Ove godine 250 vozača-početnika ostalo bez dozvole: Šta smeju dok su za volanom, a šta ne

Okvirni podaci govore da je oko 250 vozača sa probnom vozačkom dozvolom tokom 2022. godine ostalo bez iste zbog različitih prekršaja u saobraćaju.
Ove godine 250 vozača-početnika ostalo bez dozvole: Šta smeju dok su za volanom, a šta ne
Foto: Pixabay
To znači, da su "tek stasali" vozači sakupili minimalno devet kaznenih poena, koliko je potrebno da probna vozačka dozvola bude oduzeta ili su pravosnažnom presudom osuđeni za krivično delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja u kojoj je neko izgubio život.
Dok je, s druge strane, vozačima sa više od dve godine vozačkog iskustva, odnosno stalnom dozvolom potrebno da sakupe 18 kaznenih poena da bi im pomenuta vozačka isprava bila oduzeta, onima sa "nižim stažom" za volanom greške se tolerišu duplo manje, piše Blic.
Kako je za "Blic" rekao Slobodan Karličić, načelnik Sektora za vozače i pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, prekršaj koji najčešće dovodi vozače sa probnim dozvolama do gubitka iste je vožnja između 23 i 6 časova. Tu je i upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola, kao i prekoračenje brzine.
 
"Sve češće imamo i kandidate koji su takođe nakon 23 časa imali saobraćajnu nezgodu sa materijalnom štetom, kao i sa lakim i teškim povredama", navodi Karličić.
 
Prema njegovim rečima, postupak kada se izgubi probna vozačka dozvola isti je kao i kada se izgubi stalna, sa tom razlikom što se probna gubi sa devet, a stalna sa 18 kaznenih poena.
 
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja, svima kojima je vozačka dozvola oduzeta iz razloga što nisu savesno i na propisan način upravljali vozilom u saobraćaju, može ponovo biti izdata vozačka dozvola, na sopstveni zahtev, ali uz određene uslove.
 
Vozač kome je oduzeta dozvola mora da obavi poseban zdravstveni pregled na kojem će biti utvrđeno da je sposoban za vozača određenih kategorija motornih vozila, mora prisustvovati obaveznom seminaru iz bezbednosti saobraćaja i položiti ispit iz bezbednosti saobraćaja.
 
Naredni uslov koji mora da ispuniti je da plati novčanu kaznu za prekršaje zbog kojih su mu izrečeni kazneni poeni, odnosno da izmiri novčane kazne za krivična dela zbog kojih mu je oduzeta vozačka dozvola, odnosno izdržavanje izrečene kazne zatvora za navedene prekršaje ili krivična dela.
 
Naposletku, moraju biti izvršene sve mere zabrane upravljanja motornim vozilom koje su mu izrečene.
 
Na seminarima koji su obavezni deo "vraćanja" vozačke dozvole, a koje organizuje i sprovodi Agencija za bezbednost saobraćaja, nađe se godišnje oko 1.600 vozača, s tim da se ovaj brojk povećava iz godine u godinu za nekih 150 vozača godišnje.
 
Tendencija porasta primetna je i kod polaznika seminara sa probnom vozačkom dozvolom.
 
"Generalno se broj vozača kojima je oduzeta probna vozačka dozvola iz seminara u seminar povećava. Među 12 polaznika nađe se dvojica sa oduzetom probnom vozačkom dozvolom", objašnjava sagovornik Blica.
 
 
Nakon pohađanja seminara i položenog ispita, polaznik seminara dobija Uverenje o položenom ispitu s kojim u nadležnom MUP-u, koji mu je i oduzeo vozačku dozvolu, pokreće postupak vraćanja iste. Ovde dolazi do razlike koja se odnosi na vozače sa probnom vozačkom dozvolom.
 
Probna vozačka i kazneni poeni stoje "zamrznuti"
 
"Imajući u vidu da se probna vozačka dozvola izdaje na dve godine, a da se vreme koje je lice s probnom vozačkom dozvolom zbog određenih prekršaja ili krivičnog dela, kao zatvorske kazne ne računaju, ako nije proteklo dve godine, vozaču će se ponovo izdati probna vozačka dozvola, do momenta dok ne protekne dve godine, kada i stiče uslov za izdavanje stalne vozačke dozvole, ali ovaj deo je u nadležnosti Uprave za upravne poslove MUP-a", objašnjava Karličić.
 
Takođe, za vreme provedeno na izdržavanju kazne zatvora zbog učinjenih saobraćajnih prekršaja, kao i zbog učinjenih krivičnih dela zabranjenih Zakonom o bezbednosti saobraćaja, niti za vreme trajanja mere zabrane upravljanja motornim vozilom ne teče predviđeni rok za brisanje kaznenih poena.
 
Ukoliko pak dođe do sticanja uslova za stalnu vozačku dozvolu, a vozač na evidenciji ima kaznene poene kojima još nije istekao rok važenja (24 meseca), ti kazneni poeni se prenose i ostaju u evidenciji vozača sve do momenta isteka.
 
Šta smeju, a šta ne smeju početnici?
 
Iako je prva asocijacija na probne vozače obavezna nalepnica sa slovom "P" na prednjem i zadnjem staklu, postoji još nekoliko važnih pravila koje novopečeni vozači moraju da poštuju:
 
- Snaga motora automobila kojim upravlja početnik ne sme biti jača od 80 kW ili 109 KS. Međutim, postoji izuzetak. Vozač sa probnom dozvolom sme da vozi snažniji automobil samo pod nadzorom člana porodice koji se u tom trenutku nalazi u vozilu i ima važeću vozačku dozvolu za B kategoriju u trajanju od najmanje pet godina. Kazna za nepoštovanje je od 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana.
 
 
- Zabranjena vožnja u periodu od 23 časa uveče do 6 časova ujutru. Ova zabrana važi za sve probne vozače i kršenje je zakonom kažnjivo sa šest kaznenih poena, oduzimanjem vozačke dozvole na najmanje tri meseca i novčanom kaznom od 10.000 do 20.000 dinara.
 
- Kada je reč o prekoračenju brzine, vozači sa probnom vozačkom dozvolom moraće da poštuju ograničenje na auto-putu do 110 kilometara na čas, na motoputu do 90 kilometara na čas. Na ostalim putevima, vozač sa probnom vozačkom sme da vozi samo do 90 odsto od ograničenja. 
 
- Konzumacija alkohola je strogo zabranjena, odnosno, vozač početnik ne sme da ima nimalo alkohola u krvi, a za alkoholisanost do 0,5 promila biće kažnjen sa 10.000 dinara.
 
- Zabranjeno je telefoniranje za vreme vožnje, čak i ako se to čini uz pomoć "hands free" uređaja. Novčana kazna ukoliko se za vreme vožnje koristi telefon je 10.000 dinara.
 
- Mlađi od 18 godina sa probnom vozačkom dozvolom po Zakonu o bezbednosti saobraćaja ne smeju da upravljaju vozilom bez nadzora lica koje se nalazi u tom vozilu i koje ima važeću vozačku dozvolu za upravljanje vozilom kategorije B u trajanju od najmanje pet godina. Kazna je oduzimanje vozačke dozvole na najmanje tri meseca, novčana kazna od 20.000 do 40.000 dinara i šest kaznenih poena.
 
- Osoba koja nadzire vozača sa probnom vozačkom dozvolom, kao i sam vozač biće kažnjeni sa 3.000 dinara novčane kazne ukoliko na automobilu nije jasno istaknuta i vidljiva oznaka "P" sa prednje i zadnje strane vozila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • wujke

    15.12.2023 14:29
    glupost
    sta se desava u slucaju da vozac pocetnik ima i preko 30..razumem da u pravilniku pod vozac pocetnik stoji – 5) vozi auto sa preko 80 kW, odnosno 109 konjskih snaga. Međutim, postoji izuzetak. Sme da vozi auto jači od 109 KS ukoliko je pod nadzorom člana porodice koji se nalazi u tom vozilu i koji ima vozačku dozvolu B kategorije najmanje pet godina. sad je pitanje koga ja da nadjem sa 40 godina da bude moj nadzor u voznji..to ne razumem i malo je glupavo..posto niti imam ambicije da jurim..niti da rizikujem svoj zivot a ni drugih ucesnika..a i mislim da je moje rezonovanje situacije kao nekoga ko je pocetnik sa 35 i nekoga sa 19 ili 21 kao dupe i oko razlika..
  • Ana

    26.04.2023 23:00
    Nema zakona jedan iz komsiluka 18god.imao je alkohola zabrana voznje od 23 do 6h u pola tri se prevrnuo i coveku rasturio ogradu bila policija sve na uvidjaj al nista nije dobio decko i dalje voza i bahati se a nocu nigde policije po Borci da proverava
  • Rade

    29.11.2022 19:09
    @skole
    U raskrsnici sme da se prestrojava, proverite važeći zakon o saobraćaju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

EPS: Nema kolapsa, spremno smo ušli u zimu

"Elektroprivreda Srbije" je apsolutno spremna ušla u zimsku sezonu, a zaposleni su tokom cele godine pokazali da uz posvećenost i znanje svaki izazov može biti prevaziđen, saopštilo je to preduzeće.