Uvek je dobro znati: Koji računi zastarevaju posle godinu dana

Dugovanja građana za račune za komunalne usluge, struju, kablovsku televiziju, mobilne i fiksne telefone zastarevaju u roku od godinu dana.
Uvek je dobro znati: Koji računi zastarevaju posle godinu dana
Foto: Pixabay
Međutim, dug može da bude naplaćen prinudno i nakon tog perioda, a jedini način da korisnik to izbegne je da uloži prigovor na vreme.
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) za Novosti ističu da ukoliko ih je neko tužio za zastarelo potraživanje, nikako ne treba da izbegavaju rešenje koje im stigne od izvršitelja.
"Sve usluge koje dospevaju na mesečnom nivou zastarevaju u roku od godinu dana, prema Zakonu o obligacionim odnosima", ističe Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u i savetuje: "Dokaz o uplati treba čuvati u tom periodu, odnosno 12 meseci".
 
Dešava se da građani slučajno ne plate neki račun ili možda nisu dobili opomenu. Ako se desi da ih neko tuži za zastarelo potraživanje i stigne im rešenje od izvršitelja, obavezno treba u roku od osam dana da ulože prigovor i da se pozovu na zastaru. Samo tako mogu da zaustave prinudnu naplatu potraživanja.
 
"Pogrešno je uverenje građana da dug ne može da bude naplaćen ako je prošlo više od 12 meseci ili da će odbijanjem rešenja koja im stižu od izvršitelja izbeći da plate", objašnjava Dragić i dodaje: "Institut zastare se ne primenjuje automatski, već isključivo kada se dužnik pozove na njega u roku od osam dana".
 
Ukoliko to ne učini, kako dodaje, na kraju će njegovi troškovi biti višestruko uvećani i dug će biti prinudno naplaćen. On ukazuje da je Zakonom o zaštiti potrošača zabranjeno da se korisnici uslovljavaju naplatom zastarelih potraživanja da bi im bila ponovo uključena, odnosno pružena usluga. Međutim, u praksi se to, ipak, dešava.
 
"Mobilni i kablovski operateri imaju pravo da prekinu pružanje usluge potrošačima koji dva meseca nisu platili račun", kaže Dragić.
 
Sud po službenoj dužnosti ne vodi računa o rokovima, o tome moraju da brinu potrošači.
 
"Dužnik svoj prigovor na zastarela potraživanja upućuje preko izvršitelja sudu, koji donosi odluku da se obustavi naplata", navodi Dragić i dodaje: "Taj podnesak mora da bude sačinjen u skladu sa propisima".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Penzionerka

    28.01.2023 14:42
    Blokiranje računa
    A šta kad iz nekog vama nepoznatog razloga ne dobijete opomenu, a onda vam jednog dana izvršitelj blokira račun u banci? To se meni desilo u decambru. Na kasi u samoposluzi, kad sam htela da platim, kartica mi je odbijena iako sam na njoj imala sredstava. Nisam imala pojma o čemu se radi. Zvala sam banku i oni su mi rekli da je izvršitelj blokirao moj račun. Dali su mi ime izvršitelja i broj predmeta. Morala sam da pozajmim novac za isplatu duga iako sam ga imala na blokiranom računu. Tek nekoliko dana nakon što sam platila dug, račun mi je odblokiran.
  • Nole

    10.01.2023 12:06
    Nažalost kako stvari stoje u ovoj državi gde su klanovi na vlasti rešenje je samo jedno.
  • stara mimi

    09.01.2023 14:34
    Znači sve se svodi na to da potrošači koji znaju za rupe u zakonu i imaju nekoga kome plate da im ne šalje opomene na vreme mogu da žive bez plaćanja računa. A ostali, koji su pošteni i smatraju da treba da plate račune, ispadaju budale. Užas!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija