Šta ako: Procena MUP-a gde se mogu desiti nesreće kao kod Pirota - pominju se Novi Sad, Pančevo...

Milioni tona opasnog otpada prevezu se dotrajalim saobraćajnicama u Srbiji, od kojih mnoge prolaze kroz naselja, pored škola i dečijih igrališta.
Šta ako: Procena MUP-a gde se mogu desiti nesreće kao kod Pirota - pominju se Novi Sad, Pančevo...
Foto: Pixabay
Nesreća koja se desila na pruzi kod Pirota, kada su iz šina iskliznuli vagoni cisterne sa amonijakom, nije ništa neobično, a slični akcidenti mogu da se dogode na drugim mestima širom Srbije. Ovo pokazuju zvanične analize Ministarstva unutrašnjih poslova koje su se bavile procenom rizika od katastrofa uključujući i tehničko tehnološke nesreće, piše Danas.
Ove analize navode i da je rizik od pojedinih nesreća veliki, a da je verovatnoća da se one dogode srednja odnosno da se radi o događajima koji se mogu očekivati jednom u od dve do 20 godina.
Scenario: Sudar sa cisternom tečnog gasa u Pančevu
 
Dokument MUP-a pod nazivom Procena rizika od katastrofa u Srbiji razmatra mogućnost saobraćajnog sudara u Pančevu u kome učestvuje cisterna sa tečnim naftnim gasom.
 
Kako se objašnjava, teritorija Pančeva je vrlo specifična jer se u njoj nalazi najveća koncentracija takozvane prljave industrije u Srbiji.
 
"Samo Naftna industrija Srbije primi i otpremi oko tri miliona tona opasne robe. Cela količina se prevozi ulicom Žarka Zrenjanina kroz naselje Vojlovica koje ima oko 8.500 stanovnika. Pored Naftne industrije Srbije u istoj radnoj zoni se nalaze HIP Petrohemija A.D. i HIP Azotara D.O.O. kao takođe veliki primaoci i pošiljaoci opasne robe", kaže se u dokumentu.
 
Kao posebno rizična označava se raskrsnica ulica Žarka Zrenjanina i Prvomajske, kroz koju su samo 2016. godine NIS i Petrohemija imali 79.314 prevoza.
 
"Prosečan broj prelaza ovih vozila, ukoliko fabrike rade u dve smene radnim danima i subotom, je oko 16 vozila na čas. Što znači da u skoro svakom ciklusu semafora ima bar jedno vozilo koje prevozi opasnu robu", navodi dokument MUP-a.
 
Analiza navodi da je mogućnost udesa odnosno oslobađanja opasne robe stvarna jer je saobraćaj na pomenutoj raskrsnici intenzivan pošto tuda prolazi sav tranzitni saobraćaj koji ide u pravcu Rumunije i odredišni saobraćaj za Pančevo i industrijsku zonu.
 
U dokumentu MUP-a razmatra se scenario da dođe do sudara cisterne sa tečnim naftnim gasom i lokomotive na pružnom prelazu uz samu raskrsnicu. Ako bi se ovakav događaj desio, MUP procenjuje da bi bilo ugroženo zdravlje i životi oko 800 ljudi dok bi šteta bila preko četiri miliona evra.
 
Prema proceni MUP-a, postoji srednja verovatnoća da se ovakav događaj desi, što znači da se radi o događaju koji se može očekivati jednom u od dve do 20 godina, a rizik od ovog događaja se označava kao visok.
 
Scenario: Curenje amonijaka u Dimitrovgradu
 
Velika količine opasne robe uključujući amonijak prolazi kroz Dimitrovgrad, a kroz železničku stanicu u Dimitrovgradu se godišnje preveze preko 50.000 tona amonijaka.
 
 
"Stanje železničke infrastrukture je u takvom stanju da se često događaju iskliznuća i prevrtanja železničkih vagona, naročito u letnjem periodu kada se šine značajno deformišu zbog toplote", navodi se u ovom dokumentu.
 
Ako bi se na pruzi u Dimitrovgradu desilo curenje amonijaka kakvo se desilo pre par nedelja kod mesta Sopotski han, u blizini Pirota, bilo bi ugroženo zdravlje i život oko 2.700 ljudi, koji su se nalazili u oblasti zahvaćenoj oblakom gasa.
 
"Od toga šestoro bi smrtno stradalo, 20 životno ugroženih, a oko 2.135 ljudi se javilo na pregled", navodi analiza MUP-a, koja štetu procenjuje na devet miliona evra.
 
Ocenjuje se i da postoji srednja verovatnoća da se ovakav događaj desi što znači da se radi o događaju koji je moguć jednom u od dve do 20 godina a rizik od akcidenta se označava kao veoma visok.
 
Scenario: Curenje gasa iz cisterne u Smederevu
 
Godinama unazad građani Smedereva i aktivisti upozoravaju da se opasne materije prevoze prugom koja ide kroz sam grad pored dečijih igrališta. Ovom prugom prevezu se tone i tone tečnog naftnog gasa čije se skladiše, jedno od najvećih u Evropi, nalazi upravo u Smederevu.
 
Procena rizika koju je uradio MUP Smederevo pokazuju da ako bi došlo do curenja gasa iz cisterne, koji bi usled trenja šine mogao da se zapali i da izazove eksploziju, odigrala bi se užasna nesreća. U ovakvoj nesreći moglo bi da pogine deset ljudi dok bi još 70 zadobilo povrede, uključujući i povrede opasne po život. Šteta nastala ovom prilikom meri se sa preko pet miliona evra odnosno oko osam odsto celog budžeta grada Smedereva.
 
 
Dokument MUP-a procenjuje da je verovatnoća da se ovakav događaj desi mala odnosno radi se o događaju koji se može očekivati jednom u od 20 do 100 godina.
 
Aktivisti iz Smedereva najavili su, nakon nesreće koja se desila kod Pirota, da se pruga kojom se prevozi opasan gas pod hitno mora izmestiti iz centra Smedereva. Oni su dali rok nadležnima do proleća, a ako do tada se ništa ne uradi, kazali su da će sami ukloniti prugu.
 
Scenario: Potapanje barže i izlivanje nafte u Dunav kod Novog Sada
 
Dokument MUP-a procenjivao je i druge neželjene događaje uključujući i izlivanje nafte. Kako se navodi, u Srbiji postoji veliki broj NIS-ovih kompleksa a prilikom transporta i pretakanja nafte postoji velika mogućnost njenog isticanja.
 
Iz tih razloga MUP je razmatrao scenario u kome bi došlo do izlivanja nafte. Takođe je razmatrana i mogućnost da dođe do potapanja barže za prevoz nafte.
 
 
Kako je procenjeno, verovatnoća da se ovakav događaj desi je mala, odnosno radi se o događaju koji može da se desi jednom u od 20 do 100 godina.
 
U pogledu efekata ovakav događaj prouzrokovao bi zagađenje Dunava, posledice po vodenu životnu sredinu, sa mogućim prekograničnim efektima. Stanovništvo bi bilo indirektno ugroženo, prekidom vodosnabdevanja usled zagađenja izvorišta vodosnabdevanja, a broj ugroženih lica direktno bi zavisio od reakcije službi.
 
Šteta bi u ovom slučaju bila preko 46 miliona evra.
 
"Vidi se da postoji visok nivo rizika od hemijskog udesa sa efektima zagađenja vodotoka na kompleksu u Novom Sadu, operatera 'NIS' a.d. Novi Sad – udes barže sa sirovom naftom na pristanu (kanal Dunav-Tisa-Dunav)", ističe MUP.
 
Ceo tekst Danasa čitajte OVDE.
  • sremac

    09.01.2023 13:48
    Kroz Srem
    Ne znam da li opasan teret ide kroz Srem, ali deonica Kuzmin-Kukujevci je 'zrela' za jedno prevrtanje. Srećom, usled neprestanog ljuljanje, putnici su već spremni za tako nešto.
  • Karom

    08.01.2023 08:37
    Srem Karlovci
    Sremski Karlovci buuuummmm
  • Imre

    07.01.2023 21:51
    To se desilo sto su autoputevi imali prioritet da se ggrade,dok su pruge zapostavljene jer nisu odrzavane da bi bile bezbedne.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija