Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan: Predlog i da se probna vozačka dobija sa 16 godina

Problem nedostatka profesionalnih vozača postao je hroničan, pa su neke firme u Srbiji pokušale da ga premoste "uvozom" šofera iz Bangladeša i Šri Lanke.
Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan: Predlog i da se probna vozačka dobija sa 16 godina
Foto: 021.rs
Prevoznici su svesni da deficit kadra ne može da se reši preko noći, ali ukazuju da bi jedan od pravaca mogao biti spuštanje starosne granice za vozače, piše Euronews Srbija
 
U našoj zemlji, da bi mogli da voze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu u 21. godini. Da bi vozili autobus, moraju imati dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.
Kako navode u Poslovnom udruženju "Srbijatransport", trenutno je u većini država članica Evropske unije minimalna starosna granica za dobijanje C i CE dozvole 18 godina, a za dobijanje D i DE dozvole je 21 godina.
 
Besplatno obrazovanje za profesionalne vozače, niža starosna granica, kao i izbacivanje C kategorije kao preduslova za D kategoriju, smatraju u "Srbijatransportu", bili bi samo neki od koraka da se volana uhvate mladi ljudi. Prema proceni ovog udruženja, Srbiji je godišnje potrebno 4.000 novih vozača autobusa, dok se u srednjim školama u jednoj generaciji obrazuje njih oko 1.000, a za poslednje tri godine za ovu profesiju van redovnog obrazovnog sistema ih je obučeno oko 500.
"Prevoznici pokušavaju da iznađu razne modele kako bi prevazišli sadašnju situaciju, ali rešenje mora biti sistemsko. Pristup profesiji se mora korigovati, mora se subvencionisati i pomoći mladim ljudima da priđu profesiji i, sa druge strane, poslodavci u ovim uslovima, sa nedostatkom radne snage, vrlo skupih inputa, moraju na neki način dobiti institucionalnu pomoć, jer svi mi prevoznici smo u funkciji građana, kako u gradu Beogradu, tako u u celoj zemlji", kaže Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta".
 
On ukazuje da je u toku javna rasprava o nacrtu Zakona o bezbednosti saobraćaja i da je udruženje podnelo inicijativu za njegovu izmenu, jer je "definisana veoma visoka starosna granica za profesionalne vozače i veoma demotivišući sistem za ispunjavanje propisanih uslova za profesionalne vozače".
 
Inicijativa podrazumeva korekciju starosnog uslova za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za kategoriju D1, na 21 godinu za D, uz uslov posedovanja samo B kategorije i da se izbaci iz zakona uslovljavanje obaveze posedovanja C kategorije, a time i uslov perioda od najmanje dve godine. Smatraju da bi to podstaklo dualno obrazovanje u srednjim stručnim školama. Za pristup profesiji vozača teretnog vozila predlažu starosni uslov za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za C i CE uz uslov posedovanja samo B kategorije. 
 
Vujanić: Nema razloga za nepoverenje u mlade
 
Neizbežno pitanje, koje prati inicijativu prevoznika, je kako bi spuštanje starosne granice uticao na bezbednost saobraćaja. Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da nema razloga za nepoverenje prema mladima.
 
"Ako uzmete u obzir da je sa 18 godina čovek potpuno odrastao i da odgovara krivično pred sudom, da mu možete dati da nosi pištolj, zašto mu ne bi bilo dozvoljeno da vozi kad se za to i školovao? Ne može niko reći da punoletna osoba nije svesna svojih postupaka. Mlađi čovek ima kvalitetnije reflekse, bolji vid, brzo misli. Ne bih mu dao da sa 18 godina odmah vozi autobus, ali bih dozvolio C1, što bi bio laki kamion, a sa 21 godinom bih dozvolio autobus i to prvih godinu dana D1, a posle D kategoriju", kaže Vujanić.
 
Njegov predlog je da se starosna granica pomeri na 16 godina za probnu vozačku. 
 
"Mi smo samo iz straha, kada smo donosili prethodni zakon, umesto da stavimo 16 za probnu stavili 17 i sve smo pomerili bespotrebno za godinu dana. Sa 16 bi trebalo da je dobija probna, sa 18 puna vozačka dozvola, sa 19 bih dozvolio da mladi polažu D 1 kategoriju vozila, odnosno male autobuse. Sada imate decu koji polože C u školi, sa 18 godina, a nemaju pravo da voze. Oni bi mogli lake kamione, iz kategorije C1 da voze", smatra profesor Vujanić.
 
On ukazuje i da, zbog nedostatka kadra, uvozimo vozače iz inostranstva, kao i da su za volanom neretko penzioneri, dok u EU posle 65 godina vozači ne mogu da budu angažovani u javnom prevozu putnika. 
 
"Spuštanje starosne granice je jedan od načina, ali koliko god vozača da proizvedemo, ukoliko ih ne budemo cenili po zakonu ponude i potražnje, oni će otići u Nemačku, Holandiju i voziće tamo za veće pare, a mi ćemo uvoziti iz Bangladeša i drugih država. To je jedan proces koji je maksimalno regulisan odnosom ponude i potražnje. Moraćemo da cenimo zanimanja po onome koliko nam znače da bismo imali odgovarajući kadar u svim profesijama", poručuje Vujanić.
 
Vozač Zoran Stefanović iz Saveza ujedinjenih zaposlenih Beograd od 1984. godine radi u Gradskom saobraćajnom preduzeću. 
 
"Kada bi plata bila 120.000 ili 130.000 dinara, svi bi pohrlili u GSP, to bila korektna plata. Sada je oko 80.000 dinara, a radi se po šest dana nedeljno, bez zakonom propisanih pauza", tvrdi Stefanović.
 
Prema podacima Privredne komore auto škola Srbije, upis za D kategoriju je u poslednjih pet godina opao za oko 30 odsto. Više od 50 odsto zainteresovanjih je starije od 40 godina, a najmanje je onih koji se za volan odluče čim steknu starosni uslov. 
 
Besplatnu obuku nude i neke privatne kompanije, ali sudeći po konstantno aktivnim oglasima, čini se da ni to nije dovoljno da se obezbedi dovoljno vozača. U Srbiji su stalno otvoreni konkursi za radno mesto profesionalnog vozača C i CE, a posebno D i DE kategorije. Zbog nedostatka vozača prisutna je velika fluktuacija radne snage.
 
Prema podacima "Srbijatransporta", u Srbiji postoji oko 165.500 profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom, od kojih oko 38.800 vozača ima i C i D kategoriju. Procenjuje se da oko 120.000 vozača radi poslove profesionalnih vozača.
  • Mirko

    30.12.2022 08:31
    @Miki
    Dali tebi kolega racunaju kilometrazu ili vozis fiksno? U 4000 eu racunam kilometrazu i putne troskove i neznam sta jases od masine?! U Berlinu su nasi izuzetno placeni jos ako cepaju na Istok ili Afriku placa se 10 do 14 hiljada eu sa placenim troskovima!
  • Vozac CE

    29.12.2022 16:35
    Imam C i E kategoriju, i radim samo za 100 evra po danu kad me neko angazuje da mu popunim raspored jer nemaju vozaca, neka ne brinu za radni staz sam cu da ga uplatim. Svako od prevoznika uvek moze da mi se javi ako za taj dan nema vozaca za njegov kamion.
  • Miki

    29.12.2022 15:38
    Mirko
    Ko placa 4000e.u evropi.U Svedskoj vozaci mogu da sanjaju te pare i tu platu..Lupate cifre samo tako.Ja vozim u Svedskoj i imam 2500 e.I to je ovde neki prosek,a stan placam 1100 e..Nigde vise nije sjajno i bajno

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija