Plan Radne grupe je da se promene podzakonski akti koji se bave nasiljem, zlostavljanjem i zanemarivanjem u školama. Pravilnici bi po trebalo da budu promenjeni do 20. decembra.
Međutim, nisu ni svi prosvetni radnici i zaposleni u školama za zabranu nošenja mobilnih telefona. Dok jedni smatraju da je to odličan predlog koji bi uticao na ponašanje đaka, drugi rešenje vide u drugačijem pristupu vaspitanja i odnosu društva, od trenutka kada se dete rodi.
Potpredsednica Foruma beogradskih gimnazija Ana Dimitrijević je za TV Prva rekla da to neće rešiti problem.
"To ne rešava problem, oni mogu da ostave telefon po strani tokom časa, pa da tokom odmora uguraju nekog vršnjaka u toalet i da ga pretuku. Moramo da radimo na tome da naučimo decu šta je to empatija, šta je to društveno neprihvatljivo. Treba nam više psihologa i pedagoga", rekla je Dimitrijević.
Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola član je grupe za izradu protokola o zaštiti nastavnika, i kaže za "Blic", da zabranu mobilnih telefona smatra jednom od mera koja će zaštititi i nastavnike, i da će učenici više učiti i obraćati pažnju na nastavni plan i program.
"Pozivi koje dobijaju, poruke i društvene mreže im odvraćaju pažnju. Ali, to je ipak minimalna mera, a prava mera je da u školu uđe stručno lice i da uradi ono što zaista treba. To bi trebalo da bude inspektor zadužen za rad sa mladima, sa maloletnicima, koji zna šta treba da pita, koji će doneti odluku i podneće prijavu javnom tužiocu. To je jedino pravilno, a ne da to rade profesori koji nisu stručni za to", kaže Antić.
Jedna od škola u Srbiji koja je već uvela zabranu korišćenja mobilnih telefona je i OŠ "Kizur Ištvan" u Subotici. Da ne bi remetili održavanje nastave, snimali vršnjake i nastavnike, koristili društvene mreže, telefonirali, učenici uređaje moraju da odlože tokom časa.
"Bilo je pokušaja da predaju jedan, a kod sebe imaju drugi mobilni telefon. Kada se to primeti telefon se oduzima i poziva se roditelj. Mora sve strogo da se sprovodi, i sledeće sedmice zbog porasta nasilja u školama širom Srbije, u dogovoru sa Centrom za nestalu i zlostavljanu decu, organizujemo radionicu na temu bezbednosti", kaže direktor škole Dejan Anđelović.
Poručuje da u školi daju sve od sebe, ali je problem mnogo kompleksniji i da je uloga elektronskih medija i sadržaja koji su dozvoljeni u javnosti ogromna.
"Neophodna je veća roditeljska kontrola dece kada je internet u pitanju. To se slabo radi. Pitao sam roditelje koliko ih ima roditeljsku kontrolu na internetu, od 32 jedan je ima. Moraju da vode računa šta se gleda, kopira sa Tiktoka. Ako oni kod kuće gledaju rijaliti, sadržaj koji propagira dno društva, onda će i deca da se ponašaju nasilno. Više nemamo dečjih normalnih sadržaja, gde su sadržaji kao što je bio 'Muzički tobogan', 'Priče iz nepričave', naravno, to vreme je prošlo, ali na tom principu može da se napravi kvalitetan program prilagođen današnjem vremenu", kaže Anđelović i naglašava da su mobilni i internet preuzeli primat, dok je škola definitivno na drugom mestu po obrazovanju.
"Na prvom mestu im je internet, pa tek onda škola. Prvo se na internetu informišu, tamo stiču ideale, i kako onda kada dođu u školu da popravljamo stvari? Nasilja je uvek bilo, ali elektronsko nasilje je aktuelno od pre par godina. Kada se nešto desi, treba odmah prebaciti učenika nasilnika u drugu školu, a ako i tamo napravi haos, poslati ga u treću i to ne na teritoriji grada, već iz Subotice u Sombor, na primer. Nema druge, neka se ljuti ko hoće. Iskreno, deca nisu kriva. Moramo prvi da se zapitamo šta smo deci pružili i šta im prikazujemo", kaže Anđelović.
Mirjana Stevanović, direktorka Osnovne škole "Matko Vuković" u Subotici, smatra da rešenje nije u zabrani korišćenja mobilnih, već u tome da decu treba učiti odgovornosti.
"Ako zapalimo totem, nismo rešili problem i ako neko nema trenutno telefon, ne znači da neće biti agresivan. Moramo odmeriti dobro šta je odgovarajuće određenom delu ili nedelu. Odgovornost roditelja je važna. Svi se pozivamo na odgovornost škola, ali je problem što za roditelje ne postoji odgovarajuća odgovornost za ono što dete uradi. Sigurna sam da ne može bez odgovorajuće kazne za dete, a uzeti im telefone neće ništa rešiti", kaže Stevanović.
Kada je autoritet prosvetnih radnika u pitanju kaže da je svaki nastavnik odgovoran za autoritet koji ima. Ne može društvo da gradi autoritet nikome, smatra.
"I pojedini nastavnici koriste telefone na času, i to je problem, šta ćemo sa njima", pita Stevanović.
Psihološkinja u školi, Dragana Ćupurdija, kaže za "Blic" da uzrok nasilja u školama nije mobilni telefon, i ne veruje da će Ministarstvo sprovesti do kraja predlog da se uvede zabrana korišćenja u školama.
"Država bi trebala da zabrani prodaju, kao alkohola i duvana. Nasilje se dešava od nula do 24 sata. U školama je problem što oni ponekad zazvone ili im neko ukrade telefon. Telefon nema veze sa problemom koji imamo. Treba raditi na odgovornosti dece, a ne može zakonska regulativa da utiče na vaspitanje dece. Zašto je uopšte dozvoljeno deci da gledaju određene internet stranice? Dete od šest meseci gleda mobilni telefon dok ga majka i otac hrane i sada mi u školama treba da ih oduzimamo, a oni su već zavisni. Zašto uopšte dete ima mobilni telefon", pita Ćupurdija.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 28
Uzrok i povod
Ministar misli ako nema mobilnih nema snimka
Postoje skole u kojima se mobilni koriste za kvizove, testove, sami na nastavi istrazuju na temu, na casu se pretrazuje materijal za rad, istrazuju se postojeca resenja
Kad secradi nesto drugo mobilni u tasni bez tona
Ko smeta -> kod paihologa, pedagoga, dezurnog, ali to se sada ne sme
Ne smeju cvetići da se izbacuju sa časa…
Sve se obrce
Još će nastavnica biti kriva što su je snimali
I Djura ća da joj oprosti što joj je izvukao stolicu?
VladaR
Prosvetar
Telefone deci nikada ne bih uzela i mislim da je to čist promašaj. Šta će se desiti kada neko dete ne bude htelo da nastavniku preda telefon, jer je mangupa uvek bilo i biće? Opet problem.
Deci nije lako da se odupru svemu što im se nudi. Stručne službe u školama su prilično zatajile i čini mi se da samo čekaju da se nešto dogodi, pa onda gase požar raznoraznim sastancima timova, protokolima i slično.
Gospodo, ovde je problem u PREVENCIJI!
Prosveta je do guše zatrpana administracijom. Ljudi iz ministarstva su odobrili milion seminara koji su apsolutno neupotrebljivi u praksi. Nikada, nijedan o sprečavanju nasilja, tek da neko čuje i naša iskustva i predloge.
Za početak, dovedite nam stručnjake u škole da malo oslušnu tu našu decu i dobru i lošu. Možda će im baš ta deca dati ideju kako stati na put nasilju u školama.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar