Prema izveštaju reportera N1, kilometar uzvodno nalaze se još dva mosta, jedan viseći, takođe, u lošem stanju, ispred kog je postavljena traka da ne može da se prođe, ali da deluje kao da je to učinjeno tokom noći, nakon nesreće.
Iznad njega se nalazi čelični most koji je takođe u lošem stanju i deluje prilično dotrajalo.
On podseća da je premijerka Ana Brnabić prilikom boravka u Ovčarsko-kablarskoj klisuri rekla da vlada stoji iza projekta regeneracije ove klisure, i da će samo ove godine izdvojiti 500 miliona dinara, ali očigledno ništa od toga nije otišlo na sanaciju ovih mostova.
Tragedija mogla biti izbegnuta
Tragedija je, ukazuju stručnjaci, možda mogla biti izbegnuta da su se na mostu, koji je zabranjen za upotrebu, nalazile fizičke prepreke, i trake koje upozoravaju na mogućnost urušavanja. Umesto toga, nadležni tvrde, bila je tabla sa upozorenjem. Tabla koju niko nije video, čak ni meštani koji tu žive.
Koliko je zapravo most bio nebezbedan i čak zastrašujuć najbolje pokazuje snimak objavljen na TikToku. Na njemu se vidi da su daske potpuno dotrajale i trule, da čak nedostaju pojedini delovi kroz koje se vidi reka, a da ga drže tanke sajle. Sa strane je improvizovana mreža.
Meštani su preko njega prelazili pojedinačno, koristili ga kao prečicu. Često su se na njemu mogli videti turisti, influenseri koji se slikaju za društvene mreže. Rešenje o zabrani za upotrebu stajalo je negde u fioci, a na terenu ništa nije urađeno da se odluka sprovede, da se postave prepreke ili čak da se most ukloni. Od odgovornosti svi sada peru ruke, a istraga bi trebalo da pokaže ko je zatajio u tom lancu.
Zabrinjava, međutim, da ovo nije jedini viseći most u Ovčarsko-kablarskoj klisuri, ali ni u drugim delovima Srbije. Ima ih još koji su takođe u lošem stanju.
Građevinski inženjer
Siniša Mihajlović za
Euronews Srbija kaže da u Srbiji ima
na desetine manjih i većih visećih mostova, ali da se njihov tačan broj ne zna, jer ne postoji jedinstveni registar. Ne zna se ni u kakvom su stanju, a ono kod većine, kako tvrdi, nije sjajno.
Ovi objekti povezuju obale na najnepristupačnijim mestima, a za gotovo sve njih je zajedničko da se veoma loše održavaju i da nisu sasvim bezbedni. Često se ne zna ko je zadužen za popravke i održavanje ovih osetljivih konstrukcija. Mihajlović napominje i da ovo nije prvi slučaj rušenja mosta i da su se slične situacije dešavale i u poslednje dve ili tri decenije, kada su daske propadale, a voda odnosila stubove, ali da na sreću nije bilo žrtava i težih posledica, pa se o tome nije mnogo pričalo.
"Most koji se srušio nije jedini na ovom potezu i ima ih još tri ili četiri, a slični mostovi su pravljeni na Ibru, Nišavi, Zapadnoj i Južnoj Moravi. I na putu za Pirot sam video jedan koji je baš oštećen i nema sve daske. Na Maglič sam išao preko mosta koji je bio godinama u lošem stanju, a srušen je pre nekoliko godina kada ga je odneo nabujali Ibar. Trebalo bi iz turističkih pobuda više nego zbog potreba lokalnog stanovništva, da se ti objekti održavaju s obzirom na to da su stari 50 i 60 godina", ukazuje Mihajlović.
Istraga zbog nesreće
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović izjavio je da će biti sprovedena istraga zbog nesreće, jer je nadležni inspektor doneo rešenje kojim zabranjuje korišćenje tog mosta.
"Nadležni građevinski inspektor lokalne samouprave doneo je rešenje kojim zabranjuje korišćenje tog mosta i daje nalog tačno kako da se rehabilituje, da bi bio ponovo u funkciji", kazao je Momirović za RTS i dodao da su ljudi sami uklanjali barijere za zabranu korišćenja mosta, da bi ga koristili kao prečicu.
Ukoliko je izdato rešenje o zabrani korišćenja mosta, postavlja se pitanje ko je morao tu zabranu da sprovede, zašto ta zabrana nije kontrolisana? Ako je dat nalog za rehabilitaciju, šta je preduzeto da se napravi novi most koji ispunjava uslove?
Na ta i mnoga druga pitanja iz lokalne samouprave nije stigao jasan odgovor. Gradonačelnik Čačka Milun Todorović kaže da su "njegova saznanja" da je postojala tabla sa upozorenjem, da je most moglo da prelazi najviše četvoro ljudi istovremeno.
"Nije izdata dozvola za izgradnju tog mosta, ozakonjenje nikada nije izvršeno. Šezdesetih godina prošlog veka je on divlje napravljen. Naravno, niko ne beži od odgovornosti. U komunikaciji sam sa Vladom Srbije i utvrdićemo sve okolnosti. Ove žene niko ne može da vrati. To je velika tragedija. Ponosan sam na sve koji su učestvovali u spasavanju ljudi", rekao je gradonačnik Čačka juče posle nesreće.
Obavezna stalna kontrola
Građevinski inženjer Siniša Mihajlović napominje da je mostove potrebno s vremena na vreme pregledati i zameniti dotrajale delove, ali da se to retko dešava i da je očigledno prepušteno slučaju.
"Za lokalne samouprave koje imaju ograničene i male budžete izgradnja novih visećih mostova su jako veliki troškovi. Njihova cena zavisi od raspona, a to su velika ulaganja i verujem da teško može da se uradi nešto bez 100.000 do 200.000 evra. Sada bi moralo po novim propisima", kaže Mihajlović.
On je naveo da su na rušenje mosta u konkretnom slučaju u Ovčar banji uticali nebriga nadležnih, ali i zakoni fizike i splet loših okolnosti.
"Most je uzan, a zbog oštećenja su se svi verovatno pomerili na jednu stranu. Pošto je to fleksibilna konstrukcija, sav teret se preneo na drugu stranu. Došlo je do uvijanja i opterećenja jednog kabla, a drugi se podigao gore i to je verovatno bilo kobno. Na tim kablovima koji su stari 50 ili 60 godina ima korozije, a dve ili tri žice ne bi mogle doprineti da most padne, ali mogu ako je korozija uznapredovala i kada se pojavi 40 ljudi i kad idu svi su na jednoj strani", objašnjava Mihajlović.
Svi povređeni u jučerašnjoj nesreći kod Ovčar Banje, kada se srušio viseći most su stabilno, potvrđeno je u Opštoj bolnici u Čačku.
Komentari 6
Garica
Eon
Ex
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar