.jpg)
Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan: Predlog i da se probna vozačka dobija sa 16 godina
Problem nedostatka profesionalnih vozača postao je hroničan, pa su neke firme u Srbiji pokušale da ga premoste "uvozom" šofera iz Bangladeša i Šri Lanke.

Foto: 021.rs
Prevoznici su svesni da deficit kadra ne može da se reši preko noći, ali ukazuju da bi jedan od pravaca mogao biti spuštanje starosne granice za vozače, piše Euronews Srbija.
U našoj zemlji, da bi mogli da voze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu u 21. godini. Da bi vozili autobus, moraju imati dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.
Kako navode u Poslovnom udruženju "Srbijatransport", trenutno je u većini država članica Evropske unije minimalna starosna granica za dobijanje C i CE dozvole 18 godina, a za dobijanje D i DE dozvole je 21 godina.
Besplatno obrazovanje za profesionalne vozače, niža starosna granica, kao i izbacivanje C kategorije kao preduslova za D kategoriju, smatraju u "Srbijatransportu", bili bi samo neki od koraka da se volana uhvate mladi ljudi. Prema proceni ovog udruženja, Srbiji je godišnje potrebno 4.000 novih vozača autobusa, dok se u srednjim školama u jednoj generaciji obrazuje njih oko 1.000, a za poslednje tri godine za ovu profesiju van redovnog obrazovnog sistema ih je obučeno oko 500.
"Prevoznici pokušavaju da iznađu razne modele kako bi prevazišli sadašnju situaciju, ali rešenje mora biti sistemsko. Pristup profesiji se mora korigovati, mora se subvencionisati i pomoći mladim ljudima da priđu profesiji i, sa druge strane, poslodavci u ovim uslovima, sa nedostatkom radne snage, vrlo skupih inputa, moraju na neki način dobiti institucionalnu pomoć, jer svi mi prevoznici smo u funkciji građana, kako u gradu Beogradu, tako u u celoj zemlji", kaže Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta".
On ukazuje da je u toku javna rasprava o nacrtu Zakona o bezbednosti saobraćaja i da je udruženje podnelo inicijativu za njegovu izmenu, jer je "definisana veoma visoka starosna granica za profesionalne vozače i veoma demotivišući sistem za ispunjavanje propisanih uslova za profesionalne vozače".
Inicijativa podrazumeva korekciju starosnog uslova za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za kategoriju D1, na 21 godinu za D, uz uslov posedovanja samo B kategorije i da se izbaci iz zakona uslovljavanje obaveze posedovanja C kategorije, a time i uslov perioda od najmanje dve godine. Smatraju da bi to podstaklo dualno obrazovanje u srednjim stručnim školama. Za pristup profesiji vozača teretnog vozila predlažu starosni uslov za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za C i CE uz uslov posedovanja samo B kategorije.
Vujanić: Nema razloga za nepoverenje u mlade
Neizbežno pitanje, koje prati inicijativu prevoznika, je kako bi spuštanje starosne granice uticao na bezbednost saobraćaja. Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da nema razloga za nepoverenje prema mladima.
"Ako uzmete u obzir da je sa 18 godina čovek potpuno odrastao i da odgovara krivično pred sudom, da mu možete dati da nosi pištolj, zašto mu ne bi bilo dozvoljeno da vozi kad se za to i školovao? Ne može niko reći da punoletna osoba nije svesna svojih postupaka. Mlađi čovek ima kvalitetnije reflekse, bolji vid, brzo misli. Ne bih mu dao da sa 18 godina odmah vozi autobus, ali bih dozvolio C1, što bi bio laki kamion, a sa 21 godinom bih dozvolio autobus i to prvih godinu dana D1, a posle D kategoriju", kaže Vujanić.
Njegov predlog je da se starosna granica pomeri na 16 godina za probnu vozačku.
"Mi smo samo iz straha, kada smo donosili prethodni zakon, umesto da stavimo 16 za probnu stavili 17 i sve smo pomerili bespotrebno za godinu dana. Sa 16 bi trebalo da je dobija probna, sa 18 puna vozačka dozvola, sa 19 bih dozvolio da mladi polažu D 1 kategoriju vozila, odnosno male autobuse. Sada imate decu koji polože C u školi, sa 18 godina, a nemaju pravo da voze. Oni bi mogli lake kamione, iz kategorije C1 da voze", smatra profesor Vujanić.
On ukazuje i da, zbog nedostatka kadra, uvozimo vozače iz inostranstva, kao i da su za volanom neretko penzioneri, dok u EU posle 65 godina vozači ne mogu da budu angažovani u javnom prevozu putnika.
"Spuštanje starosne granice je jedan od načina, ali koliko god vozača da proizvedemo, ukoliko ih ne budemo cenili po zakonu ponude i potražnje, oni će otići u Nemačku, Holandiju i voziće tamo za veće pare, a mi ćemo uvoziti iz Bangladeša i drugih država. To je jedan proces koji je maksimalno regulisan odnosom ponude i potražnje. Moraćemo da cenimo zanimanja po onome koliko nam znače da bismo imali odgovarajući kadar u svim profesijama", poručuje Vujanić.
Vozač Zoran Stefanović iz Saveza ujedinjenih zaposlenih Beograd od 1984. godine radi u Gradskom saobraćajnom preduzeću.
"Kada bi plata bila 120.000 ili 130.000 dinara, svi bi pohrlili u GSP, to bila korektna plata. Sada je oko 80.000 dinara, a radi se po šest dana nedeljno, bez zakonom propisanih pauza", tvrdi Stefanović.
Prema podacima Privredne komore auto škola Srbije, upis za D kategoriju je u poslednjih pet godina opao za oko 30 odsto. Više od 50 odsto zainteresovanjih je starije od 40 godina, a najmanje je onih koji se za volan odluče čim steknu starosni uslov.
Besplatnu obuku nude i neke privatne kompanije, ali sudeći po konstantno aktivnim oglasima, čini se da ni to nije dovoljno da se obezbedi dovoljno vozača. U Srbiji su stalno otvoreni konkursi za radno mesto profesionalnog vozača C i CE, a posebno D i DE kategorije. Zbog nedostatka vozača prisutna je velika fluktuacija radne snage.
Prema podacima "Srbijatransporta", u Srbiji postoji oko 165.500 profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom, od kojih oko 38.800 vozača ima i C i D kategoriju. Procenjuje se da oko 120.000 vozača radi poslove profesionalnih vozača.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Skup podrške napadnutoj maturantkinji sutra u Kragujevcu
23.02.2025.•
0
Skup podrške maturantkinji Trgovinsko-ugostiteljske škole "Toza Dragović" koja je nedavno bila napadnuta, biće održan u ponedeljak, 24. februara u 13.00 časova, saopštili su maturanti te škole.
Pokrenuta istraga protiv policijskog inspektora zbog sumnje da je dilovao drogu
23.02.2025.•
0
Više tužilaštvo u Beogradu pokrenulo je istragu protiv inspektora IV odeljenja Uprave kriminalističke policije zbog sumnje da je dilovao drogu.
Sve više prosvetara u totalnoj obustavi rada: Bez straha zbog najavljenog smanjenja plata
23.02.2025.•
0
Članovi neformalne grupe beogradskih osnovnih škola obustavljaju rad od ponedeljka, 24. februara i najavljuju višečasovnu blokadu ispred Ministarstva prosvete u utorak, 25. februara.
Nova deonica Dunavskog koridora puštena u saobraćaj: Za sat i 20 minuta od Beograda do Golupca
23.02.2025.•
2
Deonica Dunavskog koridora od skretanja sa auto-puta do Požarevca i od Velikog Gradišta - prema Golupcu, ukupne dužine 32 kilometara, puštena je u saobraćaj.
VIDEO Italijan odrepovao studentske proteste u Srbiji: "In uni giorno come tanti"
23.02.2025.•
2
Italijanski reper David Bori objavio je novu pesmu u kojoj repuje o trenutnoj situaciji u Srbiji i studentskim protestima.
Koliko košta rušenje Vučića: Čas milijarde, čas stotine miliona evra
23.02.2025.•
3
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da piše knjigu kako je pobedio "obojene" revolucije, a istovremeno mesecima već pominje razne iznose novca koji je navodno uložen u njegovo rušenje.
Odron na magistralnom putu Čačak-Požega: Zemlja, kamenje i drveće blokiraju jednu kolovoznu traku
23.02.2025.•
3
Na magistralnom putu Čačak-Požega, u neposrednoj blizini hidroelektrane Međuvršje, dogodio se odron zemljišta na sam kolovoz što je dovelo do usporavanja saobraćaja na ovoj deonici puta.
Proširena istraga protiv Aleksandra Papića: Tuđe automobile prodao za 700.000 evra
23.02.2025.•
3
Širi se istraga u predmetu koji se vodi protiv uhapšenog biznismena Aleksandra Papića.
Saradnja studenata i opozicije: Da li je neophodna?
23.02.2025.•
37
Već tri meseca u gotovo svim mestima u Srbiji održavaju se protesti koje su pokrenuli studenti.
Poljoprivrednici koji vikend provode u opštinskoj zgradi: Ili ispunjenje zahteva, ili blokada Rače
23.02.2025.•
3
Grupa poljoprivrednika iz Rače provodi ovaj vikend u hodniku opštinske zgrade, u koju su ušli još u ponedeljak, tražeći smanjenje poreza na imovinu i ostavke opštinskih rukovodilaca.
Vučević o hapšenjima: Neko je juče bio na trotinetu, a danas vozi skup automobil - to iritira
23.02.2025.•
25
Predsednik Vlade Srbije u ostavci Miloš Vučević izjavio je da se očekuje još puno akcija u borbi protiv korupcije, ali se nada da će se tužilaštvo baviti i dešavanjima pre dolaska SNS na vlast.
Vučić se od početka 2025. javnosti obratio čak 59 puta - nekad i više puta u danu
23.02.2025.•
24
Za samo 48 dana ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić javnosti se putem medija obratio čak 59 puta.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedeljni odmor
23.02.2025.•
20
Nedelja je, ali 021.rs dnevni kviz znanja je tu.
Mesec dana pritvora bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski
23.02.2025.•
2
Sudija za prethodni postupak Višeg suda Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije u Nišu odredio je kasno sinoć pritvor do 30 dana bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski.
Picula od danas u Srbiji
23.02.2025.•
11
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od danas, 23. do srede, 26. februara u Beogradu.
Probne dozvole se ukidaju, vozila se oduzimaju trajno, a biciklisti će moći da voze u kontrasmeru
23.02.2025.•
55
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan izjavio je da je u toku izrada Nacrta predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo da donese brojne promene
Da li biste glasali za studente kada bi bili opcija na izborima?
23.02.2025.•
93
Ukoliko bi studenti postali politička organizacija, procenti podrške bi se značajno smanjili.
"Najveća i neviđena do sada borba protiv korupcije": Vučićev sedativ za smirenje pobunjenog naroda
23.02.2025.•
23
Vlast u Srbiji reaguje na proteste tako što ponovo pokreće borbu protiv korupcije, "najveću i neviđenu do sada".
U Srbiji 240.000 najstarijih prima penziju iz inostranstva
23.02.2025.•
0
U Srbiji 239.000 penzionera, od ukupno 1,6 miliona, dobija penzioni ček u devizama.
Redovno zasedanje Skupštine Srbije 3. marta: O Zakonu o visokom obrazovanju, kreditima za mlade...
23.02.2025.•
1
Potpredsednica Narodne skupštine Snežana Paunović izjavila je da redovno zasedanje parlamenta počinje 3. marta.
Nakon pada nadstrešnice u Novom Sadu: Više desetina objekata u Srbiji proglašeno nebezbednim
23.02.2025.•
17
Posle nesreće u Novom Sadu određen broj lokalnih samouprava počeo je da proverava bezbednost objekata za koje su zaduženi.
Komentari 19
Mirko
Vozac CE
Miki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar