodi psihološkinja Ana Mirković.
 
Dok sledeće godine ne zaživi registar "Ne zovi!" – možete se obratiti tržišnoj inspekciji, policiji, ali i potražiti pomoć u savetovalištima koje je Nacionalna organizacija potrošača otvorila širom zemlje. Iz te organizacije upozoravaju da lažni trgovci zloupotrebljavaju lične podatke građana, gase i menjaju žiro račune i dobro ispitaju tržište i odrede ciljne grupe za prevaru, a to su najčešće penzioneri.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Miki

    13.12.2022 23:35
    Najodvratniji oblik privrednog
    Jedino rešenje je reći penzionerima da ignorišu takve pozive.Jedna odvratna ženska spodoba sa pozivnim brojem 011 je bila toliko slobodna da mi je rekla:"Vidi njega kako je oteo ocu slušalicu!" Ja sam njoj rekao:"Naravno da sam ocu uzeo slušalicu i uvek ću da ti kažem da se nosiš sa našeg telefona!"..šta njima online "prodavcima"drugo odgovoriti kada su toliko bezobzirni i odvratni.
  • Marta

    28.08.2022 17:48
    Gospoda iz inspekcije!
    Umesto da apeluju, mogli bi da rade svoj posao konacno! Kako je moguce, da npr.lice na instagramu reklamira svoje proizvode (kozmetika i dodaci ishrani), prodaje ih za kes i to za eure, a registrovan je za konsalting?!
    Koliko je NS inspektora tu omastilo svoje prstice?
  • Nemanja

    28.08.2022 12:04
    Sales
    Apsolutno sve što se prodaje samo onlajn, samo preko telešopova i samo od vrata do vrata i od vrata do vrata (dugouzlazni...) je prevara. Ukoliko proizvod i nije apsoultno smeće po kvalitetu i funkcionalnosti, precenjen je barem duplo (primer: Kirbi). Razlog za ovo je jednostavan: takve proizvode nikad nećete naći na rafovima da ih ne biste uporedili sa konkurentskim po ceni i kvalitetu. Ukoliko sam proizvod i nije prevara, tj, radi ono šta i kako ga reklamiraju, budite sigurni da sličan ili isti možete kupiti za bukvalno deo cene po kom ga ovi prevaranti prodaju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija