Kada vam trgovac odbije reklamaciju, ne morate odmah na sud: Koliko je efikasna "medijacija"?

Kada mu trgovac odbije reklamaciju, potrošač ne mora odmah da pokreće sudski postupak, već ima mogućnost da, preko Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, traži vansudsko rešavanje spora.
Kada vam trgovac odbije reklamaciju, ne morate odmah na sud: Koliko je efikasna "medijacija"?
Foto: Pixabay

Ministarstvo mu, onda, dodeljuje jednog od 30 medijatora, a postupak medijacije, prema rečima Vesne Perinčić, zakonskog zastupnika Republičke unije potrošača, može da traje najduže 30 dana.

Ovo je omogućeno od juna meseca, a do sada je pokrenuto više od 130 postupaka medijacije - koji su ustupljeni telima za vansudsko rešavanje spora.

Sagovornica N1 ukazuje na to da je teret dokazivanja na trgovcu i da u slučaju da odbije reklamaciju, upravo trgovac mora da dokaže da je za, na primer, oštećenje - kriv potrošač.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u junu je usvojilo pravilnik i obrazac predloga čime je počela primena vansudske zaštite potrošača u Srbiji. To je, prema rečima Vesne Perinčić, još jedan vid zaštite potrošačkih prava, koji može da se pokrene tek po okončanoj reklamaciji , ali pre pokretanja sudskog postupka.
 
Medijacija je, kaže sagovornica N1, postojala i ranije, ali je sada to vansudsko rešavanje sporova koje nadzire ministarstvo.
 
"Na sajtu se nalazi obrazac predloga, ceo postupak je jednostavan za potrošače – ispuni se obrazac predloga, podnese se račun i dokaz da je okončan postupak reklamacije. Obrazac se predaje lično, mejlom ili poštom. Ministarstvo ima objavljenu listu tela za medijaciju, ima ih 30 , i medijator se određuje prema teritorijalnom principu", navodi Perinčić.
 
Ovo je, objašnjava, poseban institut, iznad klasične medijacije, koji kontroliše ministarstvo.
 
"Potrošač ga pokreće kad je završena reklamacija trgovcu kojom potrošač nije zadovoljan. Pre pokretanja sudskog spora, potrošač može da pokrene ovaj postupak medijacije koji je mnogo brži, i traje maksimalno 30 dana", navodi sagovornica N1.
 
Trgovci inače, kako dodaje, poštuju rokove utvrđene Zakonom o zaštiti potrošača. Ali najčešće samo kada je reč - o formi.
 
"Teret dokazivanja je na trgovcu - on mora da dokaže, prilažući nalaz analize nekog tela, da je potrošač oštetio patiku neadekvatnim održavanjem, na primer, a ne da je greška u proizvodnji", ističe Vesna Perinčić.
 
Potrošači se, osim na kvalitet patika i sportske opreme, žale, ističe sagovornica N1, na usluge elektronskih komunikacija, komunalne usluge…
 
Šta je sa registrom "Ne zovi"
 
Predviđeno je da registar "Ne zovi" zaživi najkasnije do isteka godinu dana od početka primene novog Zakona o potrošačima (20. decembar 2021.).  Čeka se da ministarstvo usvoji pravilnik i obrazac kako bi potrošači dobili još jedan vid zaštite od nasrtljivih trgovaca.
 
"Taj registar olakšaće zaštitu prava potrošača, pogotovo onih koji pripadaju starijoj populaciji koji su žrtva nasrtljive poslovne prakse trgovaca. Ti trgovci su istrenirani kako da nastupe prema posebno osetljivim kategorijama potrošača. Jer, posle nastaje problem kada rodbina kaže da su prevareni – kako da se vrati ta roba – skupi masažeri, posteljine od više stotina hiljada dinara", navodi ona.
 
Ovaj registar funkcioniše po principu - ko u njega upiše svoj broj telefona, trgovac ne sme da ga zove i nudi kupovinu proizvoda i usluga.
 
Potrošač popunjava obrazac, podnosi ga svom operatoru elektronskih komunikacija, a ona ga prosleđuje regulatornom telu, koje potom objavljuje listu telefona koje trgovci ne smeju da pozivaju.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dragan Jovanovic

    04.09.2022 13:06
    vestacenje
    Ja sam sudski vestak za informacione tehnologije.
    U cilju pomoci kupcima od strane foruma za zastitu potrosaca Nis i zastite kupaca, dogovorili smo da se za proizvode gde je odbijena reklamamcija ( odnosi se na proizvode iz moje oblasti) izvrsi vestacenje, a da kupac plati samo deo od 1000,00 dinara za izradu tehnickog nalaza ( materijani troskovi ). Cena kompletnog vestacenja je navedena na potvrdi,i naplacivana je samo u slucuja sudskog spora od onoga ko spor izgubi pred sudom. I do sada ni jedan potrosacki spor a u zadnjih 10 godina nije izgubljen. I nema nikakvog dila sa prodavcima. Reklamacija je opravdana ili ne. Ako se utvrdi da je opravdana, to je sa punim argumentima, bez mogucnosti da se pobije. Zato ne nasedajte na price da treba odustati. Cesto se dogadja i da su kupci vise ocekivali od proizvoda, pa su cesto i nezadovoljni sopstvenom greskom, a da prizvod sam po sebi nije nesaobrazan/neispravan. Problem su i mehanicka ostecenja ekrana, telefona, laptopova, monitora i TV aparata, za koje kupci tvrde da nisu odgovorni, ali mesto nastanka ostecenja nije moguce utvrditi vestacenjem. Zato dobro proverite fizicko stanje uredjaja koje kupujete, jer tu vestacenje ne moze pomoci.
  • Rusofil_IQ0

    03.09.2022 13:43
    meni kad je tehnomanija odbila garanciju pod izgovorom da graficka kartica nije propisno koriscena od 80 000din, to je bilo to, medijacija je trazila da platim vestaka koji su trazili oko 30 000din... ali su mi isti napomenuli da oni mogu samo fizicku karticu da pregledaju i da je ona ok, posle toga bi morao da platim advokata tako da sam moguceg gubljenja zivaca odustao
    Takodje su mi rekli da medijacija 99% nece uraditi plodom
  • Marta

    03.09.2022 11:40
    Sarena laza!
    Ovo je sarena laza. Spisak medijatora je prepun ljudi koji su platili skupe obuke, skupe obnove licenci, a da nisu nikada dobili nijedan predmet u rad. Iz nekog razloga, uvek se vrte ista imena i kao dodeljeni medijatori i kao predavaci na obukama. Slucajnost?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija