Džabe nam novi vozovi ako nema ko da ih vozi: Mašinovođe idu u Nemačku za platu od 2.500 evra

Dok se grade i rekonstruišu stare pruge i kupuju vozovi, postavlja se pitanje ko će njima upravljati. Mašinovođe se obrazuju samo u jednoj školi u zemlji, a ni tamo nisu popunjeni kapaciteti.
Džabe nam novi vozovi ako nema ko da ih vozi: Mašinovođe idu u Nemačku za platu od 2.500 evra
Foto: 021.rs
U "Srbijavozu" najavljuju zapošljavanje novih kadrova, kroz programe stipendiranja i dualnog obrazovanja.
Na vrhu liste deficitarnih zanimanja godinama su vozači i kamiona i autobusa. Kako bi se nadomestio manjak radne snage, sve češće su za volanom stranci.
"Ove godine je u smer tehničar vuče upisano ukupno 36 učenika, oni su raspoređeni u dva odeljenja, po 18 učenika. Dozvoljeno nam je 60 učenika maksimalno, ali nije bilo interesovanja za više od 36 mesta", navodi za RTS Zlatko Radosavljević, direktor Železničko-tehničke škole u Beogradu.
 
Osim tehničara vuče – mašinovođe – ta škola obrazuje još nekoliko obrazovnih profila u oblasti železničkog saobraćaja. To su otpravnik vozova, transportni tehničar – osoba koja ugovora sve vožnje, tehničari upravljanja, tehničari bezbednosti.
 
Nekada su postojali i ljudi koji su održavali kontaktnu mrežu i prugu, ali su zbog malog interesovanja učenika svi ti smerovi manje ili više ugašeni, kaže direktor škole.
 
Bilo je interesovanja poslodavaca – potvrđuju podaci Nacionalne službe za zapošljavanje. Sve je manje mašinovođa na evidenciji nezaposlenih.
 
Međutim, nema zvaničnih podataka koliko je njih čekajući posao otišlo u Nemačku. Procene su da je u zemlju premreženu sa više od 33.000 kilometara pruge otišlo nekoliko desetina tek svršenih đaka, i isto toliko iskusnih mašinovođa. Tamošnje tržište traži ih još – aktuelno je više od 2.000 oglasa za posao mašinovođe.
 
"Njima se nude plate između 1.500 i 2.500 evra, a u pojedinim oglasima se čak obećavaju plate od 3.250 evra, uključjujući sve beneficije. To su za mašinovođe ovde izuzetno velike plate budući da mnogi od njih odlaze u susednu Švajcarsku u kojoj su plate duplo veće", objašnjava dopisnik RTS-a iz Nemačke Nenad Radičević.
 
Železničko-tehnička škola nekoliko godina unazad sarađuje sa jednom nemačkom kompanijom. Prema rečima direktora, ta saradnja ne podrazumeva da đaci po završetku školovanja automatski odlaze u Nemačku.
 
"Saradnja je podrazumevala da učenici u toku školovanja mogu da posete prostorije te nemačke firme, odnosno da imaju nekih privilegija – da mogu da uče nemački jezik dok su kod nas i ako žele mogu da idu da rade za tu nemačku firmu, naravno posle obuke u Nemačkoj. Međutim, jako mali broj učenika je bio uopšte zainteresovan da odmah posle škole odlazi u Nemačku", tvrdi direktor Zlatko Radosavljević.
 
U preduzeću "Srbijavoz" trenutno je zaposleno 465 mašinovođa, čija je prosečna starost 41 godina. U prevozu teretnog saobraćaja, u firmi "Srbija kargo" je zaposleno 466 mašinovođa, 50 mašinovođa na manevri i 49 pomoćnika mašinovođe.
 
Kako bi zadržali mašinovođe, ta dva preduzeća najavljuju bolje uslove rada i kupovinu novih vozova. Neophodni su im novi kadrovi jer u narednih pet godina u penziju ide stotinak mašinovođa. Zato je sa Železničkom školom u Beogradu i uspostavljeno dualno obrazovanje. Planirano je i stipendiranje učenika.
 
"To znači da će paralelno sa studijama mašinovođe imati priliku i da rade u 'Srbijavozu' i na taj način imaju praktična znanja kada svog prvog radnog dana stupe na dužnost. Iz svih regiona po Srbiji određen broj dece će imati stipendiju da mogu da trošak svog školovanja umanje stipendijom 'Srbijavoza' i samim tim ćemo podići nivo interesovanja", navodi  v. d. direktora "Srbijavoza" Ivan Bulajić.
 
Interesovanje ne jenjava ni za majstorima koji bi popravljali prugu i održavali vozove. Njih je, međutim, sve manje jer su škole koje su godinama obrazovale taj kadar ukinule smerove jer nije bilo dovoljno đaka.
 
Bulajić navodi da ta kompanija u drugoj polovini iduće godine počinje da prima isporuku 18 novih najmodernijih švajcarskih vozova za koje će trebati i dodatne mašinovođe.
 
U planu za iduću godinu je, kaže, nabavka novih lokomotiva koje će zameniti stare na pruzi Beograd - Bar.
 
Iz kompanije "Srbija kargo" za RTS kažu da je u toku procedura potpisivanja Ugovora o kreditu sa EBRD-om, uz podršku i garanciju Vlade Srbije, za nabavku novih 10 dizel lokomotiva, od kojih su šest lokomotiva za vuču vozova, a četiri lokomotive za manevru, kao i 50 plato vagona za prevoz kontenera.
 
U sklopu kreditnog aranžmana predviđen je i remont i modernizacija 1.250 vagona raznih serija.
  • Masinovodja

    31.01.2023 09:51
    Soko
    Masinovodje koje voze voz Soko cija je vrednost 21milion evra imaju platu od 75-80 hiljada din.
  • Jovan

    09.11.2022 13:49
    Ljudi moji pa ja sam se prijavljivao za posao masinovodje u Beogradu ali da bi dobio taj posao za platu od 55000 din moras da das nekom 5000 e. Ja sam bio odbijen zbog tih 5000 e a bio sam jedan od najboljih ucenika i svi su mi radili na Zelznici i nedam iz principa.
    A cim nekom od Sefova i Sindikata zatrebaju pare oni ce objaviti oglas da zaposljavaju masinovodje.
    Sramota Srbijo
    Sramota Ekonomska silo
  • Dragan Jakovljevic

    07.11.2022 13:08
    Kako nema MASINOVODJA
    Direktor Srbija Voza,gospodin Bulajic, nudi masinovodjama da ne idu u penziju da ostanu da voze za 55000 dinara sa svim dodatcima.Bas me cudi da nema ko da mu vozi.Masinovodja je ljudi isuvise ozbiljan posao za ovakvo ponizavanje.POZDRAV OD MASINOVODJE.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija