U pitanju su Crkva blažene deve Marije u Zemunu, Grkokatolička crkva u Kucuri, Evangelistička Hrišćanska crkva A.V. u Vrbasu, Crkva uspenja Bogorodice u Vukoni, Crkva vaznesenja Gospodnjeg u Cvetulji i Crkva prenosa moštiju Svetog oca Nikolaja u Vrelu.
Kamen temeljac za Crkvu blažene deve Marije u Zemunu položen je 1785. godine, a 1794. godine je stavljena pod krov. Ovaj spomenik kulture ima kulturno-istorijske i arhitektonsko-urbanističke vrednosti u kontekstu beogradskog spomeničkog nasleđa, ipredstavlja markantno obeležje i značajnu spomeničku vrednost prostorne kulturno-istorijske celine Staro jezgro Zemuna, koja je proglašena za kulturno dobro od velikog značaja za Republiku Srbiju.
Grkokatolička crkva u Kucuri, posvećena Uspenju Presvete Bogorodice podignuta je 1792. godine u klasicističkom stilu, sa baroknim uticajima koji su vidljivi na zvoniku crkve. Ikonostas, naslikan 1813. godine, rad je Arse Teodorovića, jednog od najznačajnijih slikara srpskog porekla u razdoblju klasicizma, čija dela predstavljaju važno kulturno i istorijsko nasleđe, poseduju značajan umetnički kvalitet i važni su za istraživanja slikarstva 19. veka u Vojvodini.
Izgradnja Evangelističke hrišćanske crkve u Vrbasu započeta je 1816. godine i dovršena 1820. godine, a crkva ima stilske karakteristike klasicizma što je tipično za objekte podignute u prvim decenijama 19. veka. Zbog veoma zanimljive obrade fasade, kao i enterijera, crkva poseduje veliku arhitektonsku i kulturno-istorijsku vrednost i spada među najznačajnije protestantske crkve u Vojvodini.
Crkva uspenja Bogorodice u Vukoni sagrađena je 1905. godine prema projektu čuvenog srpskog arhitekte Svetozara Ivačkovića. Svojom konstrukcijom i skladno obrađenim fasadama on objedinjuje ključne elemente neovizantizma svedočeći o arhitektonskim stremljenjima krajem 19. veka i oživljavanju srpskog nacionalnog stila.
Crkva vaznesenja Gospodnjeg u Cvetulji podignuta je u prostranoj porti, na uzvišenju na kome se sve do 1884. godine nalazila druga po redu crkva brvnara u tom selu s početka 19. veka. Crkva je uobličena u skladu sa bogoslužbenom praksom i potrebama vernika prema modelu koji je razvijan krajem 19. veka na teritoriji Srbije. S obzirom na svoje kulturno-istorijske i graditeljske vrednosti crkva Vaznesenja Gospodnjeg u Cvetulji je od posebnog kulturnog i istorijskog značaja.
Crkvu prenosa moštiju Svetog oca Nikolaja u Vrelu sagradio je Todor Todorović, najpoznatiji neimar koji je radio u severozapadnoj Srbiji sredinom XIX veka. Nastao po ugledu na sakralni arhitektonski uzor iz prestoničkog Beograda, vrelački hram svedoči o tome kako se menjalo tradicionalno graditeljsko nasleđe dominantno u zapadnim krajevima Kneževine Srbije. Posebnu spomeničku vrednost ima ikonostas koji svojim likovnim rešenjima i plastičnim ukrasom predstavlja jedno od najboljih ostvarenja slikara Lazara Krdžalića. U unutrašnjosti je ostvaren harmoničan odnos konstruktivnih i dekorativnih elemenata, zbog čega, uz pokretna dobra koje baštini, spomenik kulture predstavlja vrednu umetničku i kulturno istorijsku celinu. U spomeniku kulture se čuva zlatotkana plaštanica, izrađena srmom na kadifi koja je nagrađena na svetskoj izložbi u Parizu. Crkvenu riznicu upotpunjuje 40-ak bogoslužbenih knjiga iz XVIII i XIX veka, od kojih se izdvaja Prolog priližen vrelačkom hramu 1795. godine.
Komentari 2
Hahaha
kulture za primer. :)))
Dawkins
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar